ik heb momenteel een voerboot en wil graag dat ik op een kaart (google earth/maps) de positie van de voerboot te zien is. Ik doe de opleiding Technicus Engineering Elektrotechniek met het keuze deel elektronica. En door wat zoekwerk weet ik inmiddels dat je met een Arduino bordje en een gps module veel kan maar ik zou niet weten hoe dat precies moet... inmiddels een leraar robotica (software) gevraagd en die weet niet precies hoe/wat
Waar je mee moet beginnen, is een overzicht te maken van wat je precies wil doen, en hoe je dat kunt doen.
Dat is dus voordat je werkelijk aan de slag gaat met hardware en software.
Hoe ver ben je zelf van die voerboot ?
En gebruik je dit ook als je zelf niet in de buurt bent ?
Volgens mij heb je niet veel meer nodig dan een Arduino gekoppeld met een GPS sensor, plus een middel om de gegevens daaruit naar jou te krijgen.
Dat kan een internet verbinding zijn, maar wanneer je dichtbij genoeg bent kan dit ook met een radio verbinding.
En er zijn vast nog meer mogelijkheden.
Wanneer je de boot ook nog wil besturen word het natuurlijk wel een ander verhaal, want dan moet data heen en weer.
Waar je mee moet beginnen, is een overzicht te maken van wat je precies wil doen, en hoe je dat kunt doen.
Dat is dus voordat je werkelijk aan de slag gaat met hardware en software.
Hoe ver ben je zelf van die voerboot ?
En gebruik je dit ook als je zelf niet in de buurt bent ?
Volgens mij heb je niet veel meer nodig dan een Arduino gekoppeld met een GPS sensor, plus een middel om de gegevens daaruit naar jou te krijgen.
Dat kan een internet verbinding zijn, maar wanneer je dichtbij genoeg bent kan dit ook met een radio verbinding.
En er zijn vast nog meer mogelijkheden.
Wanneer je de boot ook nog wil besturen word het natuurlijk wel een ander verhaal, want dan moet data heen en weer.
het besturen hoeft niet via de Arduino ik wil alleen de positie weten zodat ik precies de voer op de zelfde plek kan droppen. dat met een GPS module had ik ook bedacht maar weet niet hoe dat werkt Ik hoop dat u mij daar meer over kan vertellen
m.v.g.'
smidke-44-
Ik help graag, maar ik ga het niet voor jou bouwen (zowel hardware als software).
Wanneer je nog nooit met Arduino hebt gewerkt, moet je niet als eerste gaan beginnen met een dergelijk project.
Want dan loop je al snel in de moeilijkheden, en loop je de kans dat je te snel niet meer leuk gaat vinden en er mee stopt.
En das zonde.
Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je de IDE installeren op je PC.
Daar kun je eens door de voorbeelden kijken, en zien of je snapt wat daar gebeurt.
Leuker word het als je al een Arduino hebt, de Uno is dan wel het meest gebruikelijke oefenmodel.
Want dan kun je de voorbeelden nabouwen (er staat in de sketch bij wat je moet doen), de code uploaden en het zien werken.
Dan de code veranderen en zien wat er dan gebeurt.
Zo krijg je het programmeren onder controle.
Wil je sowieso met Arduino aan de gang en daar ook wat geld in investeren, dan is het een idee om een starter kit aanschaffen.
Er zijn starter kits van Arduino zelf, maar ook veel van andere partijen.
Die van Arduino zelf hebben er ook een boek of links bij naar projectjes die je daarmee kunt maken.
Voor die van de andere partijen moet je dan even kijken of daar ook zoiets bij zit, anders moet je zelf projectjes gaan bedenken.
Of er ook starterkits zijn waar een GPS module bij zit weet ik niet, maar dat zou wel een mooie set voor de toekomst zijn dan.
