frequentie output

ik heb het idee een fietscomputer te gebruiken als display (makkelijk, mooie behuizingen en waterdicht),
ik dacht dit te doen door een variabele frequentie uit de arduino te sturen, bv 0-10 Hz.

uiteindelijk is het doel een verbruiksmeter te maken (ala MPGuino) , maar dan alleen verbruik actueel, en de fiets computer het verbruik te laten aanwijzen en gemiddelde laten uitrekenen, (bv 5 Km/h = 5 l/100km)

bij de uitvoering van dit geheel heb ik het probleem te weinig programmeer kennis te hebben, wie heeft een goed idee om:

1- een variabel signaal (0-10Hz) uit de arduino te krijgen afhankelijk van een gemeten signaal

2- hoe kan ik het eenvoudigs de plusbreedte meten van het injectorsignaal

3- hoe kan ik eenvoudig een puls signaal (wielsensor) omzetten in gereden afstand

iemand goede ideeen om mij op weg te helpen?

ps eea is voor de fun en om meer te leren van Arduino, en als het werkt te bouwen op een motor scooter Tmax 500 cc

er is ook een verbruiks meter in omloop zie Benzine verbruiksmeter GL1800 - Pagina 5 - Goldwingforum Nederland
deze is gebaseerd op de mpguino, ook een leuk werkend geheel, maar ik vindt de afwerking en plaatsing van een "arduino"display niet eenvoudig en vaak niet echt mooi op een motor , vandaar mijn "misbruik"fiets computer idee, kan nl. ook nog draadloos......

gr. Wim

Hoi Wim.

Je bericht hierboven vind ik heel moeilijk te volgen.
Pas in de een na laatste alinea kom ik er achter dat wat je wil, is iets maken voor een (motor) scooter.
Wat je wil afbeelden op de fietscomputer, is mij niet duidelijk, maar wel dat het niet om een enkel signaal gaat.

Ik vermoed dat je in je enthousiasme over je idee, een beetje hard van stapel loopt met je post, met als gevolg een waterval van ideeën, zodat dat alleen voor jezelf te volgen is.

De 3 vragen die je stelt zijn afzonderlijk wel te beantwoorden, maar ik ebn bang dat je met die antwoorden niet veel verder zult geraken.

Ik heb al vaker geadviseerd om als iemand een idee heeft, dat idee op een stuk papier te zetten en op dat stuk papier de vraagstukken die daarbij ontstaan te noteren.
Daarbij ga je vaker opnieuw beginnen, omdat je veel van die vraagstukken gaat tegenkomen.
De meeste van die vraagstukken zul je kunnen onderverdelen in kleinere vraagstukken, en als je dat vaak genoeg doet blijven er allen nog heel gemakkelijk te beantwoorden vragen over.
Uiteindelijk zul je zo op een groot deel van je code gaan uitkomen.

Als je hulp nodig hebt bij je project, dan moet je zoveel mogelijk informatie geven.
Ik heb nu geen enkel idee over hoe je nul tot tien Hertz signaal er uit moet komen te zien.
Hoeveel tussenstappen verwacht je daarmee te moeten bieden (wat is de resolutie) ?

Hoe ziet het injector signaal er uit ?

Hoeveel pulsen komen er per omwenteling van je wiel, en hoe lang is het loopvlak van je wiel ?

Wellicht is het een goed idee om je eigen eerste post hier nog eens te lezen en 'm eens opnieuw te maken maar dan dusdanig dat ie iets beter te volgen is.
Dat zeg ik niet om je te pesten, maar om je te helpen je vragen hier dusdanig te stellen dat je sneller een passend antwoord zult krijgen.

Ik zal het eea verduidelijken post volgt.

Bedankt voor advies.
Wim

Update:

eea proberen iets duidelijker te maken.

het uiteindelijk doel is een brandstof verbruikmeter op een (motor) scooter te maken, er zijn hier al voorbeelden van op internet bv. MPguino.

ik wil echter een een fietscomputer gebruiken als display, dit omdat dit waterdicht , mooie behuizingen en draadloos is

om dit te doen dacht ik:

1= een standaard fiets computer te gebruiken als display,

input 0-10 hz, op display 0-10 km / h (verder geen probleem)

2= een arduino uno voor het meten van injectie signaal benzine, signaal 0-3 ms laag, de rest van de tijd 12 volt. frequetie 15-80Hz

3= dezelfde arduino gebruiken om snelheidsignaal te gebruiken van een wiel

4= doormiddel van een berekening hoeveelheidbrandstof / snelheid het verbruik berekenen, en dan een signaal geven van 0-10 hz (naar fietscomputer)

MIJN VRAAG:

a-hoe maak ik een output op een arduino van 0-10 hz dutycycle 10% afhankelijk van een interne berekening van de arduino

b-hoe bereken ik de tijdsduur tussen een signaal hoog laag en weer hoog (pulslengte in Us)

alle andere zaken voorlopif op hold, omdat ik eerst deze punten werken wil hebben

hopelijk duidelijker?

Wim
2

een pdf van het geheel

Digitale scan.pdf (89.1 KB)

een pulssignaal maak je met 1 of 2 timers.
kijk naar blink without delay (dat is les 2).
dat kan wel wat sneller dan 10 Hz hoor, dus wellicht hoef je niet om te rekenen.
de beide ingangen zou ik doen met een interupt, dan heb je gewoon alle signalen binnen.
en de berekening is nogal eenvoudig door wielpulsen/brandstof* een factor.
de brandstof meting zal een behoorlijk struikelblok zijn ben ik bang.
met benzine gaat het wel als er gewoon een verbruiksmeter tussen zit.