DS3231 houdt tijd vast zonder batterij, maar niet met?

Ik heb een DFRobot DS3231 aan een Leonardo gehagen en een standaard script van de RTC library erop gezet. Maar een ding is heel raar:

• zonder batterij kan ik de Leonardo uitpluggen en minuut later inpluggen en dan tikt de klok vrolijk verder, maar wel waar die gebleven was. Dus plug je m 22.30 uit en 5 minuten later weer in, dan is het weer 22.30
  • mét batterij schiet de klok steeds na uitpluggen Leonardo terug naar 00:00.
    Wat is hier aan de hand?

het lijkt erop dat je dan niet ververst, maar zonder programma wordt het zoeken erg moeilijk. misschien gebruik je de seconde puls, of reset je de tijd telkens, Ook zonder batterij is er een kleine condensator actief die de klok in de lucht houdt, dus wat meer geduld hebben .

blnkjns:
Wat is hier aan de hand?

Antwoord: Iets heel raars.
Serieus, ik heb geen idee. Dit soort dingen komt voor als de clock module erg onstabiel is met een slecht crystal en een vrijwel lege batterij. De DS3231 kan bijna niet onstabiel zijn, want het crystal zit in de chip.

Heb je een multimeter ? Kun je de spanning van de batterij meten, terwijl de batterij in de module zit.

De DFROBOT DS3231 module: https://www.dfrobot.com/product-1991.html met wiki en schema.

Welke van de vele libraries is "standaard" en welke sketch gebruik je ?
Kun je een foto laten zien. Heb je een soldeerbout gebruikt om de pinnen te solderen ?

Mogelijke oorzaken:

1. Het is een counterfeit DS3231 die het niet goed doet.
  2. Vrijwel lege batterij.
  3. Slechte verbinding. Bijvoorbeeld de pinnen die niet zijn gesoldeerd, een slecht breadboard, slechte verbinding op de module.
  4. De sketch stuurt alles in de war.

Als je met deze tips het niet kunt oplossen, dan kun je het beste een andere DS3231 module kopen.

This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.