hallo, ik ben Guus en ben fotograaf en weet helemaal niets af van arduino's. De laatste weken ben ik bezig met het online volgen van processing door Joshua Davis (manipuleren van beelden). Wat ik wil is het volgende:
Beelden (foto's) worden weergeven op een beeldscherm (via laptop). Als een kijker naar het beeld loopt zal een sensor hem moeten opmerken waardoor het beeld gaat veranderen.
Is dit te realiseren via een arduino??? en zo ja kan ik hiermee al met de starterskit aan de slag of moet ik daarbij nog een voorraad aan onderdelen aanschaffen?
Volgende vraag: als bovenstaande mogelijk is, kun je dan ook de code die ik in processing maak gebruiken om de arduino aan te sturen?
Een Arduino is veel te klein om beeldverwerking te doen. Even een klein rekensommetje:
De Arduino heeft slechts 2K (=2048 bytes) aan werkgeheugen. Die moeten het beeld kunnen opslaan en verwerken.
Een plaatje van 100 x 100 pixels heeft al 100 x 100 x 3= 30,000 bytes nodig.
Een alternatief zou zijn om bijvoorbeeld een SD kaart te gebruiken en daar een image te schannen zonder hem direct in het geheugen te laden. Echter ... geen idee of dit wiel als eens is uitgevonden en het zal niet snel zijn.
Vanuit processing de Arduino aansturen kan. Er is een sentrygun project op het web dat met processing een camera scant en dan op basis van herkenning een arduino aanstuurt. De code is zwaar k.t en gaat zeker heel veel tijd kosten on het te doorzien.
guzmanart:
Als een kijker naar het beeld loopt zal een sensor hem moeten opmerken waardoor het beeld gaat veranderen.
Je hebt een sensor nodig. Een eenvoudige oplossing is b.v.:
Je kunt deze zo instellen dat iemand die een paar meter van de laptop verwijdert is opgemerkt wordt.
Hoe dit signaal jouw laptop gaat vertellen om een nieuwe foto weer te geven is een andere uitdaging.