Even voorstellen

Hallo allemaal,

Vandaag m'n nieuwe Arduino Uno ontvangen. (Conrad, Arduino Uno R3 DIL)
IDE software (1.7.10) geïnstalleerd op notebook Windows 10 home, op desktop XP prof en op oude notebook Vista home.
Werkt perfect op alle drie de PC's
Binnenkort beginnen aan allerlei projectjes, heeft geen haast.
Ik lees met interesse jullie forum.

Ik ben met pensioen, 41 jaar gewerkt bij van Rietschoten en Houwens (later Imtech) als consultant voor offshore kranen en pijpenleggers. Hiervoor veel over de wereld gezworven.
Thuis heb ik ook nog een Siemens S7-400 en een S7-300 PLC, andere hobby's; oude buizenradio's, blikken (elektrische) treinen en mijn oude Puch en Solex.

Vriendelijke groeten. Dirk Hartland

Welkom

Welkom Dirk.
Leuk speelgoed. Ik heb vorig jaar nog bij Imtech Wormerveer mogen spelen op een S7-415. Overigens werk jij niet met dezelfde IDE waar de meest mee werken. Die varianten van de IDE vind je op arduino.cc

Hoi Dirk, welkom hier!

Inderdaad, die komt van het gemene arduino.org. Lang verhaal, maar voor hulp hier zou ik even overstappen naar 1.6.9 (en dat is geen lagere versie). Wil je er meer over weten: http://hackaday.com/2015/03/12/arduino-v-arduino-part-ii/

Hartelijk dank voor jullie begroetingen!

Goeie tip, zal vandaag of morgen overstappen op 1.6.9
Op het Arduino Uno printje zat een sticker met "New IDE www.arduino.org", vandaar.

Tja, dan is Conrad in zee gegaan met wat hier gezien wordt als neppe Arduino. Doet verder niets af aan de Arduino Uno, die is gewoon hetzelfde. Aleen met waar het geld heen gegaan is.

septillion:
Tja, dan is Conrad in zee gegaan met wat hier gezien wordt als neppe Arduino. Doet verder niets af aan de Arduino Uno, die is gewoon hetzelfde. Aleen met waar het geld heen gegaan is.

Veel geld dus :grin:

Ik heb ook PLC software voor de arduino gevonden.
Ik heb voor grenco marine gewerkt dus ook de halve wereld gezien.
en wat wil je gaan maken met de arduino?

Hoi Shooter

Ik ga nog niets specifieks maken. Eerst de software en de I/O van de Arduino ontdekken.
Heeft geen haast! Met de bestelling van de Arduino heb ik tevens 2x PCF8574N (I2C dig I/O) en 2x MCP41010 (SPI dig potm) er bij besteld. Is dan de volgende stap.
Ik heb nog behoorlijk veel diverse componenten (R, C en ic's), kan ik samen met de Arduino goed gebruiken. Een leuke combinatie tussen soft- en hardware.
Ben teruggegaan naar IDE 1.6.9!

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen in het omschakelen van PLC naar Arduino. Ik heb zelf ook voorjaar tot feb dit jaar bij Imtech gezeten in Wormerveer. Daar mogen klooien met een Siemens S7-415 en een oude Sattline 200. Da's toch wel wennen als je met microcontrollers/microprocessors werkt sinds 1976 en daarmee gewend bent dicht op de processor te zitten en zelf de flow te bepalen om om te schakelen naar een besturingssysteem waar je toch in een bepaald stramien wordt geforceerd. Tot het kwartje valt en dan is het best te doen. Uiteindelijk zit er in die PLC ook gewoon een processor :slight_smile:

Dirk3:
Hoi Shooter

Ik ga nog niets specifieks maken. Eerst de software en de I/O van de Arduino ontdekken.
Heeft geen haast! Met de bestelling van de Arduino heb ik tevens 2x PCF8574N (I2C dig I/O) en 2x MCP41010 (SPI dig potm) er bij besteld. Is dan de volgende stap.
Ik heb nog behoorlijk veel diverse componenten (R, C en ic's), kan ik samen met de Arduino goed gebruiken. Een leuke combinatie tussen soft- en hardware.

Als je toch al gewend bent om met een wat uitgebreidere IDE te werken is de EclipseArduinoIde een optie: http://eclipse.baeyens.it/

Hoi Nico,

Tja, ik heb nog geen ervaring met de Arduino, het is nog steeds goed weer en heb eigenlijk geen zin om in de hitte op m'n zolderkamer/werkplaatsje/museumpje te zitten!
Ben begonnen met relais, Philips 60, 50 en 30 serie. Later met de S5 en de S7 PLC's.
Heb ook wat (niet zo veel) geprogrammeerd in plm86.
Voor de S7 systemen programmeerde ik de digitale afhandelingen in STL/FBD (en-of poorten) en berekeningen/regelingen in SCL (gebaseerd op Pascal).
Thuis heb ik Siemens V5.4 SP4, draait onder XP prof, op m'n notebooks VMWare geïnstalleerd.
Oké, C/C++ is geen Pascal maar lijkt redelijk op elkaar, eerst maar ervaring opdoen, foutjes zijn gauw gemaakt.

Eclipse ArduinoIDE ga ik t.z.t eens bekijken, bedankt voor de tip!

Met de ervaring met programmeren zal je het inderdaad snel kunnen oppakken. Ben je denk ik een stuk minder geneigd beginnersfouten te maken (niets zeggende functie/variabele namen, overal delays, random code opmaak etc)

Dirk3:

Hohoho, niets terug gegaan! 1.6.9 is gewoon de laatste versie van de IDE. Alleen hebben de neppers van arduino.org de open source IDE ook uitgebracht alleen onder de 1.7.x flag :confused: Hopelijk gaat ardino.cc met de volgende versie gewoon over op een major versie ophoging (2.0.0)