Genuino Uno Programmer is not responding

Hai,

Ik heb deze vraag ook op het engelse deel van het forum uit staan. Maar misschien dat ik me wat beter in het nederlands kan uitdrukken.

Ik heb een probleem bij het uploaden van mijn sketch.

Als ik de genuino aansluit op de pc gaat mijn "L" Led lekker knipperen (standaard blinks script wat er inzit denk ik)... Omdat ik niet helemaal zeker was van mijn zaak heb ik de standaard blink sketch aangapst (interval aangepast zodat ik verschil kan zien als hij het zou doen). Echter krijg ik steeds de foutmelding:

avrdude: Version 6.3, compiled on Dec 16 2016 at 13:33:19
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Bas\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM3
Using Programmer : arduino
Overriding Baud Rate : 115200
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x88
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x88

Dit werkt natuurlijk enorm frustrerend...
Ik werk op een Windows 7 laptop, heb de laatste versie van de Arduino IDE (1.8.0 ff uit me hoofd).
Ik heb alles 6 dubbel gechecked, juiste com poort, juiste board, ik kan ook mijn board info opvragen en dan krijg ik netjes een respons.

Ik heb al de nodig Reset voodoo geprobeerd. Maar het wil gewoon niet lukken.
Omdat de "L" Led lekker knippert en de power led ook brand, ga ik er gemaks halve vanuit dat het board in orde is (zeker ook omdat ik mijn board info kan opvragen).

Ik heb het ding nu twee weken, en ik heb er nog geen moer mee kunnen doen, heb alle fora's door gelezen en een miljoen oplossingen getest, nieuwe drivers installeren, nieuwe IDE installeren, Reset voodoo in verschillende intervallen en ga zo maar door.

Ik weet even niet meer waar ik nu moet zoeken... Ik ben wat arduino betreft een complete newbe. ik heb een starters kitje gekocht en wou aan de slag gaan. Ik zit nu op een punt dat ik denk, zonde van mijn 100 euro maar ik flikker het wel in de bak ofzo.
Dusss....

HEEEELLLPP!!!!

Dan twee vragen

1. Is het een echte Arduino of komt hij van eBay/AliExpress/China?
  2. Heb de drivers geinstalleerd?

Getrggerd door

BasSluijter:
juiste com poort

Hoe denk je dat te weten? (Mensen roepen dit namelijk vaak terwijl het niet zo is)

tigger:
ik kan ook mijn board info opvragen

Wat bedoel je daar mee?

septillion:

1. Is het een echte Arduino of komt hij van eBay/AliExpress/China?

Ik mag toch even aannemen dat wanneer ik een Genuino starter kit bestel (in de originele doos, via bol.com) dat ik een origineel heb. Ik heb me ook laten vertellen dat je dit kan zien op het board als je 505K chip dingie (naast de usb poort) een goude is. Is ook het geval. Denk dus niet dat ik een chinese rip off te pakken heb, anders heeft bol wat uit te leggen...

septillion:
2) Heb de drivers geinstalleerd?

Yep, en geherinstalleerd, en alles verwijderd en nog een keertje gedaan... drivers geupdate, drivers opnieuw geinstalleerd. Ik heb al zoveel gedaan...

septillion:
Hoe denk je dat te weten? (Mensen roepen dit namelijk vaak terwijl het niet zo is)

Ik zie hem in apparaat beheer netjes verschijnen, computer maakt het wel bedenkende ploink geluid als ik hem inplug. Com poort zelfs al een keer aangepast in de hoop dat het probleem daar zou zitten. Van com 1 naar com 3. IDE geeft ook netjes com3 aan en weer terug, en weer naar een andere... Dus ik kan met zekerheid zeggen dat de com poort klopt.

septillion:
Wat bedoel je daar mee?

in de IDE Tools/Get board info
die toont dan netjes wat info van het board...

Dat dus een beetje

Ik heb net de Loop Back test gedaan die in de engelse versie van het forum staat... Nou dat werkt gewoon. Ik snap niet waar het mis gaat.

