hallo, ik ben Guus en ben fotograaf en weet helemaal niets af van arduino's. De laatste weken ben ik bezig met het online volgen van processing door Joshua Davis (manipuleren van beelden). Wat ik wil is het volgende:
Beelden (foto's) worden weergeven op een beeldscherm (via laptop). Als een kijker naar het beeld loopt zal een sensor hem moeten opmerken waardoor het beeld gaat veranderen.
Is dit te realiseren via een arduino??? en zo ja kan ik hiermee al met de starterskit aan de slag of moet ik daarbij nog een voorraad aan onderdelen aanschaffen?
Volgende vraag: als bovenstaande mogelijk is, kun je dan ook de code die ik in processing maak gebruiken om de arduino aan te sturen?
Een Arduino is veel te klein om beeldverwerking te doen. Even een klein rekensommetje:
De Arduino heeft slechts 2K (=2048 bytes) aan werkgeheugen. Die moeten het beeld kunnen opslaan en verwerken.
Een plaatje van 100 x 100 pixels heeft al 100 x 100 x 3= 30,000 bytes nodig.
Een alternatief zou zijn om bijvoorbeeld een SD kaart te gebruiken en daar een image te schannen zonder hem direct in het geheugen te laden. Echter ... geen idee of dit wiel als eens is uitgevonden en het zal niet snel zijn.
Vanuit processing de Arduino aansturen kan. Er is een sentrygun project op het web dat met processing een camera scant en dan op basis van herkenning een arduino aanstuurt. De code is zwaar k.t en gaat zeker heel veel tijd kosten on het te doorzien.
guzmanart:
Als een kijker naar het beeld loopt zal een sensor hem moeten opmerken waardoor het beeld gaat veranderen.
Je hebt een sensor nodig. Een eenvoudige oplossing is b.v.:
Je kunt deze zo instellen dat iemand die een paar meter van de laptop verwijdert is opgemerkt wordt.
Hoe dit signaal jouw laptop gaat vertellen om een nieuwe foto weer te geven is een andere uitdaging.
Misschien een draadloze muis modificeren zodat je de rechter muisknop met de arduino kunt bedienen. Zet dan de mouse pointer op de knop waarmee je naar de volgende foto gaat en je hebt het in principe werkend.
guzmanart:
hallo, ik ben Guus en ben fotograaf en weet helemaal niets af van arduino's. De laatste weken ben ik bezig met het online volgen van processing door Joshua Davis (manipuleren van beelden). Wat ik wil is het volgende:
Net als zovele beginners die maar een vraag stellen moet Guzmanart zich een paar uurtjes verdiepen in het duidelijk omschrijven van wat hij met een Arduino wil bereiken.
Ja hoor guzman dat kan prima, gebruik de arduino dan om de mens te detecteren, met een bewegingssensor, ultrasoon, aanraakmat, of een andere methode.
De arduino zal dan een signaal geven aan de processing, en die handelt dan het scherm af.
Arduino en processing hebben wel dezelfde look and feel, maar zijn toch heel anders wat commandos betreft.
Zet in je arduino gewoon een sketch waarin een teken naar de serial verstuurt wordt als er iemand gedetecteerd is. en laat processing dan naar die poort kijken en iets doen als die letter binnenkomt.
Het is wel mogelijk om vanuit processing je arduino te bekijken , je laadt een sketch in je arduino, en de processing heeft een library nodig, (dan vraag je processing dus om naar een bepaalde pin te kijken.
cartoonist:
Net als zovele beginners die maar een vraag stellen moet Guzmanart zich een paar uurtjes verdiepen in het duidelijk omschrijven van wat hij met een Arduino wil bereiken.
Daarna kan hij hier advies krijgen.
Mijn vraag was wel heel er duidelijk...en een aantal mensen konden mijn vraag gelukkig wel begrijpen.
Inmiddels is probleem opgelost en het werkt...door advies en zelfstudie..
kxiniks:
jammer, dat dit haantjes spel 'weer' gespeeld wordt...
@guzmanart: Wat was de oplossing?? en hoe?? dan kunnen anderen die net als jij een oplossing willen er toch iets aan hebben..
Hoezo haantjes spel?? Deze meneer(?) suggereert dat ik uren moet nadenken voor een (duidelijkere) probleem omschrijving; nou lees dan nogmaals mijn vraagstelling....simpeler kan het niet....sorry hoor maar van deze commentaren leert niemand iets....zeker als het commentaar ook nog nonsens is.
Maar ik wil best de oplossing delen: een bewegings sensor (HC-SR04) leest beweging in. Deze data wordt in processing geimporteerd en middels een Integer (getal van de afstand in cm) laat ik de beelden iets doen....en dat kan van alles zijn natuurlijk.
guzmanart:
Groeten Guus
Cartoonist buigt diep in het stof en trekt zich de haren uit het hoofd van diepe schaamte. Hoe kon hij zo arrogant zijn om te poneren dat T.S. misschien wel wat van zijn kostbare tijd in de vraagstelling had kunnen investeren.
Domme en luie Cartoonist had toch zelf gemakkelijk een paar uurtjes van zijn nutteloze tijd in hel inlezen van de materie op de site van Joshua Davis kunnen steken zodat hij de diepere achtergronden van de vraagsteller en diens fotografische kunsten beter had begrepen.
Heel toevallig dat wanneer gegoogled word naar de IR sensor die nu toegepast word, het eerste resultaat in Nederland leidt naar de shop waar cartoonist voor zijn ultrasoon sensor naar verwijst, en die uit hetzelfde assortiment lijkt te komen.
Je zou haast denken dat je nog ff bent wezen hangen in die shop nadat je de link hebt gevolgd.
Dan is het commentaar in replies 7 en 8 toch ineens opmerkelijk te noemen.
Van haantjes spel (whatever that may mean) is geen sprake, hooguit van een wat ongelukkige communicatie.
In reply 8, waar word verteld over de oplossing, word alleen een HC-SR04 genoemd, en verder niets.
Stoor je maar aan dit politiek incorrect stukje:
Dat gedrag is wel typisch.
Iemand commentaar geven omdat ie om meer informatie vraagt zodat hij jouw vraag kan beantwoorden, maar als het opgelost is er niets over vertellen.
Stel je voor dat iemand er met jouw geheimen vandoor zou gaan.
Het is weer eenrichtingverkeer.
guzmanart:
Maar ik wil best de oplossing delen: een bewegings sensor (HC-SR04) leest beweging in. Deze data wordt in processing geimporteerd en middels een Integer (getal van de afstand in cm) laat ik de beelden iets doen....en dat kan van alles zijn natuurlijk.
Misschien is het dan ook wat om de HC-SR04 op een servo te zetten.
Je kan dan in elke richting afstand meten, een totaalplaatje van de omgeving maken en bijv. andere beelden laten zien afhankelijk of iemand nu van links, rechts of rechtvooruit komt.