Breadboard werkt niet.

Zoals het onderwerp al aangeeft werkt mijn zelfgebouwde breadboard Arduino niet.

Ik heb de aanwijzingen op www.arduino.cc/en/Main/Standalone gevolgd.
De minimale setup, genoeg om de blink sketch te kunnen draaien.

Aangesloten:

RST - 10K pullup naar 5V
VCC - 5V
GND - GND
XTL1 - 16Mhz - 22pf naar GND
XTL2 - 16Mhz - 22pf naar GND
AREF - 5V
SCK - een rode led

Voeding via een 7405VC met 4.62V gemeten output.
De atmel bevat een bootloader en de blink sketch en doet het prima in mijn uno.

Ik neem aan dat je de chip eerst op de UNO hebt geprogrammeerd?
Daarnaast zou ik een weerstand in serie met de rode led zetten. Anders krijgt de Atmel teveel op zijn donder.
Verder zou ik een 100nF capje tussen pin1 en GND zetten (reset)

zoek eerst een schema erbij, (mapping)
verder denk ik dat het kristal niet goed zit.
zorg dat er een weerstand bij de leds zit van 200 ohm.
als je alles goed hebt zitten en er zit een bootloader in de chip (ofwel als je hem uit een UNO gehaald hebt.)
dan zit het blink programma er in en zou de led moeten knipperen.

@shooter
Ik heb de mapping die op de chip staat gebruikt.

Waarom denk je dat het kristal niet goed zit?
Ik heb 2 chips en beide draaien prima in de Arduino Uno.
Beide chips weigeren om te draaien in het breadboard.

@nicoverduin
Die ontbrekende capacitor -condensator- is het probleem?
Waarom?
Ik heb alleen een startkitje, die condensator zal ik dan nog even moeten scoren.
Is dit misschien een geschikte?

@beide
Weerstand intussen geplaatst. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die pin een interne weerstand had?

Kan het kristal niet rot zijn en kan ik dat meten/controlen?

Nou hoop vragen :):
a) dat cappie is prima. De reden is dat de reset iets vertraagd is tijden het opstarten (laadtijd van de RC = 10000 * 0.0000001 = 1milliSeconde)
b) Kristal kan kapot zijn, maar dan heb je een scope nodig om dat vast testellen

nicoverduin:
...
a) dat cappie is prima. De reden is dat de reset iets vertraagd is tijden het opstarten (laadtijd van de RC = 10000 * 0.0000001 = 1milliSeconde)
b) Kristal kan kapot zijn, maar dan heb je een scope nodig om dat vast testellen

Dank je voor je uitleg. Als ik het goed begrijp reset het bord zichzelf zonder die cap. -klinkt stoer dat jargon-

Kan het nog een niveau lager naar J&J taal?
Als ik er een cap tussen zet, en het werkt, weet ik nog steeds niet echt waarom...
En waarom staat die cap niet genoemd op www.arduino.cc/en/Main/Standalone?

Het duurt even voordat de spanning hoog genoeg is aan de RST pin als ik de stroom inschakel?
Duurt het niet langer als er een cap moet worden geladen?

Er is intussen een cap besteld. Word morgen -als de leverbelofte word waargemaakt- vervolgd.

Sorry voor het spervuur aan vragen...

Als er spanning op de chip komt dan is die in een "onbekende toestand". De reset zorgt er voor dat de stappen teller (waarmee de processor door het programma gaat) op adres : 0000 begint. Als de spanning er op komt kan het gebeuren de reset geen effect heeft waardoor de programmateller zomaar ergens in het programma loopt in een onvoorspelbare situatie.
Door dat cap je toe te voegen wordt het "Hoog" worden van de RESET vertraagd (1mSeconde). Voldoende om als de processor loopt hem toch nog automatisch te kunnen resetten.
Als je meer wilt weten hoe een processor werkt, zul je toch iets moeten gaan googelen...
Een cap laadtijd is 5xRC. dus in jouw geval wordt dat 5 milliseconden. Zoveel wordt het niet, omdat een Logische 0 op de Arduino loopt van iets van 0V tot 0.8V. 5x RC is 100% lading van de cap.

Dus de chip word niet -goed- gereset. De cap vertraagd het hoog worden van de RST pin, lang genoeg om CPU te resetten zodat de PC op 0:0 begint.
Check.

Dank je voor de uitleg.

Word vervolgd.

Dat is op dit moment mijn uitgangspunt. Hoeft nog niet de oplossing te zijn. Kristal kan ook kapot zijn. Ik ga er tenminste vanuit dat je die wel goed hebt ingeprikt. Niet dat je een pootje overgeslagen hebt.

Vanmiddag een nieuw kristal en een capacitor 100nF gescoord.
Maar na inbouwen nog steeds geen blink.

Enigzins chagerijnig ben ik toen eens opnieuw begonnen op een ander breadboard en zowaar, de eerste poging blinkte me tegemoet.

Ik heb de capacitor over RST en GND niet nodig. Board start nu prima op.

Kan het aan het breadboard liggen dat de vorige poging niet opstarte?
Ik ben er 99% zeker van dat ik hem hetzelfde heb aangesloten.
Maar ik zal toch wel iets verkeerd hebben aangesloten.
Straks nog eens een keer proberen op het andere board.

Anyway, beide threadgenoten, bedankt voor het meedenken.

Defecten aan een breadboard kan je gewoon meten.

Weerstand intussen geplaatst. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die pin een interne weerstand had?

Alle IO pinnen op een Arduino hebben een ingebouwde weerstand (pull up resistor) die je in en uit kunt schakelen ALS je de pin als input gebruikt. De waarde is 10kOhm (als iik me niet vergis) en de resulturende maximal stroom is 0.5 mA; niet echt genoeg voor een LED.

Verder gebruik je de IO pin in het blink programma als output. In dat geval heeft the ingebouwde weerstand geen functie.

De outputs kunnen 20mA leveren (source) of absorberen (sink). En zonder stroom-beperkende weerstand ga je daar overheen aangezien de LED min-of-meer kan worden gezien als een kortsluiting.

@sterretje
Duidelijk verhaal.