BasSluijter:
Ik mag toch even aannemen dat wanneer ik een Genuino starter kit bestel (in de originele doos, via bol.com)

Dan mag je dat inderdaad aannemen. Maar dat had je niet vertelt en die doos zag ik niet in mijn glazen bol :wink: Het zal niet de eerste keer zijn dat (de drivers van) een niet orginele Arduino het probleem is. Vandaar belangrijk om te checken.

Dat hij onder apparaatbeheer staat (ik neem dus aan zonder uitroepteken?) betekend inderdaad dat COM nummer en driver in orde zijn. Blijft over, de chip. Zit deze wel goed in de socket? Misschien er een keer uit en opnieuw plaatsen.

Als dat ook goed zit zou ik contact opnemen met Bol en je garantie claimen, dan zou ik zeggen dat de chip stuk is (of op een wonderbaarlijke manier) niet is voorzien van bootloader. Dat kan je wel weer allemaal zelf gaan proberen maar daarvoor koop je geen echte dure starterkit zou ik zeggen.

problemen komen echt van de driver af hoor, kijk of er een FTDI chip of een CH340 opzit.
Er bestaan versies die je moet resetten want de FTDI chip is nagemaakt en daar bestaat een bescherming voor. die maakt de FTDI onbruikbaar, nou ja die moet dan met een programma weer leven in geblazen worden.

Ik mag niet hopen dat er een CH340 of neppe FTDI op zit als het een echte Arduino is... Want dan is het namelijk geen echte Arduino...

Als de Arduino gewoon in apparaatbeheer staat zonder uitroepteken en een COM nummer heeft en dat doet dan is het toch echt de bootloader die niet terug praat. Je kan dit controleren door de loopback test te doen :slight_smile:

Hoi Bas, welkom.

Als de loopback test werkt, dan is de kans dat het de driver of de chip is, niet zo heel groot.

De IDE opent, wanneer er geupload moet worden, een verbinding met de ingestelde COM port.
Door dat te doen, word er een signaaltje geactiveerd die in een standaard COM port terug gevonden kan worden.
Dat is het DTR signaal, waarbij DTR staat voor Data Terminal Ready.
Het betekent dat de computer klaar is voor het gebruik van die COM port.
Het apparaat dat met die computer verbonden is, kan heeft ook zo'n signaal; DSR Data Set Ready dat aangeeft dat het klaar is om data te ontvangen.

Een Arduino/Genuino heeft de DTR pin verbonden met diens Reset ingang (via wat extra componenten).
Wanneer het niveau van die pin verandert, dan word Reset heel even laag.

Wanneer een Arduino ingeschakeld word, of wanneer er een reset komt (dat komt op hetzelfde neer), dan gaat die via de seriële verbinding melden dat ie klaar is voor een upload.
Die melding moet binnen een bepaalde tijd ontvangen worden door die computer die probeert 'm te programmeren.
Wanneer dat niet op tijd gebeurt, volgt er een time out, met de mededeling dat de programmer niet reageert.
Dat wordt 10 keer geprobeerd, voor de moed word opgegeven en er gestopt word met het proberen te programmeren.

Het is mogelijk om de automatische reset bij verbinden met de COM port uit te schakelen door het doorhalen van een printspoortje op je Arduino.
Dat printspoortje zit midden tussen twee halve soldeerpuntjes.
Wanneer je dat dan weer wil herstellen, kun je die twee halve soldeerpuntjes weer verbinden met een flinke druppel soldeertin.

Het is mogelijk dat er iets defect is en om een of andere reden het reset stukje niet meer werkt.
Dat is heel vervelend, maar je kunt dat testen en als het daar aan ligt, kun je op een wat omslachtige manier toch voor mekaar krijgen dat de upload alsnog geïnitialiseerd wordt.

Je moet dan je spulletjes klaarleggen binnen handbereik.
Vervolgens ga je je sketch pakken en naar de uploaden knop.
Voor je op die knop drukt, ga je dan de reset knop van de Arduino indrukken.
Zo lang je die reset knop hebt ingedrukt, doet de Arduino helemaal niets.
Nu moet je goed opletten wat je op je schermpje ziet gebeuren, en je drukt op de uploaden knop.
Zodra je op je scherm ziet dat de upload gestart word, laat je de reset knop los.
Zoals je aan de beschrijving hierboven kunt zien, is dat tijdkritisch.
Dus het kan zijn dat je dat een flink aantal malen moet herhalen.

