Wanneer ik bv voorlopig minder thermokoppels, geen pomp, ed kan of wil gebruiken moet er dan iets in het programma verandert worden
ja
Hoi swiftrapid, welkom.
Dit soort antwoorden mag je verwachten bij dat soort vragen.
Rob's antwoord is correct, dus doe er je voordeel mee.
Je hebt mij eerder een veel uitgebreidere vraag gesteld per PM, waarom doe je dat hier niet ?
Als je wil weten wat je moet veranderen, dan moet je daar naar vragen.
En als je de bediening op een andere manier wil doen, dan moet je dus vertellen wat je anders wil en daarna kun je er vragen over stellen.
Je kunt ook niet verwachten dat mensen de code even gaan aanpassen naar jouw wensen, dat is namelijk ontzettend tijdrovend, en heel erg ondankbaar voor degene die dat zou gaan doen.
Want als iemand een code zou aanpassen, dan leert de andere die daar om gevraagd heeft daar niet erg veel van.
Als je die thread van homedistiller helemaal gelezen hebt, dan zie je dat ik daar heb geprobeerd om hem het allemaal uit te laten werken, maar ook dat dat niet helemaal gelukt is en dat ik er ook veel tijd in heb gestoken.
Dat geeft niets, omdat ik er zelf ook nog wel het een en ander van opsteek als ik iemand anders zo probeer te helpen.
Maar als je alleen maar daarmee bezig bent, dan blijft er te weinig tijd over voor je eigen projectjes en das dan toch niet echt de bedoeling.
Dus voor jou:
Wat heb je wel en wat heb je nog niet voor mekaar.
De vraag die je hierboven hebt gezet, is een gesloten vraag.
Die is 100 % correct beantwoord, alleen is ie wel wat kort.
De mogelijke antwoorden van die besloten vraag zijn nooit langer dan 3 letters.
Stel een open vraag.
Je kunt opzoeken wat gesloten en open vragen zijn.
Als je voldoende informatie geeft in je vraag, dan zul je zien dat de antwoorden ook beter aansluiten op je vraag.
Ga er niet van uit dat iedereen precies weet waar jij het over hebt, want jij stelt de vraag vanuit je eigen ervaringen en die hebben anderen dus niet meegemaakt.
Je zult er wat langer over doen om de vraag te stellen, maar de antwoorden zullen waardevoller blijken.
@MAS3
Ik bewonder je vermogen om deze boodschap steeds weer constructief te blijven geven.
Jantje
goed bezig.
engelen geduld blijkbaar
Dacht dat ik een eenvoudge vraag stelde;
Als electromonteur (schakelpaneelbouwer) heb ik een aantal thermokoppels ( DS18B20) aangesloten en een element 220 V-3kw via een Solid State Relais aan een arduino , die de temperatuur regeld via een programma (sketch) regelunit voor distilleer apparaat
Mij vraag aan de programma maker(s) als ik een of meer themokoppels niet aansluit wat is dan het resultaat.
Heb dus niet gevraagd om het programma aantepassen
Het klopt dat je in deze thread niet hebt gevraagd aan iemand om het werk voor je te doen, en ik heb dat ook niet gezegd.
Ik heb wel aangegeven wat je zoal wel en niet kunt verwachten, omdat ik al een paar jaar hier op het forum (en nog veel jaren meer op heel andere fora) heb vertoefd en weet wat de logische vervolg vragen zijn.
Maar daar hoeven we niet over te discussiƫren, dat zou niets opleveren.
Als je de sensoren weglaat, zou je foutmeldingen moeten krijgen tijdens het gebruiken van je sketch, niet tijdens het compileren ervan want de compiler heeft geen weet van een mogelijk defect of een niet aangesloten sensor (dat komt op hetzelfde neer).
Als je mazzel hebt, is de waarde die terugkomt van de sensor (die er niet is), nul.
Dan gaat jouw sketch dus datgene doen wat daarbij hoort.
Als ie tien verwachtte, dan gaat ie net zo lang verwarmen tot ie wel die tien ziet, of tot een timer verlopen is (ik weet dat er iets met een timertje voor de verwarming in die sketch zit, maar weet er het fijne niet meer van).
En als ie een lagere waarde dan nul verwachtte, gaat die dat gene doen wat noodzakelijk is om die waarde te bereiken.
Dus zul je alles wat met die sensor te maken heeft uit de sketch moeten slopen.
Dat kun je al doen met //commentaar regels, zodat je niet iets definitief weg hoeft te gooien wat je later wellicht nog eens zou willen gaan gebruiken.
Het betekent ook dat je de sketch goed genoeg moet kunnen lezen (== begrijpen wat er gebeurt), en dat kan een beetje een grote opgave zijn als je nog niet veel ervaring in het programmeren hebt.
Volledigheidshalve:
De thermokoppels die je aansluit, moeten wel een passende functie hebben in je sketch (waarbij met "functie" niet de programmeer-technische term is bedoeld).
Als je dus 15 thermokoppels in je schakeling hebt, maar er maar 1 enkele uitleest in je sketch, dan zitten die andere er eigenlijk alleen maar in om te laten zien hoe mooi de installatie bedraad is.
Gezien jouw rijke ervaring in deze ambacht, zal het er dan ook prachtig uitzien (met echt bindgaren en zo).
De sketch kan natuurlijk ook later worden aangepast zodat er weer meer sensoren worden gebruikt, al was het alleen maar om het proces gelikter weer te geven op een mooi display.
had toch weer een vraag;
wat betekend
foreshots
fores and heards
misschien dat jij of iemand anders mij dat kan vertellen
foreshots betekend voorschot, ofwel het eerste sample wat je proeft
heeft niets met arduino te maken.
en fores and tails, ofwel head en tail zijn de kop en staart van je product, dus dat gooi je terug in de ketel om nog een keer te draaien. Is een gevolg dat de conecentraties dan nog niet stabiel zijn.
hou je wel de densimeter in de gaten, en netjes een zegel op de flessen plakken he.