Ik heb geen echte elektrotechnische achtergrond vandaar mijn vraag:
Ik wil 2 Arduino's (Mega/Uno) koppelen door een output pin van de eerste Arduino als input pin van de tweede Arduino te gebruiken. Mijn vraag is kan ik dit ongestraft doen, zonder gebruik te maken van extra weerstanden? En wat gebeurt er als beide pinnen of output staat (bv verkeerde code).
SPI en I2C lijken mij een overkill want het gaat om 1 bit.
Ik heb geprobeerd dit antwoord te vinden via google/youtube maar niks gevonden.
Met vriendelijke groet Rens
Een weerstand er tussen is beter, bijvoorbeeld 1kΩ of 4.7kΩ (ruwweg 220Ω tot 10kΩ).
De Arduino Mega en Uno kunnen 20mA leveren met een pin, en de kortsluitstroom is 40mA (in het echt nog meer dan 40mA). Als beide als OUTPUT staan, en de ene LOW en de andere HIGH, dan gaat er flink wat stroom lopen en kan het stuk gaan.
Iets dat gemakkelijk kan voorkomen, is dat het ene Arduino board al werkt (via de USB kabel of via de power jack) en de andere nog niet. Dan kun je ook een soort van kortsluiting krijgen.
Verbindt ook de GND pinnen tussen de Arduino boards. Een signaal van een ingang of uitgang bestaat alleen maar als er ook een GND is.
Als je de spanning van een batterij meet door de batterij aan een analog ingang te verbinden, gebruik dan ook altijd een weerstand naar de analog ingang (ik noem die vaak een "protection resistor"). Want als het Arduino board uitgezet zou worden, dan kan er een flinke stroom van de batterij naar het Arduino board lopen.
Dankjewel, nooit aan gedacht wat er zou gebeuren als 1 Arduino al werkt en de ander niet.
Hangen beide borden aan dezelfde voeding? Indien niet, kan je beter gebruik maken van een optocoupler zodat de beide borden van elkaar gescheiden zijn. PC817 of gelijkaardig. Uitgang AVR naar 220R (Ohm) dan pen 1 van de optocoupler. Pen 2 aan GND. Aan de andere zijde kan pullup geactiveerd worden of een 10k naar +5V. GND komt daar aan pen 3 en je ingang aan pen 4.
In welke volgorde je nu de borden al of niet inschakelt maakt dan niks meer uit. Programmeerfouten maken dan ook geen verschil. Al zeker niet als je zelf een pullup plaatst.
Waarschijnlijk een via usb gevoed, de ander via een 9v voeding. Lijkt me dus verstandig om je advies op te volgen. Dank je wel
Nog even meegeven dat je met een optocoupler je logica gaat omkeren. Een 1 op de uitgaande AVR stuurt de led aan, deze zorgt er voor dat de transistor de ingang van de andere AVR naar GND trekt.
This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.