Geen GSM netwerk verbiniding met Sim900 shield

Enige weken terug heb ik een Geeetech GPRS/GSM Sim900-kaart gekocht. Na het plaatsen van de SIM-kaart en de antenne heb ik de Sim900-kaart op de Arduino UNO geplugd. Via de usb-verbinding van mijn PC en de Arduino UNO krijgt de Sim900-kaart voeding. Bij aanschakelen van de Sim900-kaart licht de rode Led op en start de groene Led van de netwerk indicatie te knipperen, maar wel met een frequentie (om 1") die weergeeft dat er GEEN GSM netwerk verinding is. Daarna heb ik geprobeerd met een externe voeding van 12V, 2A, maar ook zonder succes.
Kan iemand me helpen om de SIM900 kaart te verbinden met het GSM-netwerk? Op internet lees ik ook dat een update van de firmware van de SIM900 kaart een oplossing kan bieden, maar hoe doe je dat in praktijk?
PS: de SIM-kaart werkt perfect in mijn GSM, na ingave van de PIN-code.
Wie weet raad? Graag een stappenlijst van instructies om de SIM900-kaart in werking te krijgen.
Alvast bedankt.

Hoi.

Kun je ook vertellen van welke provider die SIM kaart is ?

De provider van de SIM kaart is Orange. Het betreft een prepaid card met belwaarde.

OK, dat is dan een vrij oude kaart.

Je maakt dan gebruik van het T-Moblie netwerk.
Je zou eens kunnen proberen uit te zoeken of er nog wel 900MHz T-Mobile stations in jouw omgeving zijn.
Wanneer dit niet meer het geval is, dan is dat je verklaring.
Dat je mobiele telefoon het wel met die kaart doet, zou dan kunnen komen doordat de meeste telefoons meerdere banden aan kunnen (en jouw shield kan dat dus niet).

Je kunt ongetwijfeld ook nog uitvinden of je shield wel overweg kan met de SIM kaart (want daar kan je probleem ook in zitten, bijvoorbeeld voor wat betreft de voedingsspanning die de kaart wenst).
Meestal kun je via AT commando's wel een en ander wat dat betreft te weten komen.

Hallo,
De sim-kaart heb ik aangekocht in november verleden jaar.
Op internet zie ik dat de Belgische en Nederlandse providers (waaronder Orange) de 900 MHz en andere frequenties ondersteunen.
Hoe kan ik nagaan of mijn sim900-shield overweg kan met de sim-kaart? Hoe doe je dat? Moet ik hiervoor een Arduino sketch gebruiken? Graag advies.
Alvast bedankt.

PS: zoals je kan vermoeden ik ben nog een leek in deze materie.

Excuus, ik nam aan dat je in Nederland zat.
In Nederland is het merk Orange eigenlijk al verdwenen en geheel geïntegreerd in T-Mobile.
Ik heb gisteren wel even de Orange historie op Wikipedia bekeken, maar heb niet gelet op de ontwikkelingen buiten Nederland.
Als ik me niet vergis, is Orange België in stappen aan KPN verkocht (eerst via een partner die later de rest ook aan KPN over deed), en is de naam Base geworden.
Maar via verschillende overnames is Orange daarna weer opgedoken in België meen ik.

Je moet de documentatie van je GSM shield opzoeken, daarin moet een overzicht te vinden zijn van de commando's die je aan je shield kunt sturen.
Dat zijn meestal Hayes AT commando's, en ik kan me niet voorstellen dat je daarmee niet te weten kan komen hoe het met je SIM kaart staat.

Als ik even snel wat opzoek via google, dan vind ik dit commando:
AT+cpin?
Hiermee zou je moetn kunnen zien of je kaart in orde is (antwoord is dan OK), of niet met het antwoord ERROR.
Of dat voor jouw shield ook zo zal werken weet ik niet, want het kan zomaar zijn dat de fabrikanten er allemaal een eigen commandoset op na houden.

Hallo, bedankt voor uw nuttig advies. Ik ben er uiteindelijk in geslaagd om verbinding te maken met het gsm netwerk. Via de “Arduino library gsm” heb ik mijn pin-code van mijn sim kaart kunnen ingeven (AT+cpin= waardoor er verbinding ontstond. Nu verder experimenteren.
Nogmaals bedankt.