Ik ben een klein experimenteel orgel aan het bouwen: beperkt aantal pijpen, die via kleppen, aangestuurd via solenoids & arduino.
Nog voor ik me aan de programmatie van de solenoids waag, zit ik al met een andere vraag. Vrij rudimentair, maar ik ben op vlak van elektronica echt een beginneling.
Voor de luchttoevoer wil ik deze ventilator gebruiken:
Ik sluit best aan op netstroom, vermoed ik? Of kan een batterij ook? En hoe sluit ik dan aan?
Daarnaast wil ik de snelheid van de ventilator regelen. Dat toestel kan dat via PWM. Maar hoe doe ik dat precies?
Alvast dank om me te helpen! Het zijn wellicht heel basale vragen, maar ik kan na lang zoeken het antwoord nergens vinden.
Voor de ventilator heb je so-wie-so een aparte netvoeding nodig, 24 volt DC bij minimaal 1.62 A. Uit de datasheet (er staan twee links bij) zou moeten blijken hoe je PWM moet toepassen. Als dat mogelijk is zul je wel uitkomen op een N-channel logic level (!) MOSFET, die dus ook minimaal 2 A moet kunnen leveren, plus een paar weerstandjes. De schakeling is vrij simpel, die vind je in veel topics op dit forum.
Bij de kenmerken van de fan staat oa. "Sensor Output Type: PWM", dat snap ik niet helemaal; misschien een feedbacksignaal?
Voor de solenoids geldt hetzelfde: een MOSFET die voldoende stroom kan leveren, beslist met een flybackdiode, en afhankelijk van de werkspanning misschien ook een eigen voeding.
Met de hardware kan ik je niet echt beter helpen, als je vragen hebt die de Arduino betreffen kun je hier (NB. "Arduino forum" ) natuurlijk wel terecht.