In ieder geval neem de tijd om te beginnen en leg de lat niet gelijk te hoog.
smidke-44-:
ik wil alleen de positie weten zodat ik precies de voer op de zelfde plek kan droppen
OK, vaart het ding dan willekeurig rond en als ie herkent op de juiste plaats te zijn dat ie dan een drop doet ?
Of ga jij dan iets doen om er voor te zorgen dat er gevoerd word ?
GPS data bevat ook de tijd (zeer nauwkeurig) dus daar kun je ook naar kijken om op bepaalde tijden te droppen.
Nogmaals, maak voor jezelf duidelijk wat er allemaal gedaan moet worden en door wie.
Hoe je dat dan precies aanpakt komt dan later nog wel.
MAS3:
Ik help graag, maar ik ga het niet voor jou bouwen (zowel hardware als software).
Wanneer je nog nooit met Arduino hebt gewerkt, moet je niet als eerste gaan beginnen met een dergelijk project.
Want dan loop je al snel in de moeilijkheden, en loop je de kans dat je te snel niet meer leuk gaat vinden en er mee stopt.
En das zonde.
Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je de IDE installeren op je PC.
Daar kun je eens door de voorbeelden kijken, en zien of je snapt wat daar gebeurt.
Leuker word het als je al een Arduino hebt, de Uno is dan wel het meest gebruikelijke oefenmodel.
Want dan kun je de voorbeelden nabouwen (er staat in de sketch bij wat je moet doen), de code uploaden en het zien werken.
Dan de code veranderen en zien wat er dan gebeurt.
Zo krijg je het programmeren onder controle.
Wil je sowieso met Arduino aan de gang en daar ook wat geld in investeren, dan is het een idee om een starter kit aanschaffen.
Er zijn starter kits van Arduino zelf, maar ook veel van andere partijen.
Die van Arduino zelf hebben er ook een boek of links bij naar projectjes die je daarmee kunt maken.
Voor die van de andere partijen moet je dan even kijken of daar ook zoiets bij zit, anders moet je zelf projectjes gaan bedenken.
Of er ook starterkits zijn waar een GPS module bij zit weet ik niet, maar dat zou wel een mooie set voor de toekomst zijn dan.
In ieder geval neem de tijd om te beginnen en leg de lat niet gelijk te hoog.
OK, vaart het ding dan willekeurig rond en als ie herkent op de juiste plaats te zijn dat ie dan een drop doet ?
Of ga jij dan iets doen om er voor te zorgen dat er gevoerd word ?
GPS data bevat ook de tijd (zeer nauwkeurig) dus daar kun je ook naar kijken om op bepaalde tijden te droppen.
Nogmaals, maak voor jezelf duidelijk wat er allemaal gedaan moet worden en door wie.
Hoe je dat dan precies aanpakt komt dan later nog wel.
heb inmiddels al een aantal dingen gedaan met arduino, met school al meer dan een jaar (is niet veel maar genoeg om te proberen wat ik wil) ik maak gebruik van de Arduino MEGA op school heb ik de basics al wel geleerd nu wil ik zelf een leuk projectje zoals dit, natuurlijk hoeft u niet te bouwen dat doe ik zelf (dat vind ik veel te leuk).
m.v.g.
smidke-44-
CrossRoads:
...
Whatever you are delivering should probably have a float on it if it is to be delivered near a boat.
Hi @CrossRoads.
Thanks for chiming in.
TS has a small boat, in use to drop lures or bait for fish so they're more likely to find the bait on their fishing rod.
So the drop isn't supposed to stay afloat.
Heb je inmiddels al nagedacht over wat je precies wel en wat niet wil automatiseren ?
Kun je de andere vragen in mijn vorige bericht ook beantwoorden ?
