Hoe control ik een 12V lamp met Arduino?

Hallo,

Waarschijnlijk een domme vraag, maar zelf zou ik het antwoord niet weten.. (het is ook maar mijn hobby :D).
Ik wil graag een 12v strobe lamp met Arduino aan en uit laten zetten, nou zou ik niet weten hoe ik dit moet doen, maar ik gok met een relay en een externe voeding of iets?

Nou zocht ik voor een 12v relay maar deze convert volgens mij gewoon naar 230v?
12v relay: Klik hier

Hier is het 12v lampje:
Lampje 12v

Met google kwam ik ook niet veel verder, ik snapte niet heel veel van wat ik allemaal las, maar ik denk dat het niet al te lastig moet zijn?

Bedankt voor alle hulp! :smiley:

Hmmm.

Jammer dat je naar ali linkt.
Omdat ik daar ook ooit eens wat heb aangeschaft (gelijk de laatste keer), krijg ik nu de komende maanden dus allerlei mail onzin over relais en stroboscoop lampen.

Als je een 12 volt relais zoekt, dan krijg je een relais dat je met 12 volt moet aansturen.
Dat is dus niet wat jij werkelijk zocht, want jij was op zoek naar een 5 volt relais om 12 volt mee te sturen.
Wat je op de contacten van dat relais aansluit maakt niet heel veel uit, zolang het relais en de print waar die op gemonteerd zitten die spanning en de stroom maar aankunnen.

De stroom die die lampjes bij 12 volt verbruiken, is 120 mA; das niet zo heel groot.
Dat kunnen zulke relais met groot gemak aan.
Maar je hoeft dit helemaal niet met relais te doen.
Een transistor en wat weerstanden zijn al dik genoeg om het te maken.

Als je zoekt op Arduino transistor 12 volt, dan ga je vinden wat je nodig hebt.

Bedankt MAS, heb ik dan ook nog iets van een externe voeding nodig?
En is zo'n transistor uit die starter pack goed van Arduino? Want heb geen andere.

Dat ligt er aan wat je precies wil bouwen.

Als je lamp op 12 volt werkt, dan heb je dus een 12 volt bron nodig.
Die voedt dan de lamp.
De min doe je dan op de GND van de Arduino, maar die Arduino kun je eventueel ook voeden uit dezelfde 12 volt (met die ronde stekker).

Ik weet niet welke transistor er bij het pakket geleverd werd, dus daar kan ik je niets over aanraden.
Maar 120 mA is weinig voor een dikke transistor dus dan mag het geen probleem zijn.
Vertel welke transistor je hebt.

Ik heb de IRF520.
Maar wat ik niet snap de Arduino pins leveren toch maar max. 20mA of heeft dat hier niks mee te maken?

Dus voor de transistor sluit ik een draadje aan op de Arduino die ik high of low zet waarmee de transistor het lampje kan schakelen, en dan aan de andere kant van de transistor de + en - van het 12 volt lampje met de externe voeding (zoals een batterijtje)?

Daarom gebruik je dus een transistor.
Die kun je met een kleine stroom aansturen (in dit geval eerder een spanning), om er een veel grotere stroom mee te sturen (dat is de beschrijving van een versterker).
Deze transistor is net even anders als een 'gewone' transistor; het is een veld effect transistor (in engels een Field Effect Transistor oftewel een FET).
Om die reden heeft dit ding ook niet een basis, collector en emitter, maar een gate, drain en source.
Je kunt de datasheet googlen, en ook voorbeeldden van hoe aan te sluiten.
Beiden zijn noodzakelijk om het echt goed te doen.

Deze FET kan wel een dikke 9 Ampere schakelen als ie niet opwarmt (dat is zeer onwaarschijnlijk), dus de 120 mA kan ie met fluitend gemak aan want das een factor 75 kleiner.
Het is wel een beetje jammer dat deze FET word meegeleverd bij een starterspakket, want het ding is niet echt geschikt om te gebruiken met 5 volt logica.
Dat betekent dat je m waarschijnlijk niet helemaal open kunt sturen.

Het word dus een beetje studeren voor je er mee verder kunt.
Maar dat is wel de moeite waard.
Als je het te ingewikkeld zou vinden, kun je ook op zoek naar een andere transistor (met ook weer andere nadelen uiteraard).

