DHT22 vriest stuk?

Ik heb voor de buiten temperatuur en vochtigheid een DHT22, enkel klopt de vochtigheids meting na dat het buiten gevroren heeft niet meer. Dit heb ik nu al een aantal jaar, elke keer vervang ik de sensor weer, maar ik wil het nu wel eens helemaal opgelost hebben.
Volgens de gegevens kan de sensor prima tegen vorst, enkel in de praktijk op de een of andere manier niet.

Doe ik iets verkeerd, en wat dan, of moet ik gewoon een andere sensor gebruiken?
Mocht ik een andere moeten gebruiken, welke dan?

Hoi MatthijsB.

Zoals je weet, is het weer niet alleen afhankelijk van de temperatuur.
Daarom meet je ook de luchtvochtigheid.

Ik kan me voorstellen dat vriestemperaturen geen enkel probleem worden voor je temperatuur sensor.
Maar vocht dat in je sensor bevriest, is een enorme natuurkracht, die het bijvoorbeeld met het grootste gemak van staal wint.
Dit is 1 van de redenen waarom bij weerbestendigheid niet alleen temperaturen dienen worden aangegeven, maar ook de relatieve luchtvochtigheid.
En dat zijn nou net de zaken die je wil meten met dit ding.

Temperaturen zijn bijvoorbeeld ook meetbaar met PTC of NTC weerstanden, en met thermokoppels.
De laatste levert zeer nauwkeurige resultaten bij een enorm bereik, maar zijn lastiger om juist toe te passen, vanwege de wijze waarop deze werken.
Beide soorten oplossingen hebben wel omringende elektronica nodig.

Hey MAS3,

Dank je wel voor je berichtje.

Dat snap ik dat vocht uit de lucht in de sensor kan bevriezen, enkel kan ik op internet enkel positieve verhalen lezen over de DHT22 die gebruikt word om buiten de temperatuur en luchtvochtigheid te meten, vandaar dat ik me af vroeg of ik iets verkeerd deed, of dat die sensor er gewoon simpelweg niet tegen kan. De sensor zit beschermd tegen de regen, dus zal het enkel met de luchtvochtigheid te maken hebben die het probleem oplevert.

Voor de temperatuur kan ik ook een DS18B20 gebruiken, maar dan heb ik de luchtvochtigheid er niet bij.
Vandaar dat ik me af vroeg of er ook sensoren waren voor de Arduino die wel tegen vochtige lucht en vrieskou kunnen.

Probeer eens uit te vinden hoe je kunt voorkomen dat er zich vocht ophoopt in de sensor (en of dat überhaupt mogelijk is).
Wellicht is de opstelling van jouw sensor net zo ongelukkig dat er zich een vochtophoping voordoet, ik weet het niet.
Achteraf is dat super lastig te herkennen, want als dit de oorzaak is, dan is dat vermoedelijk al weg wanneer je die oorzaak gaat onderzoeken.

Ik heb eens een project gemaakt dat heel goed werkte hier, maar geen 24 uur bij de vrager.
Nu denk ik dat dat met weersomstandigheden te maken had. Zoals luchtvochtigheid, temperatuur, wind, uv ...
Opstelling kan het verschil maken tussen 1 dag werken en 20 jaar werken.
Het is dus niet omdat iets perfect werkt in ontario met temperaturen -16 dat het ding hier gaat werken.

Zoals MAS3 zegt. Probeer uit te vissen wat er stuk gaat, waarom dat stuk gaat en wat je er kan aan doen.
Das niet makkelijk maar al doende leert men.
Jantje

Dank je wel voor jullie reacties!

De sensor zit in een "weerstation huisje", een plastic 3d geprint ding met aflopende kanten, goed beschermd tegen de regen. De sensor hangt een beetje voorover er in, misschien moet ik die er rechter in zetten, dat het dan beter gaat.

Ik ga er eens er mee om prutsen, kijken of een andere stand van de sensor beter gaat werken!