DRV5053 gelijk voltage geven

Hallo,

Ik zit hier al jaar en dag bezig met allerlei Arduino vragen te stellen op het Engelstalig forum. Tot ik opmerkte dat dit hier ook bestaat.

Ik heb al verscheidene Arduino projecten gedaan. Maar ben geen elektronicus, dus wees mild (alles wat ik ken is door eigenhandig te leren en vaak mis ik enkele zaken die bij de basis zitten.)

Bij deze vraag gaat het om schakelingen (bv. parallelschakeling).
Ik snap dit bij batterijen maar niet als ik wil hebben dat hetgeen ik wil voeden ook dezelfde voltage moet krijgen.

Deze hall-sensors werken hallsensors van 2,5v tot 38v.
Ik zou dus meerdere willen voeden via de Arduino zelf (ongeveer 20).
De Arduino zou ook nog eens enkele H-bridges (LD293) moeten voeden, is het mogelijk dat dit allemaal via de Arduino kan gebeuren of moet ik die apart voeden?

1. Als ik het via Arduino zou doen hoe schakel ik deze dan het best voor gelijke verdeling per sensor (& H-bridge)

2. Indien apart te voeden hoe zou ik dit doen en voed ik dan de H-bridges (http://www.ti.com/lit/ds/symlink/l293d.pdf) erbij of maak ik daar nog een aparte voeding voor?

Onderstaand is een Fritzing afbeelding van het geheel van mijn project. Nu spreek ik enkel over de sensors en de h-bridges om verwarring te vermijden.

de l293 moet extern gevoed worden met 7 > volt
hall sensoren is geen probleem, maar een simpele 7805 werkt prima

shooter:
de l293 moet extern gevoed worden met 7 > volt
hall sensoren is geen probleem, maar een simpele 7805 werkt prima

Dus moet ik de L293 in serie of parallel voeden en voor de sensoren dus ook in serie of parallel?
Wat is de 7805?

Je staart je blind op de termen serie en parallel.

Al je onderdelen kunnen het best parallel aangesloten worden als je het zo wil uitdrukken.
In serie zou betekenen dat de boards, modules of sensoren met de plus aan de min van het board ernaast verbonden zouden zijn.
Dat is bij elektronica vrijwel nooit het geval, en moet je echt alleen maar doen als je heel zeker weet wat je aan het doen bent.

In dit geval ga je alle minnen (GND) aan elkaar knopen, in jouw Fritzing sketch heb je dat zo ook getekend.
Dat is dus zo ongeveer parallel geschakeld.
De sensoren willen vermoedelijk 5 volt zien, en die kun je dus uit dezelfde 5 volt bron voeden als de Arduino, wanneer deze genoeg stroom (in Ampères) kan leveren.

Je moet nooit zoveel uit de Arduino proberen te voeden, daar is deze niet voor ontwikkeld.
Dus alles uit het Arduino board voeden, of alleen alle sensoren is een slecht idee.

Zoals shooter al aangaf, de H-bridge heeft een wat hogere spanning nodig, en de L293 kan 1 Ampère verwerken.
Aangezien je een L293D in je Fritzing sketch hebt staan, ga ik hier uit van 600 mA die voor die variant gelden.
Die zin hierboven is om aan te geven dat het belangrijk is om correcte informatie te gebruiken en te geven.
Die hogere spanning die nodig is, is omdat de transistoren in de H-bridge "verbruiken" zelf ongeveer 1.5 volt, en er zijn er altijd minimaal 2 in gebruik.
Hierdoor raak je dus zo'n 3 volt kwijt.
Aangezien je losse spoelen hebt getekend en hall sensors gebruikt, neem ik aan dat je niet iets met motoren aan het plannen bent.
Maar je moet wel iets weten over de eigenschappen van de componenten die je gaat gebruiken, anders komen je plannen vermoedelijk maar slecht uit.

Een 7805 is een standaard spanningsregelaar met een uitgangsspanning van 5 volt, bij 1 Ampere maximaal (in TO220 behuizing).
Daarbij zal deze wel heet worden.

Je staart je blind op de termen serie en parallel.

Inderdaad, maar dat gebeurt wel vaker als ik een project heb :-*

Maar ik voed dus afzonderlijk:

1. alle sensors met een aparte voeding die 5v genereert.
  2. de Arduino met 5v.
  3. de Drivers (5v logic) die de elektromagneten aandrijven (om inderdaad magnetisme te genereren ipv motors te laten draaien)
  4. De spanning om de magnetische velden te creëren (12v in het geval van mijn spoelen) (1 elektromagneet creëert 2w = 166 mA?)

De spanning voor de elektromagneten:

Als ik het goed begrijp, geeft elke elektromagneet 166 mA. Dus moet ik een labvoeding hebben die 10 van deze spoelen moet aan kunnen 166mA x 10 = x ? correct?
Waarbij ik schrik heb (door onwetendheid) als ik de spoelen omwissel van polen +- == -+ er dan nog resterende spanning in de spoel zit die weg wilt en zo de labvoeding kan beschadigen.
De eigenschappen van de spoelen => Capteurs à effet Hall bipolaires analogiques DRV5053 - TI | Mouser
Ik heb de niet SMD variant.

Dus zover ik het nu verstaan heb is de L293 & L293D te zwak om mijn project te kunnen dragen. (door de spanning en de verhitting van de chip)
Als ik de 7805 zou gebruiken heb ik wel meer 'ademruimte' voor de verhitting van de elektromagneten.

Mijn doel is om een grid van 10 elektromagneten elk afzonderlijk te besturen. De sequencer is gebouwd in max en werkt met LED's en moet nu omgezet worden naar elektromagneten.

Dank voor het geduld ^^

En ik update mijn fritzing bestand! Voor andere nieuwsgierigen :slight_smile:

Die electromagneten. als die maar een kant worden aangestuurd, dan kun je toch beter mosfets gebruiken?

Gewoon logic mosfets gebruiken.
mogelijkheden zat : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=525
Schottky diodes : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=101
100R weerstandje ervoor en evt. een 1M weerstand van de Gate naar GND en klaar.

Die electromagneten. als die maar een kant worden aangestuurd

Ze moeten toch aan twee kanten aangestuurd worden als ik de magnetische polen wil omwisselen en dit door de spanning te verwisselen V+ wordt G & G wordt V+ ?

beyondal:
Ze moeten toch aan twee kanten aangestuurd worden als ik de magnetische polen wil omwisselen en dit door de spanning te verwisselen V+ wordt G & G wordt V+ ?

Helder dat wilde ik ff weten. 't is maar net hoe je ze gebruikt. Sommigen hebben een ingebouwd veersysteem die terug schieten als de spanning eraf gaat. Dan valt de gewone mosfet oplossing af en moet je inderdaad iets van een H-Brug hebben.

2 tips voor beyondal:

Stel dezelfde vraag niet 2 maal tegelijk, ook niet een keer in het Nederlandse en tegelijk een keer in het internationale gedeelte van dit forum.
Dat voorkomt verschillende antwoorden en verwarring, en ook dat mensen hun tijd verdoen door je een uitgebreid antwoord te geven, terwijl dat elders allang gegeven is.

Wanneer je oude posts (die al beantwoord zijn) gaat wijzigen, laat dan de oude tekst staan.
Anders slaan die antwoorden nergens meer op, en dat levert verwarring en onnodige frustraties op.
Je kunt die oude tekst selecteren en dan op de knop klikken.
Of je kunt het handmatig tussen [s] [/s] tags zetten.

Maak na de wijziging dan ook aan het eind een opmerking dat en hoe (in het kort) je de post gewijzigd hebt.