Digitaal ontcijferingssysteem van de Cryptex

Beste lezers,

Voor een schoolproject "Escaperoom" wil ik een systeem maken, wat vergelijkbaar is met de Cryptex van de "Da Vinci Code". Ik wil op dezelfde manier letters kunnen selecteren, maar dan wil ik de letters digitaal naar de Arduino halen. Nu ben ik wellicht opzoek naar een hoek encoder, waarbij ik met genoeg bits het alfabet kan selecteren. Alleen zit ik met een probleem dat ik de juiste letter kan vinden door een bepaalde richting op te draaien.

Ik weet dat mijn omschrijving wat onsamenhangend kan zijn ,maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Met een potmeter zit ik met het probleem dat ik niet het nulpunt kan vinden en niet met de juiste letter begin. Kan iemand mij misschien een juiste sensor hiervoor aanraden?

Met vriendelijke groet,

Sander

Waarom maak je niet je eigen sensor?

Een "hoek encoder met genoeg bits voor een alfabet" zou betekenen een 5 bits encoder (levert je 32 mogelijkheden op, inclusief nul).
Ik ben bang dat je daar eerst lang naar zult moeten zoeken, en er vervolgens een klein fortuin voor neer zal mogen leggen.
Je kunt een gewone en goedkope 2 bits encoder gebruiken, met een extra contact op het nulpunt.
Maar dan moet je dus er eerst dat nulpunt opzoeken.

Een absolute hoek encoder gebruikt vaak een gray code schijf.
Het voordeel van deze oplossing is dat je niet eerst een nul waarde hoeft op te zoeken, je kunt ten alle tijden direct de betreffende waarde zien.
Dus ook als je hele systeem voor het eerst ingeschakeld word.
Jij zou dan op zoek zijn naar een gray encoder met 5 ringen (bits), maar het nadeel is dan weer dat je dan 6 extra mogelijkheden overhoudt.
Maar wellicht kun je daar nog wel een nuttige besteding voor vinden (leestekens ?).
En het nadeel dat een complete encoder dus nogal kostbaar is.
Wanneer je dan ook nog een stuk of 6 karakters wil kunnen doen (zoals te zien in jouw plaatje), kom je of 5 keer nog duurder uit, of dat je op een of andere slimme wijze hetzelfde ding voor alle karakters gaat gebruiken.

Ik ken de Da Vinci code alleen van naam en heb globaal een idee wat dat voorstelt, maar de Cryptex ken ik dus niet.

Aha, ok ik zal dan toch moeten kijken naar hoek encoder. Aangezien het project schaalbaar moet zijn en ik niet alles moet gaan eiken kalibreren. Die hoek en oder zijn idd prijzig en ik hoop nog steeds op een mooi alternatief. Je moet toch in sprookjes. Lijven geloven blijkt maar weer

Er van uitgaand dat je geinteresserd bent in 1 specifieke stand: een schakelaar voor elke draaibare cylinder.
Alle schakelaars ingeduwd->opgelost.

Ik heb inmiddels wat filmpjes gezien over een Cryptex.
In 1 ervan werd getoond hoe je "de code kraakt", vrij letterlijk.
Dat is niets meer dan een cilinderslot en / of een cijferslot, maar dan in een ander uiterlijk.
Door het formaat ervan is het beveiligingsniveau minimaal.

Maar Jantje's oplossing is de meest eenvoudige die exact biedt wat ik zag in dat filmpje, en van hetzelfde beveiligingsniveau.
Daar heb je helemaal geen Arduino voor nodig, alleen een aantal schakelaars die in serie zijn geschakeld.

Natuurlijk verandert er wat als je de codes wil kunnen veranderen.
Maar ook dat had Jantje al aangegeven.

Bedankt voor alle reacties en voor het meedenken, ik ga er meer aan de slag en ik laat nog even weten als ik iets gevonden heb.