Als de grbl 1.1f gebruik voor een freesmachine heb ik geen uitgang op de scl pin.
Dit met een arduino uno r3 met 3 aangesloten steppers Motor + ULN2003 op A0,A1,A2,A3 en 2,3,4,5 en 8,9,12,13 zoals beschreven met de grbl 1.1f . Indien ik de grbl gebruik 2 motoren en 1 servo krijg ik wel een voeding op de scl . Nb : het systeem werk goed met de 3 steppers maar ik kan niet de autolever gebruiken indien er geen signaal uit de scl komt .Heeft iemand daar ervaring mee ?
@anon99178669, je topic was verplaatst naar het nederlandstalige gedeelte van het forum.
dank u
Bij het uploaden van de grbl heb maar 493 Bytes over kan dit het probleem geven ?
Wat is grbl 1.1f ? Kun je iets vertellen wat voor sketch je op de Arduino Uno hebt draaien ?
Heeft het iets met dit te maken https://github.com/gnea/grbl ?
Zijn dat bytes voor de code (Flash) of voor de variabelen (SRAM) ?
Dank je voor het antwoorden ! Het gaat over deze sketch GitHub - TGit-Tech/GRBL-28byj-48: Grbl ver 1.1f.20170131 with XYZ Unipolar Stepper Support (28byj-48) . Als ik die upload op de arduino uno r3 . krijg ik de melding (weinig geheugen beschikbaar er kunnen stabiliteitsproblemen voordoen ) Zou het kunnen dat er te weinig flash geheugen is voor deze grbl en zo dat de scl niet mee opstart . Als ik die zelfde grbl gebruik maar met twee steppers en een servo motor start de scl wel op . Ik gebruikt het voor een freesmachine die ik gemaakt heb .
En de bedoeling is dat ik de scl pin of A5 nodig heb voor de autolever te kunnen gebruiken .
Die melding gaat over het RAM geheugen, niet het flash geheugen. Hoeveel geheugen words er gebruikt? Geen screenshot aub, gewoon copy/paste.
Ik heb geen idea wat je bedoel met "geen signal uit de SCL". SCL is normaliter gerelateerd aan I2C maar dat zag ik niet terug in de opening post, heb ik dat gemist?
Dag Sterretje, Bedankt voor het antwoorden inderdaad je heb dat gemist, .Ik zal het schrijven ; De schets gebruikt 29928 bytes (92procent) programma-opslagruimte. Maximum is 32256 bytes.
Globale variabelen gebruiken 1555 bytes (75procent) van het dynamisch geheugen. Resterende 493
bytes voor lokale variabelen . Maximum is 2048 bytes. nb: dit staat er als tekst op de éérste rijen als ik de grbl upload onderaan in het zwarte gedeelte . Sorry maar voor mij is dit allemaal nieuw. En ik leer nog graag bij .
In het algemeen is 25% vrij geen problem. Maar het hangt van de sketch af.
Heb je een antwoord voor SCL?
Neen ik heb geen signaal en een spanning op de scl of A5 als ik de grbl laad op de arduino uno r3.
Als ik de test doe met de ic2 libarie krijg ik wel de 5 volt en signaal .
IK denk dat ik het hierbij ga laten . Als ik het bergrijp Sterretje dat het van de sketch afhangt dat we niets aan toe te voegen is . De sketch is niet aan te passen ? Dank je voor de medewerking .
This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.