Het kan nog steeds zo zijn dat dit niet de oorzaak van je probleem is, dus dat dit niet lukt.
Maar niet geschoten is altijd mis, dussss..

Hoeveel com poorten heb heb je in device manager?

Controleer eerst zonder arduino, vervolgens met. De nieuwe die verschijnt is de arduino. COM1 is vaak niet de arduino.

Maar als je board info kunt opvragen is dat waarschijnlijk niet het probleem.

@sterretje, hij heeft al in devicemanager gekeken en daar zelfs het het COM nummer al een keer aangepast. Lijkt me dus onderutssen sterk dat hij de verkeerde heeft :slight_smile:

Maar inderdaad, loopback test. Doet dat het wel, chip eens opniuew plaatsen. Dan nog steeds niets dan kan je inderdaad moeilijk gaan doen maar dan is het naar mijn idee tijd om de Nederlandse garantie te gebruiken... :smiley:

Of een rotte bootloader. Lijkt wat meer voor te komen

Rotte bootloader is inderdaad ook heel goed mogelijk.

Wat dat betreft is het jammer dat er meestal de blink sketch word geïnstalleerd.
Maar je kunt zien of er wel iets van bootloader activiteit is, want dan moet je direct na inschakelen van de voedingsspanning wat LED activiteiten zien.

Wanneer het de bootloader is, dan is dat wel oplosbaar, maar niet erg eenvoudig.
Daarvoor heb je op z'n gunstigst een andere goede Arduino nodig die je dan als programmer gebruikt.

Of een losse universele programmer waarmee je de chip kan programmeren.

Ik heb beide al eens gebruikt, ben ooit met een slechte bootloader geconfronteerd geweest (2 printjes uit dezelfde bestelling, de goeie heeft de slechte toen gered).

Ik heb het probleem mogelijk op gelost.
Door eerst eens de firm ware te updaten (of dat dacht ik tenminste).
De oplossing lijkt nu heel simpel, nieuwe bestellen aangezien de arduino nu helemaal niets meer doet.
Ach weer een extra setje met spullen... Ook leuk.
En wie weet kan ik de "oude" arduino ooit nog goed geinstalleert krijgen.
Voor nu is het wachten op de nieuwe, en dan maar hopen dat het probleem daadwerkelijk op het board zat en niet op de knoppen aan het drukken was (anders heb ik nu een kleine 150 euro aan speelgoed waar ik niks mee ga doen..)

Bedankt zo ver

Bas

Firmware update? Kan je vertellen wat je precies gedaan hebt? De bootloader flashen lukt je niet met alleen een Arduino en als je hebt gerommeld met de USB-serial chip (waar niets mis mee was) dan tja, dan zou het kunnen dat je die tot baksteen omgetoverd hebt.

En inderdaad jammer. De garantie in Nederland is goed en een echte starter kitis duur genoeg :confused: Omruilen was de helft goedkoper geweest...

Yep gerommeld met de USB-Serial chip... Vond een uitleg over het updaten van de firmware... Dacht baat het niet dan schaad het niet, nou ja het lijkt er op dat ik een leermomentje heb gehad...
Anywayz, ik had het apparaat waarschijnlijk niet aan de gang gekregen, heb hier een hoop van geleerd, en het schoolgeld valt uit eindelijk mee. Ik had er simpel voor kunnen kiezen om alleen een nieuw Board te kopen. Het gewoon nog een uitgebreidere starters set gekocht. Waarschijnlijk kan ik mijn oude boardje nog wel eens een keertje terug toveren naar de juiste instellingen, en anders heb ik misschien eentje voor wat onderdelen. Ik beschouw het maar niet als een verlies.

Nou, zeker dat boardje niet weggooien.
Ik denk dat er een redelijke kans is dat je, wanneer je wat meer ervaring hebt kunnen opdoen, je het boardje inderdaad weer tot leven kunt wekken.

Even voor de duidelijkheid: je hebt de on board USB/serieel omzetter niet per se nodig.
Je kunt ook met een externe omzetter een verbinding maken en zo de Arduino programmeren.
Kost je een paar euro's richting China, en misschien een anderhalve maand wachten .