foutmelding opslagruimte

Na het maken van mijn schakeling en het toevoegen van de juiste bibliotheek krijg ik een foutmelding bij het uploaden van mijn code.

Dit is de foutmelding:

Arduino:1.8.11 (Windows 10), Board:"Arduino Uno"

De schets gebruikt 24986 bytes (77%) programma-opslagruimte. Maximum is 32256 bytes. Globale variabelen gebruiken 597 bytes (29%) van het dynamisch geheugen. Resteren 1451 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2048 bytes. Er trad een error op gedurende laden van de schets avrdude: ser_open(): can't open device "\.\COM3": Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Wat kan ik nu het beste doen?

Inge

Kijk goed naar welke poort je IDE probeert te schrijven als je op Upload klikt.

Check onder Boards en Port naar welke poort je schrijft, kies eventueel een andere.

Een goede manier om te bepalen welke poort je Arduino gebruikt is via hardware manager van Windows.

Hoi ikerssies, Inge, welkom !

Even voor de duidelijkheid; de foutmelding heeft niets met het geheugengebruik te maken. Dat stukje is de normale melding met interessante informatie over hoe efficiƫnt je sketch met het beschikbare geheugen omgaat.

Ik zou zeggen, volg de tips van Leroy2007 op. In het Engels heet dat Device Manager, en in het Nederlands Apparaatbeheer. Wanneer je een van die woorden intypt nadat je op de windows toets hebt gedrukt, zie je een lijst met bestanden verschijnen die voldoet aan wat jij aan het typen bent. Ga daarna in Apparaatbeheer naar Poorten, en klap dat gedeelte dan uit zodat je een lijst met alle bekende poorten ziet, in dit geval met name COM ports. Wanneer je de Arduino aan de Arduino kant losmaakt van de USB kabel, zie je 1 van die devices verdwijnen, en wanneer je m weer terug doet komt ie even later ook weer tevoorschijn. Zo weet je welke COM port er bij jouw Arduino hoort.

Houd er rekening mee dat Windows op een dusdanige manier werkt (en dat heeft ook met drivers en hardware te maken), dat wanneer hetzelfde apparaat in een andere USB poort stopt, dat apparaat een ander COM port nummer toegewezen kan krijgen. Gebruik daarom als het kan altijd dezelfde USB aansluiting aan je computer of hub.