Autonomo, een Nederlands Arduino compatible board op zonneenergie

Hallo allemaal,

Hierbij wil ik jullie kennis laten maken met de Autonomo, een puur nederlands Arduino compatible board ontworpen door 24 jarige electronica wizzard Gregory Knauff.

De Autonomo is gebaseerd op dezelfde chip als de Arduino Zero, namelijk de Atmel SAMS21. Dat is een ARM Cortex M0+ chip en dus 32 bits en super krachtig. Vroeg of laat loopt iedere Arduino hobbyist/ontwikkelaar een keer aan tegen de beperkingen van de 8 bits AVR micrcontrollers, waarop bijvoorbeeld de Uno is gebaseerd. Daarom dat Arduino de Zero heeft uitgebracht.

Waarin verschilt de Autonomo van de Zero? De Autonomo is speciaal gemaakt om 'Autonoom' te werken. Dus draadloos, zonder stopkontakt. Op een kleine batterij en bij voorkeur met een klein zonnepaneel. Hiermee wordt het dus mogelijk om allerlei Internet of Things toepassingen te maken die ergens buiten op afgelegen locaties draaien. Denk bijvoorbeeld aan het meten van bodemvochtigheid op een koffie plantage, of de sneeuwhoogte op je favoriete skipiste.

Er zit dus standaard een laadregelaar voor een zonnepaneel aan boord en voor de meeste toepassingen is een zonnepaneel van 5x5 centimeter al voldoende.

Om draadloos te kunnen communiceren heeft de Autonomo een bee-slot. Hierin kunnen allerlei verschillende modules met de 'bee' vormfactor wordan geplaatst. Denk aan bijvoorbeeld de Xbee, Wifibee, GPRSbee, Lorabee enz.

Er is in het ontwerp veel aandacht besteed aan extreem laag stroomverbruik. De bee module kan bijvoorbeeld in software compleet worden uitgeschakeld. Als gevolg is het verbruik in slaap slechts ongeveer 20 uA.

De Autonomo is nu beschikbaar op Kickstarter:

https://www.kickstarter.com/projects/sodaq/autonomo-the-solar-powered-thing

Edit: Ik ben zo gewoon om het in Engels te doen....

Dat ziet er fantastisch uit for kabelloze monitoring.
Je bent zelf al bijna bij je "goal" en er zijn nog veel dagen over.
Bedankt voor het delen.
Met vriendelijke groet
Jantje

This looks like a really cool solution for of net monitoring.
I see you are very close to hitting the goal with still plenty of time left.
Txs for sharing
Best regards
Jantje