Ik heb al wat video's opgezocht over deze transistor, je hebt een n en een p versie of iets, veel wijzer werd ik er niet van. Maar als ik het nu goed begrijp moet ik pin 1 aan de Arduino pin (laten we zeggen pin 9), de andere pin van de transistor aan de ground, and de middelste pin van de transistor daar gaat de ground het lampje aan.
En het lampje zelf power ik met 8 1.5v AA batterijen.
Heb ik dat goed begrepen uit die filmpjes?

En welke transistor raad je mij anders aan?

De aansluit volgorde klopt als pin 1 links is, en het metalen vlak niet naar je toe staat (dat is ook de gangbare plaats van pin 1 voor deze bouwvorm).
Kijk ook naar de plaats van de weerstanden in de plaatjes die je hebt gezien.
En houd rekening met het eerder genoemde nadeel van dit onderdeel.

Ik ben nog een beetje van de oude stempel en werk het liefst met iets waar ik al eerder kennis mee heb gemaakt.
Met een BC 547 of 548 redt je het niet want die kan niet genoeg stroom verwerken.
Maar met een BD 237 of 238 moet dat prima gaan lukken.
Wel een weerstand in de basis opnemen anders is de pret van korte duur.
De even of oneven nummers hierboven staan ook voor de PNP of NPN uitvoering.

Wat je boven beschreef, daar heb je een NPN voor nodig, en dat is ook wat het meeste voor komt.

Bedankt MAS, als ik de onderdelen binnen heb (1 a 2 weken) en ik denk dat ik het goed bedraad heb en veilig ook zeg maar, dat de levensduur niet 1 minuut is, zal ik een Fritzing maken hoe ik het gewired heb en eventueel een foto.

Moet ik trouwens gewoon de weerstandjes bereken met de R = U/I?
Moet ik dan een weerstand van 12/0.120 = 100 ohm weerstand? Doe ik dat goed zo?
Waarschijnlijk een domme vraag maar de ene keer moet een weerstandje bij een LED aan de min- kant, en soms bij de plus+ kant. Mij lijkt de min- kant logischer, aan welke kant moet ik hierbij het weerstandje doen?

Je noemde eerder ook iets dat het niet 5 volt logic is, bedoel je hiermee dat als ik met de Arduino de pin op HIGH zet dat die niet schakelt of dat er geen 5 volt op de transistor mag zeg maar.

Bedankt!

Nog een vraagje bij het licht ga ik ook deze 12V sirene erop aansluiten die ik ook aan en uit wil zetten met een transistor.
Sirene: Klik hier

Nu had ik hem al een tijdje geleden besteld maar ik ging nog even kijken of het wel mogelijk was, ik dacht ik knip die jack eraf en heb alleen een + en een -, maar het blijkt dat het net zo werkt als een 3.5mm jack. Het heeft namelijk 3 aansluitingen, dus als ik zo een jack socket wilt gebruiken zoals deze (klik) dan heb ik een TRS aansluiting. Een Tip, Ring en een Sleeve, zoals dit (klik) Het heeft 2 positieve kanten en 1 min kant (volgens mij?), maar is dit mogelijk om te gebruiken met een transistor nog? En waar moet ik die 3e aansluiting laten?
Sorry voor de vele vragen.

Ik zou gewoon voor een mosfet module gaan. Kosten geen drol en hebben een optisch gescheiden verbinding met de Arduino zodat deze onder alle omstandigheden onbeschadigd blijft.
module klik hier

Van die sirene is niet bekend hoeveel stroom hij vraagt. Dus kun je eigenlijk niets zinnigs zeggen over de benodigde transistor (ik zou zelf een mosfet hebben genomen). De juiste mosfets die je zou moeten gebruiken zijn logic mosfets. Die hebben voldoende aan 5V om helemaal open te schakelen.

