Op zich kan je wel een programma starten op de PC. Maar dan heb je wel eerst een 'listener' programm nodig die de Serial leest. Op basis van de input kan je altijd een cmd shell opstarten en waarschijnlijk ook een windows programma etc,. Maar dan heb je wel kennis nodig van het koppelen aan de Seriële/USB poort. dat moet in een taaltje (C, C++,
Maar als je net een starter kit gekocht hebt en net ff bezig bent weet ik niet of dit nu al iets te hoog gegrepen is.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je iets kon bedenken zodat wanneer je je product in de USB poort steekt, er vanaf dat product een programmaatje geactiveerd zou worden.
Dat betekent dat je dan niet eerst iets moet installeren en instellen.
Dat zal niet eenvoudig zijn, want op die manier zou je ook een hack kunnen plegen, en je moet niet opkijken als OS'en zichzelf daartegen hebben beveiligd.
Als er een dergelijke functionaliteit in Arduino mogelijk is, dan is dat met een variant zoals de Leonardo.
Die meldt zich als ik het goed begrepen heb na een reset eerst anders, en later pas als een seriële poort.
Ik weet het fijne er echt niet van, maar dit is mogelijk omdat bij zo'n Leonardo geen externe USB / serieel adapter word gebruikt, maar de USB mogelijkheden van de controller zelf worden gebruikt.
Je hebt dan ook extra geheugen nodig van waaruit je pc applicatie naar de pc gestuurd en geïnstalleerd kan worden.
Nogmaals, of dit echt zo mogelijk is weet ik niet maar wellicht zou je eens moeten opzoeken hoe die Leonardo werkt voor wat betreft het USB gedeelte.
En hoe je dan met de verschillende OS'en moet omgaan is dan ook nog een vraagstuk.
@MAS3, wat je schets is een ideaal, maar dit is echt niet nodig @robtillaart, gobetweno bekeken, werkt goed maar koos toch om het zelf te doen door seriële poort uit te lezen. @nicoverduin, het was even zoeken maar wel doenbaar, meer algemene programmeertaalkennis nodig dan arduino kennis
Super bedankt voor jullie reply
ik denk er evenwel aan om het via een netwerkkabel te laten lopen ipv serieel via usb.
Is een "ethernet schild met WIZnet W5100 ethernet chip / tf slot " iets dat je als add on op een arduino kan zetten ?
Dat is een shield, en daarmee inderdaad een add-on vor je Uno.
Lees wel je even in hierover, want er zijn al veel vragen over deze shields behandeld en dat duidt er op dat een en ander niet bepaald vanzelf gaan.
Ik heb zelf zo'n shield maar heb m nog niet gebruikt.
Ik ben nog niet toe aan netwerk toepassingen.
Dus ik kan ook geen 1e hand ervaringen delen.
in feite is een shield eenvoudiger met bedraden. Je kan het bordje er zo opprikken en klaar. Dan heb je uiteraard nog wel de software. De ENC28J60 ken ik. Is/was goedkoper dan de W5100. Of dat nog zo is weet ik niet. Beide werken prima.
Nooit eerder van gehoord, maar er staat een jubelverhaal op tweaking4all.nl zie ik net.
Zo te zien is er ook een variant die als een shield op een nano lijkt te passen.
Wellicht een goed idee daar even te kijken.
Ding is wel 10baseT dus 10 MBit netwerk.
Niet dat je met een Arduino een 100 MBit netwerk kan volpompen, maar wel iets om rekening mee te houden.
ja kan ook een leonardo nemen. Die als keyboard configureren en "alt R" doorsturen en dan je commando lijn.
Werkt enkel onder windows als de screensaver niet aanstaat maar ja...-zoals reeds gesteld-... security wil ook wat.
Jantje
StoffelB:
bedankt mas3
ENC28J60 Ethernet LAN-module voor de (voor Arduino) / avr/lpc/stm32
is een module ipv een shield,
stukje eenvoudiger misschien ?
Ja, dat kan een probleem zijn, de hardware van de ENC28J60 is een stuk(je) eenvoudiger dan de hardware van de wiznet W5100 module.
De standaard arduino library ethernet.h werkt alleen met de W5100 chip en niet met de 28J60 chip. Dus meer dan 90% van alle voorbeelden voor ethernet clients en servers zullen niet werken met die ENC28J60.
Ik heb zelf geen ervaring met de 28J60 module (wel met W5100). Ik heb begrepen dat vanwege de eenvoudiger hardware er meer werk gestoken moet worden in de software. Zoiets als de TCPIP stack die in de W5100 ingebakken zit en de automatisch de mogelijkheid heeft om 4 ethernet verbindingen tegelijk open te hebben, die zit niet in de 28J60 ingebakken. Daar moet je dit soort zaken (TCPIP stack) zelf in je programma regelen.
Ik denk dat de ENC28J60 heel goed bruikbaar is voor simpele taken, zoals het besturen van een relais of het doorgeven van een waarde van een sensor.
Wil je complexere zaken doen met ethernet/internet, zoals b.v. een webserver, dan ben je toch beter af met de W5100.
edit:
Er bestaat een ENC28J60 library die je kunt hernoemen naar ethernet.h. Zoals hier beschreven. Deze plaats je dan in je arduino software in de plaats van de originele ethernet.h. De originele ethernet.h moet je of verwijderen of overschrijven met de hernoemde enc28j60 library.
Vermoedelijk werken dan veel voorbeeld programma's perfect met deze ethernet module, maar ik heb het zelf dus nooit getest.
De W5100 ethernet-shield is/lijkt superieur aan de enc28J60 voor veel webserver toepassingen.
Je kijkt of die pin HIGH word.
Als ie niet HIGH word, weet je dan zeker dat ie dan LOW is ?
Wanneer dat niet het geval is, dan heb je een zogenaamde zwevende toestand, en dat betekent weer dat die toestand niet gedefinieerd is.
Niet gedefinieerd kan ook zijn dat ie toevallig in de buurt van HIGH komt en dus ook als zodanig ingelezen word.
Daarom moet je voorkomen dat ie in die toestand kan geraken.
De Arduino heeft de mogelijkheid om te voorkomen dat een pin in zo'n toestand geraakt.
Maar dan maak je 'm juist HIGH (je zet dan de PullUp aan), en dat wil je net niet hebben.
Daarom zou je hier dus extern een pull down weerstand moeten gebruiken, ga uit van een waarde van 10 KOhm (Bruin, Zwart, Oranje).
Ik neem aan dat je het W5100 ethernetshield gebruikt in deze sketch.
Ethernetshield gebruikt 11,12 en 13 voor de SPI bus, die ook met andere apparaten gedeeld kan worden.
Pin 10 is de SlaveSelect pin voor de W5100 chip en is de enige pin die niet tegelijkmet iets anders gebruikt kan worden.
Pin 4 is de SlaveSelect voor de SD kaart op de ethernetshield en daar geld hetzelfde voor zodra je een SD kaartje in het slot doet.
slimste is om INPUT_HIGH te gebruiken dan heb je geen zwevende ingangen meer.
het komt omdat de ingangen zo hoogohmig zijn dat zelfs blazen ze al omgooit.
shooter:
slimste is om INPUT_HIGH te gebruiken dan heb je geen zwevende ingangen meer.
het komt omdat de ingangen zo hoogohmig zijn dat zelfs blazen ze al omgooit.
Bedoel je niet INPUT_PULLUP ?
Als je perse INPUT_HIGH wilt gebruiken zul je waarschijnlijk de regel"