automatisch kippenluik met timer

hallo allemaal,

Ik heb een probleempje. Ik wil voor thuis een automatisch kippenluik hebben die op een timer werkt. Er moet ook een actuator zijn die het luikje open en dicht duwt. Ik wou dit doen met een railsysteem. Ik heb ook als uitbreiding een chipreader. De chipreader kan tellen hoeveel kippen er in het kippenhok zijn zodat er geen eventuele kippen nog uit het hok zijn die door de vos/marter/... kunnen gepakt worden. Ik heb wel nog wat hulp nodig met het programmeren van dit systeem. Ik hoop dat iemand mij kan helpen :).

dit zijn de materialen: -een actuator

-een railsysteem

-een arduino UNO

-koper draadjes voor de verbinding te maken van arduino naar timer etc.

-een eventuele adaptor voor de voltage die moet worden omgezet

ik hoop dat iemand mij kan verder helpen :slight_smile:

groetjes

die Timer, is dat 10 minuten open bijvoorbeeld of om 7:00 uur open en 23:00 dicht?
In het laatste geval zou je een RTC (bijv de DS3231 die via de I2C bus werkt) kunnen aansluiten en de tijd opvragen en met select/case een functie kunnen activeren, die de actuator aanstuurt.
Ik ken de actuator niet, maar ik kan mij voorstellen dat die twee pulsen moet krijgen, één OPEN en één DICHT signaal. Die zou je zo op een van de D aansluitingen van die Arduino kunnen programmeren.
Als er wat meer stroom nodig is dan die uitgang kan leveren kan je daarmee ook rechtstreeks een MOSFET aansturen (goed bruikbaar voorbeeld is de IRFZ44N)
De Chipreader ken ik zo niet. maar daar moet je waarschijnlijk een tabel voor bijhouden waar de ID's in staan en dan een vinkje er bij als ze in het hok zitten..
Een protocol als "visitor-counter" is genoeg te vinden voor de Arduino. Je moet alleen nadenken over het onvoorspelbare gedrag van die kippen: ze blijven stil staan, lopen ineens terug, over elkaar heen etc etc.. je zal dus wel aan twee kanten moeten sensen of ze er in of er uit lopen. (is ook een wezenlijk deel van zo'n visitor-counter.

Kees