Duda al utilizar Serial.print(F/"Algun Mensaje");

Es mi primera vez en utilizar este foro, en realidad, es la primera vez que utilizo un foro!, antes que nada pido disculpas si cometo algún error de normas, sin mas voy directo al grano

Al utilizar Serial.print(F/"Algun Mensaje");
En algunos sitios web encuentro que utilizo la memoria FLASH y en otros la memoria EEPROM

Tengo la intención optimizar la memoria RAM, por ejemplo dentro del SETUP muestro una sucesión de puntos al iniciar el equipo, también muestro alguna indicaciones que suceden en el LOOP, es aquí donde me genera temor de estar utilizando la EEPROM, ya que si estoy de alguna forma grabando tengo miedo de llegar al fin del ciclo de vida...

Por favor si alguien puede explicarme que memoria estoy utilizando lo voy a agradecer mucho

Do you mean Serial.print(F("some text"))

Flash memory.

google translate:

It is my first time to use this forum, in fact, it is the first time that I use a forum! First of all, I apologize if I make any error in the rules, without further ado I get straight to the point

When using Serial.print (F / "Any Message");
On some websites I find that I use FLASH memory and on others I use EEPROM memory

I have the intention to optimize the RAM memory, for example within the SETUP I show a succession of points when starting the computer, I also show some indications that happen in the LOOP, this is where I am afraid of using the EEPROM, since if I am somehow recording I'm afraid of reaching the end of the life cycle ...

Please if someone can explain what memory I am using, I will be very grateful

Si, quiero corroborar que estoy utilizando la memoria FLASH y no la memoria EEPROM, ya que en muchas sitios lei que utiliza EEPROM

The F macro will place text in flash memory.

It's only written to memory when you upload your code to the microcontroller. You don't have to really worry about EEPROM or flash wearing out during programming unless you plan to program the same microcontroller thousands of time.

Flash can be written 10,000 times, EEPROM 100,000 times.

Please note that 'long ago' flash memory was not that common and microcontrollers used EEPROM to store the code. Maybe the confusion comes from there?

Muchas gracias Sterretje!. Seguramente tal como lo indicas mi confusión de donde me indicas, voy a utilizar los mensajes de Serial.pint(F/"texto") para liberar mas la memoria RAM

Saludos!