electric diagram

hallo, van een pro mini wil ik een sinus generator maken, regelbaar. ik heb de sketch en het board met usb interface

Echter...wat ik niet kan vinden is het elektrisch schema, welk draadje moet waaraan. het zijn er niet veel...+/- 5 Volt die zijn duidelijk Echter...waar komt de potmeter aan (loper) en wat is de uitgang. Kenners kunnen dat misschien uit sketch halen ?? (die is aan te leveren) Ik niet, ik ben een gewone gebruiker... >:(

Misschien dat iemand dit ook heeft gebouwd of kan het uit de sketch halen. BVD voor hulp vr groet Bouke

Nogmaals hoi Bouke.

Om hier op in te kunnen gaan, is het wel nodig om die sketch dan te tonen. Doe dat dan meteen correct, en zet de sketch tussen [code][/code] tags. Dan krijg je geen ongewenste effecten zoals (8) bij een acht tussen haakjes bijvoorbeeld, de code is beter leesbaar en de code is zeer eenvoudig te kopiëren naar de IDE die degene die je wil helpen het liefst gebruikt.

Alles wat je wil weten moet echt in de sketch staan. Heb je die sketch ergens gevonden ? Zo ja, wijs daar dan ook naar. Grote kans dat bij die bron nadere informatie te vinden is.

Nog een keer hoi.

Dit is de (opgeruimde) code die je in de andere thread hebt geplaatst:

int speakerPin = 13;                           // pin number at which the LED is connected
const int analogInPin = A5;                    // pin number at which the potentiometer is connected
float sinVal;                                  // variable which can hold the sine value
int pwmOut;                                    // variable which can hold the analog value to be written to the analog output pin
unsigned int potValue = 0;                     // variable which can hold the analog input value

void setup() {
  pinMode(speakerPin, OUTPUT);                 // making the led pin as output
  attachInterrupt(0, sine_wave, RISING);       // enable the external interrupt 0, with function 'glow' as ISR and interrupt occurs on rising edge
  tone(speakerPin, 2);                         // generating a tone initially with a frequency of 1 Hz
}

void loop() {
  potValue = analogRead(analogInPin) * 3;      // read the analog value and scale - change to suit
  tone(speakerPin, potValue);
}

//====================== ISR ===========================//
void sine_wave() {
  static int x = 0;

x ++;

//== generatingh the next sine value ==//
  sinVal = (sin(radians(x)));
  pwmOut = int(sinVal * 255);
  //== generatingh the next sine value ==//

analogWrite(speakerPin, pwmOut);             // writing sine value to the output pin

if (x == 180)
    x = 0;
  else;

noTone(8);
}

Het // commentaar vertelt je hier waar je naar vroeg, maar wel in het Engels. De potmeter wordt dus op analog 5 aangesloten, en de speaker op pin 13. De speaker word in het commentaar LED genoemd, en dat is ook correct; op een Uno zit de on board LED aangesloten op pin 13. Pin 13 moet gewoon op je pro mini vermeld staan (en daar zit er ook een LED aan). Analog 5 is wat anders. Die zit niet helemaal aan de rand, maar 1 rij naar binnen. Hij zit tussen A3 en VCC. Ik heb geen idee of deze code doet wat je wil, maar hij compileert wel (voor een diecimila die ik op 't moment zelf heb ingesteld in mijn IDE).

Als je deze pin bezetting niet fijn vind, dan kun je die aanpassen. Maar dan moet je wel uitzoeken welke pins je als alternatief kunt gebruiken. Ik zou dat nu nog even niet doen, is niet noodzakelijk en maakt het er niet eenvoudiger op.

deze code snap ik niet, je maakt in de loop een toon, en in de ISR op dezelfde pin een pwmout signaal, dus iets klopt er niet hoor.

Dat commentaar kwam ook al in de Engelstalige thread, en is de reden waarom ik meldde dat ik niet weet of het doet wat 'ie wil.
Ik ben bang dat het om ‘gevonden’ code gaat, omdat TS ook al aangeeft dat ie niet precies weet wat er mee te doen.

Wat het idee er dus achter is, is alleen maar te raden, daarom vroeg ik naar de bron van die code.

Reported by zhtech on Today at 10:52 am. They left the following message:

bedankt voor de reactie...hier kan ik mee verder. groet Bouke

@zhtec De knop report post is er om de moderators te vragen om in te grijpen. Niet om complimentjes te geven want die komen dan niet bij de juiste persoon.

Met vriendelijke groet Jantje