Copieren van ic MP1312 gebruikt in microcomputer trainer

software van texas instruments ic : MP1312 gebruikt in Science Fair Microcomputer Trainer

Welkom

Wat wil je precies bereiken? Wat research lijkt aan te geven dat de MP1312 een TMS1000 is met een ROM. Die ROM zou dan het programna bevatten dat van de Science Fair een micrcomputer maakt en waarschijnlijk specifiek is voor de Science Fair.

Hallo bedankt voor de reactie maar het gaat om het ic Mp1312 van Texas Instruments

die het programma bevat van Science Fair Microcomputer Trainer bevat
die ik wil copieren als reseve.

Gaarne u reactie bvb hartelijk dank

Hoi aardduinno6, welkom.

Wanneer je al een tijdje met dit soort dingen bezig bent, dan kun je aan een typenummer van een ic zien wie de (originele) fabrikant is.
TMS1000 wordt ook door TI gemaakt.
Wanneer ik ongeveer sterretje's pas bewandel, dan meen ik te zien dat MP1312 het typenummer is van een TMS1100 (nieuwere versie van de TMS1000), waarvan de ROM hardwarematig door TI is geprogrammeerd naar die Science Fair Mircocomputer van RS.
Dat betekent dat die chips niet te programmeren zijn (zoals een Arduino), maar dat je je programma maakt, test, en dan naar de fabrikant stuurt die je vervolgens voorgeprogrammeerde chips levert.
Dat is alleen interessant als je denkt er duizenden van te verkopen, destijds was RS daartoe wel in staat.

De kans dat de chip instructies bevat die je toestaan om de code uit te lezen en op te slaan, zijn nihil.
Chips als EPROMS, hebben pinnen die 'm in een programmeerstand kunnen zetten, en sowieso is de functie van een EPROM dat je de code uitleest.
Maar deze chips hebben zulke pinnen helemaal niet want hebben ze ook niet nodig.

Aangezien RS destijds gericht was op hobbyisten, zou je wel kunnen proberen of daar nog wat te vinden is, maar dan moet je op zoek naar papieren informatie van halverwege de jaren '80.
En omdat dit best wel een populair systeem was om te leren met computer hardware om te gaan, is er wel een redelijke kans dat je meer te weten kan komen via internet, wanneer je de juiste zoek argumenten gebruikt.

1 Like