Fixed, bedankt NeoPixel Ring - 24 x WS2812 5050 RGB LED with Integrated Drivers

Ik probeer de NeoPixel Ring - 24 x WS2812 5050 RGB LED with Integrated Drivers met de sketch strandtest.ino te testen. In de aanhef staan parameters 1 t/m 3.

============================================================== // Parameter 1 = number of pixels in strip // Parameter 2 = Arduino pin number (most are valid)

// Parameter 3 = pixel type flags, add together as needed:

Welke waarden van deze LED-ring komen overeen met wat ik moet invullen, en moet ik deze waardes invullen in de hieronder vermelde programmeerregel ?

Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel(60, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800);

===============================================================

Staat 24 x voor het aantal Pixels in de ring ?? Dan zou het eerst stukje van de regel zo uit moeten zien, of heb ik het mis ?

Adafruit Neopixel 24 = ......................

waar staat die 60 voor in het tweede stukje, PIN zal wel de Pinpoort zijn waarop je de LED aansluit.

Dan krijg je het laatste stukje, Pixel Flags, wat zijn dit ??? En hoe moet ik deze invullen voor deze LED-ring ?

Ik heb geen enkele ervaring met dit soort dingen, vandaar dat ik het fijn zou vinden als het antwoord voor dummies geschreven wordt, zodat ik begrijp wat het allemaal inhoudt.

Als je de neopixel aansluit op je arduino op pin 4 dan wordt de code

Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel(24, 4, NEO_GRB + NEO_KHZ800);

Adafruit heeft over het algemeen en in dit geval zeker een heleboel goede documentatie. Die is natuurlijk in het engels. Hier is bv een link https://learn.adafruit.com/adafruit-neopixel-uberguide/arduino-library

Met vriendelijke groet Jantje

Arduinoclub: Ik heb geen enkele ervaring met dit soort dingen, vandaar dat ik het fijn zou vinden als het antwoord voor dummies geschreven wordt, zodat ik begrijp wat het allemaal inhoudt.

Dat is er al indirect in de vorm van voorbeeld programma's die bijna nooit worden bekeken. Ook zwerft er een pdf rond van het ROC waarin het ook nog eens voor dummies is gemaakt...

Ben het helemaal met je eens. 1 voorbeeld Maar hoe de opbouw is staat nergens How in the world do i ever learn this ???

Zoek me verloren op net . Filmpjes maar zie niet echt veel

Snap even niet hoe ze een code verzinnen als er al nergens iets van les materiaal is voor de led ring

Hoi Tonyvvandijk.

Goed dat je het Nederlandstalige deel ook gevonden hebt, dat communiceert toch iets fijner, niet ? Die LED ring is niets anders als de LED strips die je kunt vinden, maar dan niet aan een flexibele band gemonteerd, maar op een ringvormige print. Er is verder helemaal niets wonderbaarlijks over te zeggen. Als er een Adafruit product is, dan kun je er donder op zeggen dat je bij Adafruit ook alle relevante data kunt vinden want zo werken ze daar nou eenmaal. En dat geldt dus ook voor die ring. Als je een product van een andere fabrikant hebt, dan is de kans uitgesproken groot dat die hetzelfde is opgebouwd.

Via deze Adafruit link (klik !) kom je bij een datasheet over een enkele WS2812 multicolor LED. Daarin is beschreven hoe je zo'n LED kunt aansluiten, en hoe je 'm dan moet aansturen. Helemaal onderaan staat een tekeningetje van hoe je ze met elkaar kunt verbinden.

De datasheet is gemaakt door iemand die niet heel erg sterk is in de Engelse taal, maar de informatie die erin staat is na een paar keer lezen ongetwijfeld bruikbaar.

Je weet nu dat er geen verschil is tussen een ring en een strip. En als je goed oplet, weet je ook dat je strips op dezelfde wijze kunt doorlussen als de LEDs. Dus als je geen voorbeelden meer kunt vinden over de ring, ga dan op zoek naar voorbeelden voor een strip. Overigens kun je met de meeste voorbeelden heel veel leren. Want dan ga je het ding aanpassen om vervolgens te kijken of dat doet wat je verwachtte, en waarom dan niet. En daar leer je van. Je kunt met een ring en met een strip ongelofelijk veel verschillende dingen doen, maar die zijn uiteraard allemaal beperkt tot bepaalde lichteffecten. Geluiden maken met die ring kun je beter niet proberen (maar als je per se wil kan dat vast ook voor heel korte tijd).

Als je nog vragen hebt hierover, dan staat het je vrij om die vragen te stellen. Maar als je geen deel uitmaakt van de arduinoclub (die dit onderwerp hier gestart is), dan stel je die vraag beter in een nieuw eigen onderwerp. En ga er niet van uit dat iedereen hier wel weet wat je gevonden hebt. Dus als je dat ene voorbeeld hebt en er meer over wil weten, wijs dan naar wat je gevonden hebt. Iemand die je daar mee wil helpen, hoeft toch zeker niet eerst op zoek te gaan naar wat jij misschien ergens tegen het lijf gelopen zou kunnen zijn.

Tonyvvandijk: Snap even niet hoe ze een code verzinnen als er al nergens iets van les materiaal is voor de led ring

Als je nu eens wat meer energie steekt in deze site waar je nu zit zou je zo maar eens verrast kunnen worden. https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Sketch

volgens mij is het simpel de poort aan geven waar je leds mee aanstuurt ( meestal 6 of 8 ) en het aantal leds aangeven(wat jij zegt die 60 is het aantal leds van je ring) dan kan je elk voor beeld dat te vinden is van fastled gebruiken ik heb wel 50 voorbeeldjes voor fast led :)