Dag allemaal,
ik ben bezig met een projectje om vanaf bv een SD-Kaart een CSV te openen en deze in te lezen in een Array.
de velden zijn,
Bestemming,Ontvanger,Gewicht,Productbeschrijving,Aansluiting,Laadplaats,Station,Eigenaar
Excel bestand kan pakweg zo'n 300 regels bevatten.
Nu zou ik het volgende willen doen, vanaf een CD-kaart wordt het Excel bestand ingelezen.
nu moeten een aantal selecties worden gedaan ( via een LCD Shield met drukknopjes) welke het eindresultaat steeds kleiner moet worden.
b.v. eerst station kiezen, waarna bij het selecteren van een station de overgebleven lijst met goederen alleen voor dat station is te selecteren.
dan b.v de productbeschrijving selecteren enz enz. tot uiteindelijk maar 1 resultaat overblijft.
dan wordt printen gekozen en wordt er op een kaartje de verzamelde gegevens geprint. ( met een kleine thermische printer b.v. )
De Concrete vraag is:
Hoe moet ik de selectie en sortering regelen, dus als er 300 regels zijn hoe filter ik de 4 regels met de stationsnaam er uit en ga daar mee verder.
is dat mogelijk met arduino?
Groetjes Adriaan
Technisch kan het. wel zul je veel IO krijgen met de SD kaart. De cache van de SD vreet al 512 bytes op als buffer. aus als je een selectie wil tonen op een LCD moet je iets met scrollen doen en een regel zul je vermoedelijk meerdere malen moeten lezen ed. omdat je gewoon geen ruimte hebt.
Sorteren is er ook zo een. In het geheugen sorteren kun je wel vergeten. Dus zul je dat op de SD kaart moeten doen. Een manier om dat te doen is bijvoorbeeld een "shell" of "bubble" sort (beide staan in K&R C programming language. alleen zul je dus de records meerdere malen naar een SD file moeten schrijven.
Een hele hoop IO wat nog best lastig is om te ontwikkelen. Zeker als je nog niet zolang bezig bent (anders stelde je deze vragen niet). Alternatief zou een Raspberry zijn met een SD. Dan kun je vermoedelijk alles in 'core'(= het geheugen) doen en evt. een wat betere scherm toepassen.
laat de data lekker op de SD staan, en haal je data telkens eruit, als je dan een station kiest hoef je alleen maar de regelnummers te onthouden in RAM die je nodig hebt, (en zelfs dat is niet echt nodig want je kunt ook je selectie bewaren en alle records afgaan tot je de juiste hebt gevonden.
Ja maar hij wil ook sorteren en 300 recordjes is dan wel niks, maar heel veel met slechts een paar K Ram. En als hij wil selecteren op velden wordt het nog veel complexer.
Ik zou gewoon voor de Raspberry gaan. Kan ie de records laden in een MySQL Database. Kan ie doen wat ie wil. En ik vermoed dat hij teveel kennis ontbeert op dit moment om dit tot een goed einde te brengen.
Heren,
was zo een hersenspinsel voor een probleem (moet telkens een laptop en laserprinter meenemen om dit te kunnen printen op locatie )
handiger was om dit in kleinformaat te hebben, dat idee met de Raspberry is misschien nog niet zo gek.
was een uitdaging om dit met een arduino te doen ( desnoods een MEGA )
wist natuurlijk wel dat dit een uitdaging zou worden, maar ik probeer nog wel wat met de arduino om te kijken of ik het op de een of andere manier voor elkaar kan krijgen.
groetjes adriaan
Nou suc6.... al geloof ik er zelf niet in.... Maar wat je wilt...