ds2018 sensor 4 graden lager

Hallo,

Allereerst Prettige kerstdagen.

Kan iemand mij een oorzaak geven van het volgende?

Arduino uno met 2 ds2018 sensoren in parasite volgens volgend schema. |500x386

Als ik de componenten rechtstreeks op een breadbord zet met weerstand bij het component werkt alles goed en klopt de temperatuur.

Als ik iedere sensor soldeer aan een utp met weerstand aan het einde van de 2 utp's geeft iedere sensor 3 graden te laag aan.

Kan dit te maken hebben met polling of is het probleem ergens anders te zoeken.

p.s. de sensoren zitten goed aangesloten dat heb ik al uitgesloten.

Hoi, als eerste zou ik de voeding van de relais niet via de UNO laten lopen maar deze op en externe voeding aansluiten en de beide GND met elkaar verbinden. je schrijft ook niet hoelang de utpkabel is, en daar kan natuurlijk ook een verloren in gaan. grt Vic o-ja plaats je sketch hier, ook daar kan nog iets mee zijn.

Hallo,

ik stem met DuikerVic in dat het aan de dikte of aan de lengte van het draad zou kunnen liggen, of het kan ook te maken hebben met de sketch die je gebruikt. En kun je aangeven waartussen de utp's zitten?

gr. thomas2001

De DS18B20 communiceert de waardes digitaal (naar de Arduino). Daarom is het nogal onwaarschijnlijk dat de kabel een fout oppikt die een vaste afwijking zou veroorzaken. Maar de kabel kan natuurlijk wel zorgen voor een spanningsval in de voeding of de voeding zou instabiel kunnen worden (ook door de eigen communicatie van en naar de sensor zelf). Hierdoor kan dan eventueel de interne referentie mee verschuiven en zulke problemen veroorzaken. Daarom moet je eens kijken of daar iets over word verteld in de datasheet, en of je niet een condensator over de voeding zou moeten zetten, op de plaats waar je van UTP kabel over gaat naar de kabel die aan de sensor zit. Omdat je UTP kabel gebruikt, heb je dus 4 aderparen. Het risico op spanningsval kun je beperken door 3 aderparen voor de voeding te gebruiken (als je dat niet al deed), en 1 voor de data. Ik vind het interessant om dan te zien of het ook verschil maakt als je dat paar voor de data dan alleen aansluit op die datalijn (dus twee keer op dezelfde draad), of 1 keer op de dat en 1 keer op GND. Dit kan significant zijn, vanwege de twist in die pairs.