Camera trigger obv afstand

Hi, ik heb me speciaal voor deze vraag aangemeld, omdat ik op zoek ben naar een systeem, waarvan ik inschat dat Arduino hierin een rol kan spelen. Hopelijk is dat toegestaan.

Ik heb een setup voor ogen, dat op basis van afgelegde afstand (om bijvoorbeeld 10 m) automatisch een foto maakt. Qua foto's wil ik graag zowel een normale foto, als een ingezoomde foto. Het liefst zou ik er aan afstandsmeter aan toe willen voegen, zodat de afstand t.o.v. het object (bijvoorbeeld een heg, muur, dijk etc) ook verzameld wordt. Ik snap dat dit mogelijk om 2 of meerdere camera's vraagt met verschillende lenzen. De set zal in het veld op niet met normale auto's begaanbare terreinen, zoals het duinen, stranden etc. ingezet worden. Van de foto's moet minimaal de datum, tijd en locatie (in coƶrdinaten) vastgelegd worden.

Gezien mijn technische kennis, is het ten gunste van het resultaat niet wenselijk dat ik dit zelf ga bouwen. Ik zoek dus een bedrijf/zzp'er die dit voor mij zou willen doen. Graag kom ik in contact met iemand, die mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!

Op het Engelse deel van het forum is een rubriek paid consultancy.
Ga je de fotos opslaan in de camera?
Dit gaat snel over veel info (zelfs als je de beelden in de camera houdt).
Coordinaat 8 byte afstand 4byte datum 4 byte tijd 4 byte= 20 byte.
Met 1000 punten zit de UNO dan vol. ESP kan meer aan. SD kaart is een oplossing. Maar raspberry pi is wellicht een beter idee.

1 Like

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga op zoek naar iemand die me mogelijk verder kan helpen met het bouwen van een Raspberry Pi systeem. Via Google vond ik niet zo snel bedrijven die deze systemen als maatwerk leveren. Zijn deze bij u of hier op de forum bekend?

Wellicht is er een raspberry pi forum?

1 Like

2 DSLR camera's een foto laten maken is geen groot probleem. Zeker de betere hebben een aansluiting voor een afstandsbediening. 3 pennen of 3,5mm jack. Op deze foto zijn beide te zien voor Canon. Nikon heeft mogelijk een andere stekker. 1 contact is GND, 1 is scherp stellen en 1 is voor het fotograferen. Sommige apparaten hebben al GPS aan boord en kunnen de coƶrdinaten opslaan in de EXIF gegevens. Voor andere kan je extra toebehoren kopen.

Met de huidige grootte van de geheugenkaartjes zal dat wel los lopen. Blijft het probleem van de afstand. Hoe krijg je die bij in de EXIF? Een mogelijkheid is een extra GPS, afstandssensor (als die dat aan kan) en een apart geheugenkaartje. Die GPS ga je toch nodig hebben als je om de x meter automatisch een foto wil maken.

Je schrijft

Hoe wil je dan verplaatsen? Met een soort marswagentje? Of te voet. Dan toch even deze opmerking. Een Canon full frame 5D MK IV (heeft GPS aan boord) weegt zonder lens 900g. Een L 24-70 f2.8 weegt 800g. Een L 70-200 f2.8 weegt 1500g. Je bent dan al snel met > 4kg aan het slepen. Kostprijs voor het geheel mag je zelf opzoeken.

1 Like

Foto's maken met mobiele telefoon?

Telefoneer je met een fototoestel?

Wil je deftige foto's maken kom je nog altijd terecht bij een DSLR.

Wat kan je instellen bij een aaidinges? ISO? AV? TV? Manuele focus? Of AF met zelf gekozen locatie?

Heb je al een mechanisme in gedachte om lenzen te wisselen :rofl:

Met mijn samsung kan dat allemaal worden ingesteld, en als je uiteindelijk tot een soort google view wil komen, dan is de kwaliteit ook voldoende.
Maar met een echt fototoestel kan het vast beter (@3000 Euri).
Je kunt beter foto's maken met mijn aaiphone dan moeten bellen met jouw camera's...

En hoe lang gaat dat speelgoed mee? Ik heb lenzen die al >15 jaar oud zijn en die zijn nog steeds perfect. Mijn macro is ondertussen > 30 jaar oud.

BTW, ik heb een GSM waarmee ik kan bellen en een berichtje sturen. Die gaat ondertussen ook al ruim 10 jaar mee en heeft 100€ gekost. Geen probleem met software updates.

Blijkbaar een aantal zaken niet gelezen.

Dan zie ik het probleem niet. Waar moet die lens verwisseld worden?

Hoe ga je een Arduino een speeltje laten bedienen zodat die op commando een foto maakt? Hoe ga je die zijn zoom wijzigen?

Voor DSLR is dat automatisch fotograferen een hard gekookt eitje. 2 regels code. Wil je het om de x seconden? Max 10 regels code. Het wijzigen van het brandpunt is ook al gedaan. Dat is dus ook niet onmogelijk.

In het verleden heb ik op ongeveer dezelfde wijze >20 000 dia's gedigitaliseerd. ATmega644 stuurde zowel de projector als de camera aan. Elke seconde een nieuwe dia. Instellen hoeveel dia's in de lader en gaan. Probeer dat maar eens met je speeltje of met een dia scanner.

Bedankt voor de reactie. Als we daadwerkelijk op dergelijke camara's gaan werken zullen we deze op een quad monteren.

Werken met een telefoon kan wel, maar de foto's worden voor een deel gebruikt voor het doorontwikkelen van een algoritme t.b.v. kunstmatige intelligentie.

Goed om te horen dat het automatisch fotograferen een hard gekookte eitje is. Door 2 of 3 camera's met verschillende lenzen te gebruiken kan ik proberen om de verschillende "zooms" te realiseren. Als de foto's voorzien zijn van een goed datum en tijd, kunnen we deze wel koppelen aan een GPS-positie. Dus als een automatische foto op basis tijd zou een optie zijn. Dan ben ik nog steeds op zoek naar iemand/bedrijf die dit kan maken/leveren.

Wel heel tof dat jullie de moeite nemen om te antwoorden. Bedankt!

Er zijn ook cameras met gps...

Een DSLR kan je op voorhand synchroniseren met je PC tijd. De tijd afkomstig van een NTP server. Doe ik ook tijdens het verlof. Er worden dan foto's gemaakt met 3 toestellen. Om die een beetje op tijd te kunnen sorteren is de juiste info wel nodig.

Een ATmega644 of ATmega2560 moet dit aan kunnen. Een GPS module, SD kaartje voor GPS gegevens, 2 of meer uitgangen voor de foto camera's en minstens een start/stop knop. Wil je tijd en aantal instellen is een LCD of OLED scherm (voorkeur) handig. Gebruik je een ILI9341 of ILI9481 dan zit daar al een connector voor SD kaart op. Je kan die ook verkrijgen met touch screen.

Hier staat al wat informatie die je kan gebruiken.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.