hallo ik had een vraagje ik wil graag een esp32 waar relais stopcontacten schakelt dat werkt via blynk om ze aan en uit te zetten maar nu had ik een schermpje gekocht voor een arduino mega 2560 (de naam van het schermpje is ILI9486) waar ook touch screen op zit en daar zou ik de stopcontacten ook mee willen schakelen maar als ik via mijn telefoon het stopcontact in schakel dan wil ik dat het ook op het scherm verandert van uit naar aan maar dat moet ook andersom als ik het stopcontact via het schermpje aan zet dat ik dat in blynk zie dus moet ik communiceren met esp32 en arduino mega 2560 zou ik daar een module voor moeten kopen of kan het ook anders
(blynk is een platform om lampjes aan en uit te zetten en waardes uit te lezen)
Wat meer info is wel wenselijk. Hoeveel contacten van de ESP zijn er in gebruik? Welk TFT scherm heb je gekocht. ILI9486 is de processor op het schermpje. Die kan echter op vele manieren worden aangestuurd. Parallel, ISP, I2C.... Hier staan vele OLED en TFT schermen.
Staan ESP en arduino mega2560 bij elkaar?
Je kan verscheidene richtingen uit. Maar die zijn allemaal afhankelijk van wat je hebt en je kennis of wil om zelf wat te schrijven.
Mijn communicatie tussen ESP en laptop verloopt via een webbrowser. Dat kan dus ook op een smartphone. Via websockets kan je dan perfect de communicatie verzorgen. De ESP post dan nieuwe gegevens en de webpagina verwerkt ze. Omgekeerd post de smartphone gegevens voor de ESP en die verwerkt ze. Enige kennis van HTML, CSS en javascript is dan wel nodig.
Een arduino (AT)mega 2560 is ruim overkill voor alleen het schermpje. Je kan de ATmega via UART laten communiceren. Staan ze niet te ver uit elkaar kan het via SPI of I2C.
Je kan ook je ESP gebruiken voor communicatie met je arduino en je arduino het schakelen voor zijn rekening laten nemen. Dan is een ESP8266 eigenlijk al voldoende.
Ik zie dat Blynk een Arduino library biedt.
Ik zie ook dat Blynk graag je Arduino bedient op die manier, maar ik zie niet dat het ook andersom kan.
Ik meen te begrijpen dat je met je MEGA plus ili9486 touch scherm Blynk wil aansturen, niet met een kabelverbinding buiten Blynk om.
Is dat inderdaad zo ?
En heb je dan ook een oplossing om de Arduino met het internet te verbinden, want dat is dan wel vereist.
Je kunt ook een ESP boardje aanschaffen, die zijn veel goedkoper dan een MEGA, krachtiger en veel sneller, maar bieden niet zoveel aansluitingen.
Voordeel daarvan is dat je dan gelijk een WiFi verbinding tot je beschikking hebt.
Ik vind het programmeren van de ESP wel wat lastiger want je moet veel dingen zelf regelen, waar dat bij Arduino uit handen wordt genomen door de IDE die al veel regelt.
Bijvoorbeeld wanneer je een LEDje wil dimmen, moet je ook opgeven met welke frequentie de PWM uitgang moet werken.
Veel verder ben ik daar nog niet mee gekomen, maar dit is wel de richting waar ik zelf heen ga.
Mijn volgende projecten worden met een ESP oplossing gedaan, en een ouder project ga ik nu als eerste proberen over te zetten van een Arduino Pro mini naar een ESP variant.
Maar goed, is het inderdaad de bedoeling dat je met de MEGA Blynk wil bedienen die dan op zijn beurt je relais bedient ?
Het is vooral opletten met de pennen die je gebruikt. Sommige moeten hoog zijn bij boot, andere net weer laag. Sommige zijn alleen input, andere IO. Vooral snelheid en WiFi is het grote voordeel. Voor gevorderden de dubbele core zodat je 2 processen naast elkaar kan laten lopen.