Beste telefoonwinkel...

Hoi,
Wellicht een beetje gekke titel, waar ik mee zit is het volgende.

In principe heb ik niet zoveel behoefte aan een mobieltje, moet er binnenkort wel aan geloven en heb de hele ontwikkeling van mobieltjes eigenlijk nauwelijks gevolgd. Globaal ken ik de mogelijkheden wel, maar daar houdt het ook mee op ook.

Waarschijnlijk zal het een 2e handsje worden, snelheid processor e.d. is ook niet zo belangrijk.

Maar goed, als ik er toch… eentje heb, zou ik 'm ook wel voor arduino-projectjes willen gebruiken.

Kunnen jullie me wat advies geven, waar ik op moet letten, welk besturingssysteem zich bijv het beste leent, voor welk soort modellen evt. de meeste support te vinden is enzovoorts ?

Simpson_Jr:
Maar goed, als ik er toch... eentje heb, zou ik 'm ook wel voor arduino-projectjes willen gebruiken.

En wat had je dan in gedachten om ermee te doen? Er zijn al meerdere cross-platform ontwikkelomgevingen op apps te bouwen en natuurlijk het nieuwe fenomeen met HTML5 & CSS waardoor we eenvoudiger kunnen ontwikkelen en waardoor de load op de smartphone weer stukken groter wordt en de fabrikanten weer een reden hebben om nog snellere apparaten te bouwen.
Als jij niet verder gaat als een simpele Arduino server - app kan je elke besturingssysteem gebruiken omdat je alleen via de browser werkt. Wil je lokale intelligentie moet je naar OF native talen (JAVA op Android) of Xcode op IOS (daar is ook weer een nieuwe variant voor bijgekomen :)) OF naar een HTML5 oplossing. Verder zijn er nog apps die via Blahtooth met de Arduino kunnen praten. Meestal zijn die er voor de Android omgevingen. Voor IOS (zeker als het een 2e hands wordt) heb je nog een grote kans dat je op de gewone Bluetooth werkt en niet BLE (Bluetooth light energy). Dit laatste is van belang voor welke BT interface je voor de Arduino gaat gebruiken.
Voor alle platformen is er wel support te vinden, maar als je nog moet beginnen met leren heb je nog wel een paar uitdagingen....

Ik heb zo te zien inderdaad nog wat voor de boeg, dat BL en BLE niet compatible zijn, is me bijv. compleet ontgaan. Wil je geloven dat ik zelfs “blahtooth” nog even heb opgezocht ? :grin:

Wat ik er precies mee wil gaan doen is lastig te zeggen, het meeste wat ik nu met atmegaatjes doe zijn standalone projectjes. Met de goedkoopste telefoons van 2 tientjes kan ik (behalve bellen en een berichtje sturen) echter niks en dan geef ik liever een paar tientjes meer uit. Als ik er daarna wat mee rommel, komen de ideetjes wel.

Je hebt me wel een stuk verder geholpen, dank je.

Sites bouwen heb ik, op wat voorbeeldjes na, eigenlijk niet gedaan, maar daar verwacht m’n draai daar wel in te kunnen vinden.

Zelf wat schrijven voor de telefoon zie ik ook wel zitten. Via Processing ben ik al met Java bezig en sinds een jaar ben ik ook met Linux aan de slag.

Via Wikipedia heb ik net de verschillende mobiele OS-en vergeleken en bij tweakers.net prijzen/populariteit.

Ik denk dat ik voor android ga, apple is me te duur/ compleet nieuw om te leren en windows heb ik wel een beetje gezien. Als je die drie van de complete lijst af haalt, blijft er niet zoveel over.

Rondvragen in de familie kennissen kring levert vaak al een paar mobieltjes op van mensen die nog bv een "oude" Samsung S2 hebben liggen waar veel mee kan.

Naast een mobiel zou je voor sommige toepassingen wellicht beter een tablet kunnen gebruiken.
is dat ook een optie? of is GSM connectivity een harde voorwaarde.

Ik vind deze enorm interresant.

Met android kan je behoorlijk wat Arduino dingen doen...

Ik heb nog even wat rond gezocht en zo'n Samsung S2 lijkt me een prima fiets om "het" te leren :slight_smile:
Bekend merk en nog zat onderdelen voor te krijgen.

Tablet lijkt me ook wel interessant, maar ik moet overal bereikbaar zijn.

Ik moet zeggen dat ik verder wel achter het idee van de Fairphone sta, maar voor wat ik zoek een beetje duur.