Beginnen met Arduino

Hallo,

Ik ben een beetje aan het rommelen met Arduino. Nu heb ik al verschillende boeken bekeken en het een en ander geprobeerd alleen loop ik tegen een "kennis" probleem aan. De code van Arduino snap ik meestal wel al zou ik er zelf niet zo snel opkomen, maar hier is genoeg over te vinden op internet. Het probleem is dus mijn kennis van elektronica. Als ik een schema heb lukt het aansluiten meestal ook wel, alleen als ik iets zelf wil verzinnen dan weet ik niet goed wat mogelijk is. Wat kan ik allemaal aansluiten op de arduino voordat ik deze overbelast, waarom en wanneer moet ik een aparte voeding gebruiken en moet ik deze (-pool) dan weer verbinden met de arduino??? Weet er iemand of hier een curus voor te volgen is, zelf kan ik alleen een volledige opleiding vinden en dat vind ik toch net iets teveel van het goede voor een hobby.

Ik denk dat je dan beter terecht kan op elektronica gerelateerde fora zoals circuitsonline

Basis elektronica boeken kunnen ook wel helpen. On line moet er wel wat te vinden zijn aan cursus materiaal. Vaak wel in het engels.

1 van de belangrijkste zaken is de wet van Ohm. Maar daar is ongetwijfeld al veel over geschreven.

Tenzij in wat uitzonderingen (gebruik van optocoupler, ethernet, RS485/RS422, ...) moet er inderdaad altijd een referentie zijn tussen de verschillende delen. Meestal inderdaad de GND, door u -pool genoemd. Let daar wel erg mee op. Sommige componenten zoals een opamp (operationele versterker) gebruiken vaak een positieve en negatieve spanning ten opzichte van de referentie. Als voorbeeld +5V GND en -5V.

Leer een datasheet gebruiken. Daar staat alles in wat je over een bepaalde component moet weten. Heel belangrijk de absolute maximum ratings. Dat zijn de waardes waar de fabrikant zegt dat deze niet mogen overschreden worden om de component niet te beschadigen. Als voorbeeld de datasheet van een ULN2803 driver IC.

De dummy boekjes worden meestal geprezen als heel goed . Ook voor elektronica is er 1. Anders een google poging.

Bedankt, ik zal er mee aan de slag gaan. Ik heb uren op internet gezocht naar een cursus maar als ik op de link klik krijg ik resultaten die ik zelf nog niet eerder heb gehad terwijl ik volgens mij toch echt hetzelfde heb gezocht. In ieder geval bedankt!

zoeken in google begint bij het eerste woord, dus ja er kan verschil zijn, verder staat er een videocursus in de onderwerpen hierboven en ja je hebt gelijk dat elektriekers lui zijn en dan vergeten ze bijv de 0 draad vaak is dat de gnd en die knoop je aan elkaar. begin eens met een led en dan op elke poort een led. niet gelijk overdrijven maar proberen
er is ook fritzing om een schema te maken. en vragen is gratis dus bijv in een digitaal atelier of een hacktic en hier natuurlijk ook je kunt hier alles vragen zowel elektronisch als software

Wees echt creatief met googlen, stel zulke vragen als hoe sluit ik een arduino aan op een voetbal als het door iemand gedaan is bekijk het dan en doe je voordeel ermee.
PS de voetbal is natuurlijk onzin.

Wellicht heb je hier wat aan. Verschillende schakelingen worden duidelijk uitgelegd en er is zelfs een eenvoudige cursus met video.

kijk eens bij international nederlands daar staat als link een prima videoreeks over de arduino, verder is er in delft heel vaak een arduino cafe en zijn diverse hacktic en andere gasten (de jonge onderzoekers) en hier kun je werkelijk alles vragen

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.