Voor een transistor met je ff een berekening maken voor de basis stroom. De transistor heeft een versterkingsfactor die de basisstroom neemt en deze versterkt (de Hfe parameter).
Stel : Ibasis = 10mA en Hfe = 100, laat de transistor een stroom door van 0.010 * 100 = 1A.
bij een NPN transistor valt er ongeveer 0.7V over de B-E. Daar moet dan die 10mA lopen. De Arduino uitgang is 5V dus moet je 5V-0.7V= 4.3V wegwerken via een weerstand.
De stroom is overal gelijke Arduino->weerstand->BE = 10mA.
Wet van Ohm U = I x R=> R = U / I = 4.3 / 0.01 = 430 ohm. als je een weerstand gebuikt van 390 ohm kun je bij de gegeven Hfe iets meer dan 1A doorlaten.

Bij een Mosfet heb je juist stroom nodig (vanwege de interne capacitieve lading die je nodig hebt om een mosfet open te gooien) maar niet zoveel dat je de uitgang van de Arduino het begeeft. In de praktijk doet men meestal een weerstand van 10-100ohm tussen de Arduino en de Gate. De source gaat aan de GND en de Drain naar een poot van de lamp cq sirene (zet tevens een diode (1N4007 of UF4007) over de sirene met de kathode naar de plus)
de andere poot van de lamp cq sirene gaat naar +12V.

Een mosfet of transistor moet je vergelijken met een waterkraan. De ingang van de water leiding is 3bar druk (=Drain of collector). De uitgang is de water tap die dus een geregelde stroom water krijgt (=source). En het kraantje regelt de waterstroom. hoe verder je de kraan open draait hoe meer water er stroomt. (=hoe verder je de gate of basis openstuurt) hoe meer stroom er door de transistor of mosfet loopt.

nicoverduin:
Ik zou gewoon voor een mosfet module gaan. Kosten geen drol en hebben een optisch gescheiden verbinding met de Arduino zodat deze onder alle omstandigheden onbeschadigd blijft.
module klik hier

Oh ik heb deze gekocht klik hier
Deze zullen het wel niet hebben dan?

Nope is direct geschakelt. Maar zal wel werken. Kan zijn zoals ze in de tekst aangeven dat je moet koelen als je meer dan 1A trekt voor die lamp en sirene

In de tekst van de seller staat dit stukje:

seller:
Port: the digital quantity level

Dat is erbarmelijk slecht Engels (de Nederlandse vertaling is zo mogelijk nog erger) om te vertellen dat dit product wel met 5 volt kan worden aangestuurd.
Dit staat niet in de datasheet van de FET, maar als de leverancier het zegt, dan moet het dus werken.
De overige onderdelen die je naast de kroonsteentjes en de FET op de print ziet zitten, is een pull down weerstand, en een LED met bijbehorende weerstand om te laten zien dat de FET wordt aangestuurd.

Oke, dan denk ik dat het zo moet:

Afbeelding in het groot: Klik hier

Je moet je inbeelden dat de rode LED het rode strobe licht is, en de kleine buzzer is de 120db sirene.
8x AA batterijen voor de 12V (in de Fritzing maar 4, maar anders paste het moeilijk). En dan ook nog verbinden aan de ground van de voedingen. Waar moeten dan nog precies weerstanden als dat moet? Of klopt hier echt niks van.

Wat gebruik je nu als transistor/mosfet?

nicoverduin:
Wat gebruik je nu als transistor/mosfet?

De IRF520, gewoon de normale zonder een 1-way. Heb ze wel besteld als 't eventueel nodig is.

Dit is een vergelijkbaar schema. wel zou ik nog een 10ohm weerstandje tussen de Gate en de Arduino pin zetten. En een 10K weerstand van de Gate naar GND. Die laatste is ervoor om te zorgen dat bij het opstarten de Mosfet niet aangaat. Overigens dit is een mosfet en geen transistor.

Bedankt Nico, ik dacht eigenlijk dat een Mosfet een van de vele soorten Transistoeren was..
Klopt het trouwens wel dat ik de GND van de lamp en sirene door verbind aan die van de batterij? Want dan is er toch al een 'lopend' circuit eigenlijk?

De gate is toch de middelste pin waar de GND van het lampje en de sirene aan vast komt?

Alle gnds moet op dezelfde lijn zitten. Dus ook de arduino.
Ff op een datasheet kijken welke pin de gate, drain en source is. Scheelt vaak per type nummer. Geldt trouwens ook voor transistoren. Dus nooit er vanuit gaan dat het hetzelfde is