Hej!
Jag är ganska halvny inom Arduino och har gått igenom grunderna. Men nu skulle jag behöva lite hjälp.
Jag har en idé men skulle behöva veta om det ens är möjligt eller om det inte är någon chans!
Om jag har en ultraljudsavståndssensor som ska läsas av och är avståndet fel så justeras en stegmotor i rätt riktning tills avståndet är rätt.
Exempel:
Sensorn sitter på Bräda1 och den ska mäta avståndet till Bräda2.
Bräda1 är då för nära så då flyttas Bräda1 längre ifrån Bräda2 med en-två millimeter och den mäter igen. När avståndet stämmer så går den vidare på nästa sensor och kör samma procedur med de nästkommande 5 mätpunkterna på brädan.
Är tacksam för svar, och ursäkta om jag uttrycker mig klumpigt, hoppas ni förstår ändå! Undrar ni nått så fråga gärna!
Mvh
Nick
Hej Nick!
Det bör absolut gå att bygga, men jag är inte säker på att ultraljudssensorn är tillräckligt bra. Vilken sensor har du? HC-SR04 som är en populär sensor har bara en exakthet på 3mm, vilket kanske inte är tillräckligt bra för ditt behov? Den behöver dessutom en platt yta på 0,5 kvadratmeter och din bräda är kanske inte tillräckligt stor? Datablad för HC-SR04: http://www.micropik.com/PDF/HCSR04.pdf
Om det inte finns ultraljussensorer som är bra nog finns det sensorer som använder infrarött ljus, t.ex. Apds-9930.
Tack för så snabbt svar!
Jag har just nu en HC-SR04 men som du säger så är den inte så exakt, men lär väl bygga prototypen på sånna. Jag har nu även beställt några Apds-9930 så jag kan testa med dom senare, tack för det tipset! Hur bra exakthet har en sån ungefär?
Har du något tips om hur jag kan bygga koden ? Iallafall för en sensor och en motor, så kan jag bygga vidare på den !
Sensorn är en HC-SR04 som sagt och motorn en 28BYJ-48 Stepper Motor med ULN2003 Driver Board
Mvh
Min APDS-9960 kan mäta avstånd mellan ca 6 och 22 cm. För 22 cm ger den värde 0 och för 6cm ger den värde 255. Det bör ge en precision på under en millimeter. Den klarar dock inte mäta avstånd längre bort än 22cm. Man kan sätta en gain-parameter men jag vet inte om den påverkar räckvidden och precisionen.
Jag använder min för att dimma en kökslampa, video här: Dimmable LED kitchen light using Arduino and APDS-9960 - YouTube
Koden bör kunna byggas som en p-regulator (för att hålla den så enkel som möjligt). Mät avståndet. Om avstådet avviker, flytta stegmotorn så mycket som avvikelsen är. Med kalibrering på hur många steg stegmoton behöver flytta brädan per enhet avvikelse från sensorn bör det gå att få brädan på rätt plats utan fler justeringar.
Blir resultatet inte tillräckligt bra med en sådan lösning är nog en PI eller PID-regulator nästa steg.