Garagedeur openen met Arduino

Hoi,

Ik wil mijn garagedeur openen d.m.v. een: - Kleine afstandsbediening (liest maar 1 knop) - Iphone App

Mijn garagedeur gaat nu openen d.m.v. een grote afstandsbediening (is ook vrij oud). Vanaf binnen de garage kan ik de deur openen door op een deurbel te drukken, deze is d.m.v. 2 draadjes (rood / zwart) verbonden met de motor.

Kan ik waar de rode en zwarte draad lopen een arduino er tussen hangen? Of wat is de beste manier. Ik heb ook een SparkCore voor WiFi.

Greets, Bram

Je kan de rode en zwarte draad verbindingen vervangen door een relais die (met een transitor ertussen of mosfet) geschakeld wordt vanuit bijvoorbeeld de spark core. Niet rechtstreeks verbinden aan de spark. Dus wel ff een relas ertussen (ebay heeft wel mooie voor weinig).

Een relais in de plaats van de schakelaar zetten is inderdaad de enigste goede oplossing voor het schakelen. Let wel op dat een relais een spoel bevat en dat die bij het uitschakelen een ferme puls reug kan geven. Een stevige diode is zeker nodig. Schema's hiervoor zijn in grote aantallen op het net te vinden.

Voor de verbinding met de telefoon zou ik Bluetooth gebruiken. Dat maakt het programmeren van de app vrij eenvoudig en in principe moet het bereik groot genoeg zijn. Als je via WiFi wilt gaan zou ik de Arduino op een gewone netwerk kabel aansluiten met een ethernet schield. Je telefoon connecteert dan via Wifi op het netwerk waar je Arduino op hangt.

Leuk projectje! Ik zou zoals eerder gezegd ook via Bluetooth gaan werken. Er zijn plenty apps te downloaden die gelijk met je bluetooth module kunnen verbinden zonder dat je eerst een app moet gaan ontwikkelen.

Tip: Zowel bij Bluetooth als WIFI, zorg voor een GOED password(bluetooth) of WPA code(WIFI) anders is het vrij makkelijk om voor buitenstaanders je garagedeur open te maken...

Ach hij heeft al een sparkcore liggen (echt mooi ding :grin:). Dus heeft ie gelijk WiFi en de ondersteuning ervoor. Mooie gelegenheid om die sparkcore te leren kennen. Mogelijkheden zat.

Ben een tijdje druk geweest maar nu wil ik er toch echt aan beginnen! Ik heb deze relais-kit gezien, deze zou moeten voldoen? http://www.hackerstore.nl/Artikel/79

Daarnaast, heeft iemand een goede tutorial voor het lezen van schema's? Want zelfs dat simpele schema die daar op die pagina staat begrijp ik niet. Lijkt me handig om eerst daar de basics van te kennen voordat ik start.

Het is zeker handig om schema’s te kunnen lezen, dit ga je nog vaak nodig hebben.

Ikzelf heb “Electronica voor dummies” en “Electronica echt niet moeilijk” gelezen zodra je de eerste uit hebt kan je al een aardig schematje lezen hoor.

Anyway om je op weg te helpen heb ik in Fritzing even snel iets in elkaar gezet, dan snap je misschien welke parts wat zijn. Kijk wel even goed naar de aansluitingen van je Transistor, Diode en Relais. Als deze omgedraaid zitten gaat er ergens iets stuk :wink: (niet van mijn schema uit gaan)

Dit hoeft niet altijd goed te gaan. Je trekt de 5V van de Arduino af en die is beperkt. Het is maar net welk type relais wordt gebruikt waardoor je meer stroom gaat trekken en de regulator erg heet wordt als er 12V op de voeding staat. Op de USB heb je ook je beperkingen. Vuistregel wat mij betreft,,,, bij gebruik van een relais ALTIJD een aparte voeding gebruiken. Dat scheelt gelijk met het opsporen van fouten. Als de stroom ff te hoog wordt heb je kans dat de Arduino spontaan reset en jij maar zoeken.....

Dat is inderdaad verstandiger, echter heb ik simpelweg het schema overgetekend wat TS eerder via de link poste.

*Zie overigens dat ik de transistor verkeerd om heb gezet :grin:

relays.png

@Stealth0113: Het schema met getekende arduino en onderdelen snap ik inderdaad direct, dat is gewoon heel duidelijk! Maar de transistors is daar dus niet correct?

@Nico: De arduino heeft dus een losse voeding nodig, wat moet dit dan zijn? Een 9V batterij? Kan hij niet op een andere manier op het netstroom zodat het permanent is (zonder vervaning van batterijen etc.).

Als er maar een relais op gaat dan zou ik bijvoorbeeld dit nemen: http://www.ebay.com/itm/New-1-Channel-H-L-Level-Triger-Optocoupler-Relay-Module-for-Arduino-5V-/251383404102?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a879e5646 Optische scheiding tussen de Arduino en relais. Dan kun je volstaan door hem gewoon op de 5V van de Arduino te zetten. Voor de voeding zou ik dan een 9V adapter nemen (500mA of 1A is zat). Met dit bordje van eBay ben je gelijk klaar. Aansluiten en je kan draaien. Dat relais trekt 90mA bij 5V. Samen met ledje en opto zit je op rond de 100mA. De Arduino zal ook wel iets van 100mA max trekken. Zit je op 200mA max. De warmte ontwikkeling in de regulator wordt dan (9-5)*0.2 = 0.8W. Dat gaat wel goed. Dan hoef je verder niets meer te doen voor aparte schakeling voor het relais.

thabram:
@Stealth0113:
Het schema met getekende arduino en onderdelen snap ik inderdaad direct, dat is gewoon heel duidelijk! Maar de transistors is daar dus niet correct?

Klopt, het gaat hier om een NPN transistor. Hij loopt dus van de Collector naar de Emitter zodra er stroom op de Basis komt te staan. Op mijn tekening loopt het van de Emitter naar de Collector.

Onderstaande tekening maakt hopelijk het e.e.a. duidelijk voor je.

BC547B.jpg