Het gaat nu puur om de positie te bepalen. Dat moet dan vast in google earth of maps komen te staan (of iets soortgelijks) dit is een grijs gebied voor mijn want ik heb geen ervaring met gps module's en ik denk dat er ook een wifi module nodig is om de informatie te verzenden naar mijn telefoon of tablet. Dit wil ik omdat ik weleens op een grotere afstand vis van rond de 150 meter en ik kan nu niet precies bepalen wat de voerplek is. Ik hoop dat deze afstand te halen is met het een of het ander. Maar wat ik al eerder heb vermeld is dat ik de basics aardig ken. School werkt niet met modules maar met de simpelere dingen zoals: LDR, NTC, LED, Potmeters en er is zelfs een minifabriek waar we met Arduino aan het werk moeten krijgen. Daarom heb ik hier een oproep gedaan. Ik wil graag weten wat ik nodig ben en zou ook graag enkele tips voor het programma willen.
m.v.g
smidke-44-
In de toekomst zou ik de zender - ontvanger aan de Arduino willen en dan alles met een relais-module voor de magneetkleppen van de voerbak en de hook-release, en de motoren met motormodule iets als de L298N of zoiets.
Maar eerst wil ik dit de GPS in orde hebben om daarna naar de rest te kijken.
Begrijp ik het goed dat je de boot zelf (inclusief het ventiel voor de drop) bedient met een eigen afstandbediening ?
150 meter is teveel voor een Bluetooth verbinding, ook in open lucht.
Houd ook rekening met de nauwkeurigheid, zoals CrossRoads je ook al vertelde.
Daarom heb je een andere manier van verzenden nodig die enigszins vergelijkbaar is met de afstandbediening die je al hebt.
Je moet natuurlijk wel uitkijken dat je die andere bediening niet gaat storen.
Ik denk daarbij aan de oplossing die gebruikt word om videobeelden van drones naar een telefoon te sturen, maar of die er ook zijn om eenvoudig andere data dan beelden te versturen weet ik ook niet.
Je GPS module kun je dan programmeren dat ie alleen maar GLL of GGA data verstuurt.
RMC word ook vaak gebruikt, maar daar zitten ook gegevens in die je vermoedelijk niet nodig hebt.
Jouw Arduino moet dan de data ombouwen naar coördinaten die een map provider (zoals Google) kan verwerken.
Dan heb je nog een app op je phone nodig die dit weer naar die provider stuurt, en een browser die bij voorkeur je eigen positie en die van je boot laat zien.
Wanneer je een 4G module op je boot zet kan je Arduino ook meteen de juiste data naar de kaart provider sturen en heb jij alleen de browser nodig op je eigen phone.
Begrijp ik het goed dat je de boot zelf (inclusief het ventiel voor de drop) bedient met een eigen afstandbediening ?
150 meter is teveel voor een Bluetooth verbinding, ook in open lucht.
Houd ook rekening met de nauwkeurigheid, zoals CrossRoads je ook al vertelde.
Daarom heb je een andere manier van verzenden nodig die enigszins vergelijkbaar is met de afstandbediening die je al hebt.
Je moet natuurlijk wel uitkijken dat je die andere bediening niet gaat storen.
Ik denk daarbij aan de oplossing die gebruikt word om videobeelden van drones naar een telefoon te sturen, maar of die er ook zijn om eenvoudig andere data dan beelden te versturen weet ik ook niet.
Je GPS module kun je dan programmeren dat ie alleen maar GLL of GGA data verstuurt.
RMC word ook vaak gebruikt, maar daar zitten ook gegevens in die je vermoedelijk niet nodig hebt.
Jouw Arduino moet dan de data ombouwen naar coördinaten die een map provider (zoals Google) kan verwerken.
Dan heb je nog een app op je phone nodig die dit weer naar die provider stuurt, en een browser die bij voorkeur je eigen positie en die van je boot laat zien.
Wanneer je een 4G module op je boot zet kan je Arduino ook meteen de juiste data naar de kaart provider sturen en heb jij alleen de browser nodig op je eigen phone.
oke bedankt ik ga even uitzoeken wat ik daarvoor nodig ben
m.v.g
smidke-44-