cnc y as problemen

Ik ben een Colinbus CNC frees aan het ombouwen om aangestuurd te worden door Arduino. De codes worden gemaakt door Inventor. De software die ik gebruik om de G code te sturen is free g code sender. Dan een Arduino uno met cnc kaart met daarop de drivers 8825. De Y as geeft regelmatig problemen. Bij het maken van een cirkel geeft de Y as om de kwart cirkel een kleine verspringing. De as is heel langzaam naar bv. links aan het draaien en dan gaat hij plots enkele stappen rechts draaien om dan weer links om te draaien. Ik heb nagekeken of de as niet vastzit op dat punt ( nee ). Ik heb de kabels X en Y as verwisseld, dan verschuift het probleem naar de X as, en de y as werkt dan prima. De drivers van plaats verwisseld, en nog steeds blijft het probleem op de X as. Alles terug aangesloten zoals het hoort en een nieuwe arduino geplaatst, noppes. Daarna beginnen twijfelen aan de combinatie Inventor met Free g code sender en een spiraal gemaakt in inktscape en code gemaakt met Makercam altijd hetzelfde kleine verspringing in de Y as.
het beste resultaat wordt bereikt wanneer ik een 0 freesde met Microtech stella data (Online programma) met een beperking van 2 decimalen, maar telkens verstuurd via de free g code sender. Ik ga nu eens proberen met chillipepper. En ik twijfel ook aan de rekencapaciteit van de Arduino Uno en heb daarom een Arduino mega besteld.
Heeft hier iemand ervaring met dit fenomeen. Ik ben ook nog maar een 3-tal weken bezig met dit project en dus weinig ervaring in het cnc gebeuren.

Groeten

Rudy

Een Mega gaat je niet helpen. Die is net zo snel. Dan moet je al naar een 32 bits controller. Geen idee waar het in zit. Zou best kunnen dat de XY generatie met timers werkt en dat daar mogelijk iets fout gaat of inderdaad dat hij het niet red. Maar met gegenereerde code kun je hier niet zoveel mee.

Kun je laten weten hoe groot de resolutie per as is ?
Ga je daar niet ergens de mist in toevallig ?

Als je een werkstuk herhaalt, krijg je dan de fout op exact dezelfde positie ?
En wat als je dat werkstuk dan in spiegelbeeld gaat maken ?

Om te simuleren kun je natuurlijk een pen op papier gebruiken in plaats van er frezen op bot te draaien.
Je hebt de Z as helemaal niet genoemd, dus ik ga er van uit dat je daar geen probleem mee hebt en/of dat je Colinbus geen echte Z as bediening heeft (dan dus alleen op en neer in plaats van een echte diepte instelling).

Verder moet je even kijken of er vet op alle plaatsen zit waar dat moet, en of er geen speling zit aan de uiteinden van de spindels (en of de spindel wel recht is).

Op het oude en morsdode Elektor forum vind je nog wel wat informatie over de Profiler, een samenwerking van Elektor met Colinbus toen er nog iets van leven in Colinbus zat.
Wellicht vind je daar nog aanwijzingen die je in een heel andere richting laten denken dan je tot nog toe deed.

ik denk dat er een fout in de afronding ergens zit,
allereerst kijken of de free g code sender toevallig niet correct rekent. een cirkel moet telkens dezelfde getallen geven in elk kwadrant (er wordt namelijk maar 1 kwadrant uitgerekend en de rest wordt van dat getal afgetrokken of opgeteld.
het is dus ergens een rekenfout.

Maandag worden al deze stellingen uitgetest. Dank u voor de suggesties.

Gisteren nog even aan het testen geweest. Andere Colinbus aan de sturing gehangen en deze maakt dezelfde fout, met dezelfde G-code. ( mechanisch OK ). Ook testen gedaan met shillipepper G-code sender, zelfde fout. Nu ben ik op zoek naar die omkeerspeling. Op zoek gegaan in de GBRL library, maar is onoverzichtelijk groot + 50 Blz. Ik ben deze nu aan het uitprinten om een beter zicht te krijgen. ben ook gaan zoeken in de instelbare variabelen van de GBRL die je kan uitlezen in de GBRL sender.
§1, 10 step pulse μsec,
§2, 25 step idle delay msec,
§3, 0 step port invert mask 00000000,
§4, 0 dir port invert mask 00000000,
§5, 0 step enable invert ,bool,
§6, 0 limit pins invert, bool,
§7, 0 probe pin avert, bool,
§10, 3 status report mask 00000011,
§11, 0.010 junction deviation mm,
§12, 0,002 arc tolerance, mm,
§13, 0 report inches, bool,
§20, 0 soft limits, bool,
§21, 0 hard limits, bool,
§22, 0 homing cycle, bool,
§23, 0 homing dir invert mask 00000000,
§24, 25.00 homing feed mm/min,
§25, 500.000 seek mm/sec,
§26, 250 homing debounce mm/sec,
§27, 1.000 homing pull off mm,
§100, 66,5 X step mm/min,
§101, 66,5 Y step mm/min,
§102, 66,5 Z step mm/min,
§110, 800.000 X max rate mm/sec
§111, 800.000 Y max rate mm/sec
§112, 800.000 Z max rate mm/sec
§120, 10.000 X accel. mm/sec²
§121, 10.000 Y accel. mm/sec²
§122, 10.000 Z accel. mm/sec²
§130, 200.000 X max travel mm,
§131, 200.000 Y max travel mm,
§132, 200.000 Z max travel mm,
Als het in deze instellingen zou kunnen liggen denk ik meteen aan §1 puls te kort, §3 testen, §4 testen, §10 waarde op 0 zetten, §11 waarde op 0 zetten.
Ik hoop hier resultaten mee te halen en hou U verder op de hoogte. Alle verdere info is zéér welkom.

Groeten
Rudy
poelmans

[/code
Eureka, Het probleem is gevonden. Eerst heb ik al de waarden waarvan ik dacht dat deze een invloed hadden op de fout. enkele hadden enige invloed, andere niets. uiteindelijk van full step naar quart step overgeschakeld en problemen zijn opgelost. De machine draait ook veel zachter. Bedankt iedereen die me de nodige tips hebben gegeven.

Groeten Rudy

Bedankt voor je gecodeerde bericht.

@MAS3
Je bent je smily vergeten. :slight_smile:

@Poelmans
Bedankt voor de feedback. Ikzelf wil ook ooit aan een cnc beginnen dus ik lees zowat alles maar ik kan nog geen antwoorden verzinnen. Dus als de oplossing van het probleem medegedeeld wordt ben ik daar altijd blij mee.

met vriendelijke groet
Jantje

Eureka, het probleem is gevonden. Eerst heb ik al de waarden waarvan ik dacht dat deze een invloed hadden op de fout veranderd in een veelvoud hiervan. Enkele hadden enige invloed, andere niet. uiteindelijk van full step naar quart step overgeschakeld en de problemen zijn opgelost. De machine draait ook veel zachter. Bedankt iedereen die me de nodige tips hebben gegeven.
Groeten
:slight_smile: :slight_smile: Rudy

je hebt nu ineens een veel betere resolutie en kwaliteit. Heb je dat wel aangepast in de software?

Resolutie Bedoel je steps per mm . Dat is aangepast letters van 3 mm hoogte gefreesd geen probleem. letters van 10 cm ook geen probleem cirkels en spiralen zonder problemen. Ik hoop volgende week een 3 D beeld te kunnen frezen. hou U op de hoogte.