cnc step en dit naar pwm met een arduino

hallo allen, graag zou ik met de direction en step signalen van mijn cnc machine een pwm signaal maken zodat ik mijn laser in verschillende sterktes kan gebruiken. ik wil hier de A-as voor gebruiken

de arduino moet dus constant vanuit zijn step ingang berekenen hoe groot het pwm signaal moet zijn, en met de direction ingang moet hij kunnen zien of hij het signaal moet verhogen, of verlagen.

De A-as kan ik op de machine instellen dat deze maximaal 256 stappen mag zetten en dus tussen 0 en 5 volt gaat geven.

kan iemand mij een duw in de juiste richting geven?

gaat dit met een interrupt?

ik heb over het algemeen redelijk wat ervaring met arduino.

Dank U

Hoi dalo99, welkom.

Ik heb geen idee over welke machine jij het hebt, en wat diens relatie met Arduino is. Een Arduino heeft geen step en geen direction ingangen. Sommige motordrivers hebben dat wel. Degenen die dat hebben, hebben geen PWM ingang, of een aparte PWM ingang. PWM word wel eens als analog out beschreven,maar dat is het niet. PWM is een puur digitaal signaal, het is 0 of 1 en niets daar tussen in. Je kunt wel een gemiddelde van dat signaal nemen tegenover tijd, en dat benadert dan een analoog signaal.

Maar een motordriver is niet een "laser driver".

Ik heb me laten vertellen dat je een laser niet moet gaan proberen te regelen met een analoog of een PWM signaal. Daarom raad ik je aan om uit te zoeken of wat je wil ├╝berhaupt wel mogelijk is, voor je je laser kapot maakt.

En ik zou graag nog een keer van je willen weten wat je nou precies wil doen, in iets andere woorden.

Hoi Mas3

Ik heb het misschien een beetje onduidelijk omschreven wat ik precies wil doen.

mijn cnc machine moet 2 signalen naar de arduino sturen, de direction en de step signalen.

ik wil de arduino het aantal stappen laten tellen wat de cnc controler stuurt via de direction pin en de de arduino moet optellen tot 255 of moet aftellen naar 0

elke stap die de cnc controler naar de arduino stuurt is een 5 volt puls.

aan de hand van het aantal pulsen, moet er een pwm signaal gestuurd worden naar de laser.

oftewel

cnc controler stuurt een aantal pulsen (0 tot 255) naar de arduino die dat dus omzet naar een pwm signaal (0 tot 5 volt)

als de direction pin hoog is telt hij op, indien de direction pin laag is trekt hij af.

ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

Nou het is mij niet echt duidelijker geworden, wat je nu beschreef is eigenlijk hetzelfde als de eerste keer. Dat zal dan betekenen dat beide keren echt is wat je wil.

Maar heb je mijn hele verhaal gelezen en begrepen ? Want ik zie wat zaken in je 2e beschrijving staan die er op wijzen dat je het niet helemaal begrepen hebt. Zo heb je het over een PWM signaal tussen 0 en 5 volt. Maar dat is er niet. Het is 0 of 5 volt, en nooit iets er tussen in. Als je met een multimeter aan een PWM pin (die belast is) gaat meten, dan zie je wel een waarde tussen 0 en 5 volt, maar dat komt omdat een multimeter ongelofelijk veel trager is dan een de PWM pin en daarom een gemiddelde laat zien. Als je de belasting van die pin verwijdert, zul je zien dat er alleen 0 of 5 volt uit komt.

Ik had je ook gevraagd wat de relatie tussen CNC en Arduino is. Je had het over een CNC controller die signalen uitstuurt en die je wil verwerken met je Arduino. Als die controller een motor controller aanstuurt die met zulke signalen werkt, dan is het mogelijk om daar mee te kijken. Voor de direction heb je niet per se iets speciaals nodig. Voor de step heb je mogelijk wel een interrupt nodig. En om een en ander goed te laten werken, heb je dus ook een belasting van de uitgangen van je controller nodig. Dat hoeft geen zware belasting te zijn, een weerstand van 1K of 4K7 zal wel voldoende zijn.

Je weet ook zeker dat je een PWM naar je laser kunt sturen zonder dat dat problemen gaat geven ?

even opletten of je laser zo snel mag geschakeld worden, maar dan kun je zeker een pwm signaal gebruiken. je wilt dus een omgekeerde driver maken. ja gberuik dan inderdaad de interupt in de rising mode, en dan kijk je naar de andere pin of je omhoog of omlaag moet. wel een beveiliging inbouwen dat je niet overflowd, want dan zou de laser ineens vol aangaan.

als het een analoog signaal moet zijn van 0 tot 5 volt, dan is het nodig om een laagdoorlaatfilter ertussen te zetten, en een pin om de laser uit te schakelen, want uitschakelen met de pwm gaat te langzaam.

...als je zo'n laagdoorlaatfilter gebruikt.