Ik ben een Colinbus CNC frees aan het ombouwen om aangestuurd te worden door Arduino. De codes worden gemaakt door Inventor. De software die ik gebruik om de G code te sturen is free g code sender. Dan een Arduino uno met cnc kaart met daarop de drivers 8825. De Y as geeft regelmatig problemen. Bij het maken van een cirkel geeft de Y as om de kwart cirkel een kleine verspringing. De as is heel langzaam naar bv. links aan het draaien en dan gaat hij plots enkele stappen rechts draaien om dan weer links om te draaien. Ik heb nagekeken of de as niet vastzit op dat punt ( nee ). Ik heb de kabels X en Y as verwisseld, dan verschuift het probleem naar de X as, en de y as werkt dan prima. De drivers van plaats verwisseld, en nog steeds blijft het probleem op de X as. Alles terug aangesloten zoals het hoort en een nieuwe arduino geplaatst, noppes. Daarna beginnen twijfelen aan de combinatie Inventor met Free g code sender en een spiraal gemaakt in inktscape en code gemaakt met Makercam altijd hetzelfde kleine verspringing in de Y as.
het beste resultaat wordt bereikt wanneer ik een 0 freesde met Microtech stella data (Online programma) met een beperking van 2 decimalen, maar telkens verstuurd via de free g code sender. Ik ga nu eens proberen met chillipepper. En ik twijfel ook aan de rekencapaciteit van de Arduino Uno en heb daarom een Arduino mega besteld.
Heeft hier iemand ervaring met dit fenomeen. Ik ben ook nog maar een 3-tal weken bezig met dit project en dus weinig ervaring in het cnc gebeuren.
Groeten
Rudy