Is er iemand die mij kan helpen, zowel met soft als hardware betreffende een buslijn door mijn huis?
1 master en 6 of 7 slaves
Als ik het me goed herinner heb je een bos draden die van verschillende delen van je huis aan/uit signalen dragen van en naar een centrale Mega en omgekeerd. En dat dit te gevoelig is voor storingen. Verder meen ik me te herinneren dat de slaves PICs zijn die data kunnen zenden en ontvangen. Is dat waar dit over gaat?
Indien ja, dan denk ik dat je een bedradings schema moet tekenen hoe het nu is; geef daarin ook de richting van de signalen aan. Neem een foto daarvan en plaats dat in een antwoord hier; indien je niet weet hoe je een pllatje moet plaatsen, zie Dit is hoe je een plaatje aan je post toevoegt - #2 by sterretje. Misschien dat iemand een simpele oplossing heeft om die problemen te voorkomen.
Als je over een bus praat voor lange afstanden denk ik meteen aan seriele communicatie over RS422 of RS485; alternatief is een netwerk verbinding. Helaas ben ik niet zo'n briljante electronica ingenieur dus ik weet niet zeker of ik je daar verder mee kan helpen.
Wat wil je ermee doen ? Hoeveel informatie wil je versturen en ten behoeve van wat ?
Ik denk ook dat RS-485 het eenvoudigst is als het aanzienlijke hoeveelheid informatie betreft, echter als het slechts om kleine commandos gaat, dan kan DALI ook een goeie oplossing zijn omdat de bedrading eenvoudiger is (de snelheid is wel veel lager)
locatie 1 (master )
7 drukknoppen voor verlichting in de ruimtes
1,2,3,4,5,6 en een maak contact op positie 2
8 terugmeld LEDS
Op locatie 2 (slave)
1,2,3,4,5,6 en een maak contact op positie 2
8 terugmeld LEDS
Op locatie 3 (slave)
1,2,3,4,5,6
8 terugmeld LEDS
Op locatie 4 (slave)
3 drukknoppen voor verlichting in ruimtes
3,4,5
3 terugmeld LEDS
Op locatie 5(slave)
4,5,6
3 terugmeld LEDS
Op locatie 6 (slave)
5,6,7
3 terugmeld LEDS
locatie 7 is een optie voor alleen 8 terugmeld LEDS
de locaties 1,2,3 hebben een 4X20 lcd voor de outlezing
dit was eigenlijk zo'n beetje de bedoeling
Ik zou DALI gebruiken, of een vereenvoudigde vorm daarvan die vooral de Hatrdware gebruikt alsmede hate data protocol (commandos zou je zelf aan kunnen passen) 2 simpele draden die doormiddel van Opto-couplers van de aan te sturen (en sturende apparaten) worden gescheiden en die werken met een 12v logisch niveau.
Je zou ook voor RS-485 kunnen gaan maar dan moet je wel overal UTP kabel gebruiken, en voor zo weinig informatie lijkt me dat niet nodig.
Je zou eventueel ook aan WiFi kunnen denken. Helemaal geen kabel is wel het meest practisch.
Was vergeten te vertellen, heb overal al wel UTP Cat5 liggen
alsmede 3x n mega2560 en tot nu 2x n uno
n handje vol SN75176 en enkele BT139
In dat geval kan je RS-485 doen natuurlijk. Was je van plan om de lampen dmv de Arduino's ook echt te dimmen ? Of wilde je ze alleen aan en uit zetten ?
Zero-cross dimmers zijn best lastig en zijn niet een beginners project. (RS-485 eigenlijk ook niet echt) en werken met 240v is ook gevaarlijk natuurlijk. Een relais is eenvoudig aan te sluiten.
het is alleen de bedoeling om aan/uit te zetten
Dan zou ik Relais gebruiken, En als je de onderdelen al hebt voor RS-485 en de kabels liggen er al, dan is dat het handigst.
Wordt het communicatie in 1 richting ?
Het zal 2 richtingen moeten zijn, want op de master en op de slaves 2 en 3 moet alles bediend kunnen worden.
op de slaves 3, 4 en 5 maar enkele lichtpunten, maar daar is het dus ook 2 richtingen
misschien was het jou ontgaan, maar het zijn druktoetsen, dus pulsen
Nou ja nee, zo werkt dat niet. de pulsen moet eerst door een MCU geregistreerd worden, en dan omgezet worden naar een commando dat verstuurd wordt en na ontvangst wordt uitgevoerd.
Ik zag ook een vertakking in de bedrading, dat kan voor RS485 wel wat problemen geven.
@ richting kan wel, maar dan moet je heel duidelijk de master om beurten aan de slaves om informatie laten vragen, waarop de slave binnen een gestelde tijd mag antwoorden. Je moet voorkomen dat er 2 apparaten tegelijkertijd 'praten'
maar dat registreren en omzetten van de pulsen, kan dat worden gedaan met n mega?
ik weet niet veel van arduino en bus lijnen, maar ik dacht de vertakking geen probleem kan zijn, want de master moet toch altijd wachten op de antwoorden van de slaves?
er kan altijd een situatie voorkomen waar 2 of meerdere slaves antwoorden geven, met of zonder aftakking
Als je een goede implementatie maakt met RS485 is dat niet het geval. De master moet dan de slaves een-voor-een vragen om data of data sturen en alleen de slave aan wie je het vraagt zal antwoorden; als je data stuurt is het antwoorden niet verplicht.
Er zijn wat alternatieven als je je bestaande infrastructuur wilt gebruiken. Ze zijn een beetje buiten mijn kennis gebied maar je kunt 4-20mA current loops gebruiken, je kunt TTL-to-RS232 omzetters gebruiken (je hoeft geen seriele data te sturen).; deze oplossingen kunnen niet direct een relais aansturen maar zullen werken voor knoppen.
De aftakking zorgt voor een beperking in het RS-485 netwerk, maar het zal waarschijnlijk nog wel werken, desnoods op lagere snelheid.
Er mogen nooit 2 slaven antwoorden op dezelfde vraag van de master.
Tuurlijk, dat is op zich geen probleem.
Inderdaad, maar dat is dus niet het probleem van een vertakking.
Wat wel een beetje een probleem is, is dat je niet veel van arduinos weet.
Wat wel een beetje een probleem is, is dat je niet veel van arduinos weet.
Iedereen moet toch ooit eens op 0-nivau zijn begonnen, zelfs de ingenieurs van Arduino, denk ik
Ja dat wel, maar die beginnen met iets eenvoudigers in eerste instatie. Eerst de druk toetsen en hoe je die aansluit en leest. Daar kunnen we natuurlijk ook beginnen, maar snap dat het een tijdje duurt voordat je met communicatie met meerdere arduinos bezig kan zijn.
het probleem is namenlijk, ik heb 2 jaar geleden n nieuwe knie gekregen, en n tijdje laater n nieuwe knie schijf, ik heb hier nog steeds problemen mee, dus het is veel handiger voor mij om dingen zoals verlichting op afstand te kunnen schakelen.
Als ik mn knie problemen niet had, was ik nooit aan dit project begonnen
Dat snap ik, maar maar laten we beginnen bij het begin.
'Blink'
en dan verder gaan met een drukschakelaar die een led aan en uit kan zetten.
dan 2 arduinos waar de schakelaar op de ene zit en de led op de andere.
etc. etc. Kijk ik wil wel helpen, maar uiteindelijk zal je toch vooral zelf moeten doen.
Blink en druktoets led aan/uit gaat prima, maar waar vind ik iets over de koppeling met 2 arduinos?