Difference in software and verifying

Hello,
Just updated Arduino software from version 1.6.5 to 1.6.12 and the following happens.

verifying the code below gives no error in old version but gives "stray \240 in program" error.

Please try and maybe help.

int run;
int buttonPin;

void setup()
{
run = 0; //starts stopped
buttonPin = 7; //whatever pin your button is plugged into

pinMode(buttonPin, INPUT_PULLUP);
}

void loop()
{
//code you always run here; you can leave this section blank if you want the entire program to stop and start, or add code here if you want it to always run

//check button press here and if it is pressed then toggle run variable between 0 and 255; REQUIRED!
if(digitalRead(buttonPin) == LOW) //funcitons based off of button pulling input pin LOW
{
if(run == 0)
{
run = 255;
}
else
{
run = 0;
}
}

if(run > 0)
{
//code you only run if button was pressed, stops running when button pressed again, so forth...
}
}

Hoi BenBakker, welkom.

Je bent hier in het Nederlandstalige forum, dus spreken we hier Nederlands.

Zoals je bemerkt, is het niet altijd nuttig om de IDE te updaten naar de laatste versie.
Vernieuwingen in de IDE zijn vaak vooral om nieuwe varianten van Arduino te ondersteunen en brengen niet veel zinnigs als je al oudere boards gebruikt.
Dus voor bijvoorbeeld een Uno of een Leonardo is het onwaarschijnlijk dat je een net uitgebrachte IDE nodig hebt.

De code die je hier geplaatst hebt, levert in mijn IDE 1.6.5 ook geen problemen op, maar dat wist je al.
Met de inhoud van de code ben ik het overigens niet helemaal eens, maar ja ik kan ook niet weten wat er allemaal mee gedaan moet worden.

Wanneer je code plaatst, zet die dan tussen [code] [/code] tags.
Dat leer je als je, in eender welk deel van het forum hier, eerst even de gebruiksaanwijzing leest.
Die staat (in het Engels) boven aan elk deel.

Normaliter betekent dat dat er iets verkeerd gegaan is bij het kopieren (gebeurt af en toe als je iets van een web pagina kopieert).

Schoonmaken met bv notepad++ is een optie; kan een beetje tijd vergen maar je sketch is niet zo groot. Alle spaties enz verwijderen (begin en einde van de lijn), kopieren en plakken in de Arduino IDE en gaan met die banaan.

Hartelijk dan voor de info. ( en de lessen van hoe en wat )
Ik blijf dus gebruik maken van de oudere software.

BenBakker:
Hartelijk dan voor de info. ( en de lessen van hoe en wat )
Ik blijf dus gebruik maken van de oudere software.

Dat is je goed recht :slight_smile: Maar je kunt die \240 ook gewoon verwijderen. Probeer even het aanhangsel te compileren met 1.6.5; het bevat wat 'stray' karakters.

Als dat ook niet werkt heb je nog steeds een probleem :smiley: Ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat (ik heb geen 1.6.5 maar 1.6.6 vindt het niet zo lekker).

stray240.ino (162 Bytes)

Ik ben het wel met Sterretje eens. Om uit naam van symptoombestrijding maar op een oude versie te blijven gaat een keer fout. Het zijn niet alleen bordjes die toegevoegd worden ook Software issues worden in de tijd opgelost. en een stray teken eruit halen is nu niet echt ingewikkeld.

Ik kende dit probleem niet, maar zie nu dat dat vaker voor schijnt te komen.
Ben het ook wel eens met Nico en sterretje, het is altijd het beste als je kunt vaststellen waar het vandaan komt.

@BenBakker:

De IDE geeft doorgaans meer informatie bij een foutmelding (in ieder geval bij de instellingen die ik hier heb staan).
Wanneer dat bij jou ook zo is/was, kun je dan de volledige foutmelding geven ?

MAS3:
De IDE geeft doorgaans meer informatie bij een foutmelding (in ieder geval bij de instellingen die ik hier heb staan).
Wanneer dat bij jou ook zo is/was, kun je dan de volledige foutmelding geven ?

sketch_nov18a:7: error: stray '\240' in program
   pinMode(LED,OUTPUT);
  ^
sketch_nov18a:8: error: stray '\240' in program
   pinMode(Siren,OUTPUT);
  ^
sketch_nov18a:9: error: stray '\240' in program
   pinMode(Sensor,INPUT);
  ^
exit status 1
stray '\240' in program

Verbose output ingeschakeld :wink:

Code kopiƫren van het internet kan je best altijd als volgt doen in windows.
Kopie de code uit de browser
Plak in notepad (niet wordpad)
Kopie van de net geplakte code in notepad
plak in je code editor.

Met vriendelijke groet
Jantje

ik gebruik als editor notepad ++

sterretje:

sketch_nov18a:7: error: stray '\240' in program

pinMode(LED,OUTPUT);
  ^

Juist.
Daar staat dus bij vermeld dat de fout in regel 7 gezien werd.
Daar ging het mij om, je kunt ineens een stuk gerichter zoeken dankzij die foutmelding.

Jantje:
Code kopiƫren van het internet kan je best altijd als volgt doen in windows.
Kopie de code uit de browser
Plak in notepad (niet wordpad)
Kopie van de net geplakte code in notepad
plak in je code editor.

Met vriendelijke groet
Jantje

Hmm, dat werkt niet met de code die ik in antwoord #4 heb gegeven.

Download, open met notepad, kopieer, plak in de IDE, nog steeds fout :wink: