Heb een compiler probleem wat ik niet kunnen op lossen met 2 leds en 2 buttons

Goeie dag iedere één

Ik ben nieuw bij programmering en dacht dat ik wat samen kunnen zetten tussen de voorbeeld en wat ik willen doen.

Wat ik probeer te doen is om 1 led HIGH te krijgen als ik 1 drukknop druk. Voor rechts en links. Als ik de drukknop druk dan moet er ook op serial komen wat ik gedrukt heb. Ik gebruik een arduino UNO rev 3

Hier is mijn code.....

#define RBottonPin 2
#define LBottonPin 3

int RBottonPin = 2;
int LBottonPin = 3;
int RLedPin = 10;
int LLedPin = 11;

int RbottonState = 0
int LBottonState = 0

void setup()
{
  {
     pinMode(RBottonPin, INPUT);
     pinMode(LBottonPin, INPUT);
     pinMode(RLedPin, OUTPUT);
     pinMode(LLedPin, OUTPUT);
  }  
  {
     Serial.begin(9600);
  }
}

void loop()

{
  RBottonState = digitalRead(RBottonPin);
  LBottonState = digitalRead(LBottonPin);
  
 {
  // Rechter led voor Rechter botton  
  if (RBottonState == HIGH)
  {
    digitalWrite(RLedPin, HIGH);
  }
  else
  {
    digitalWrite(RLedPin, LOW);
  }
  {
    Serial.print("Regter Switsh");
    Serial.print("\n");
  }
 }
  // linker led voor linker botton
 {
  if (LBottonState == HIGH)
  {
    digitalWrite(LLedPin, HIGH);
  }
  else
  {
    digitalWrite(LLedPin, LOW);
  }
  {
    Serial.print("Linker Switsh");
    Serial.print("\n");
  }
 }
}

en hier is de fout melding wat ik krijgen....

push_button_plus_leds:13: error: expected unqualified-id before numeric constant
push_button_plus_leds:12: error: expected unqualified-id before numeric constant
push_button_plus_leds:13: error: expected unqualified-id before numeric constant
push_button_plus_leds:18: error: expected ',' or ';' before 'int'

IK weet niet wat ik verkeerd doen. Als iemand me wijs kunnen maken in wat ik verkeerd doen zou het wel geweldig zijn.

Nogmaals bedankt

PMT

Hoi PA1TAS, en welkom.

De foutmeldingen helpen je een beetje, want ze vertellen je waar je je probleem moet zoeken.

push_button_plus_leds:18: error: expected ',' or ';' before 'int'

Die regel begint met de naam van het bestand, dan regelnummer en dan de fout.
Dit betekent dus dat je fout op regelnummer 18 word geconstateerd.
In dit geval staat de fout echter op regelnummer 17 (of beter gezegd: hij staat er niet).
Je bent namelijk vergeten om regelnummers 17 en 18 af te sluiten met een puntkomma (; ).
De compiler denkt dan dat die regel 17 nog niet is afgelopen, en klaagt er nu over dat je probeert een nieuwe 2e variabele te definiëren op een en dezelfde regel (dat mag dus niet).

Omdat je vermoedelijk niet je hele code laat zien, is het verder wat lastig de foutmeldingen te volgen.
Maar we hebben zojuist de melding gevonden die op regel 18 slaat, dus kunnen we nu regels 12 en 13 ook terugvinden door terug te tellen.
Nu zien we dat je eerst doet :

#define RBottonPin 2
#define LBottonPin 3

En daarna doe je nog eens:

int RBottonPin = 2;
int LBottonPin = 3;

Daarmee wijs je twee keer een variabele toe aan dezelfde naam, en dat kan dus niet de bedoeling zijn (meent de compiler).
De eerste twee regels zou ik er dan ook uithalen.

Als je deze fouten eruit haalt, ben je nog niet klaar.
Dan komen er weer andere foutmeldingen, die te maken hebben met inconsequent gebruik van hoofdletters in de benamingen van je variabelen.
Het is belangrijk dat je secuur werkt, voor jou maakt een hoofdletter of niet niets uit, voor de compiler staat er "Hier" iets heel anders als "hier".

Succes verder met je sketch.

Hartelijk bedankt MAS3

Het is me gelukt ik heb de ; vergeten en ook nog deze Rbotton --> RBotton

En er naar toen compile hij wel.

Nogmaals bedankt.

Dat is het heel code om de twee drukknopen te bewerken en dat ze dan aan en uit gaan.

Ik wilt het zo maken dat als jij die in gedrukt houden die automatisch tellen van 1 naar bv 180 om zo een half cirkel om te gaan. Om wat rond te draaien.

Dit is een goede basis om zoiets te maken.
Je kunt dit namelijk stukje bij beetje uitbreiden en datgene wat je voor ogen hebt op verschillende manieren uitwerken.
Het ligt er maar net aan wat je eindresultaat moet worden, of misschien is het alleen als oefening bedoeld.
Als je iets onder controle hebt, sla het dan op onder een nieuwe naam (bijvoorbeeld met een versienummer erin).
Dan kun je als je volgende stap niet werkt altijd nog terug naar die stap die dus nog wel goed ging.

Veel succes met je skecthes.