Hallo
Ik heb een BLDC motor gekocht en de draai richting wordt als volgt bepaald:
Yellow wire: CW/CCW switch. Connect GND and not connect with GND to swtich the direction.
of te grond = in d zin van de klok en open is tegen de zin van de klok.
Toen ik vroeg of +5V ok is voor open was het antwoord heel duidelijk (rood en bold) neen.
OK dus ....
Testen met de motor tonen aan dat het dus ook zo werkt.
Maar hoe maak ik een schakeling (zonder relais) om te wisselen tussen gnd en open?
Met vriendelijke groet
Jantje
robtillaart:
gewoon nergens mee verbinden zou ik zeggen, dan heb je een zwevende spanning.
Heb je een schema? Want ik zie niet zo goed hoe.
robtillaart:
Anders via een zware weerstand bv 1M aan 5V ?
klinkt annemenlijk maar daar ik 5 van die motors besteld heb en er maar 4 gekregen heb wegens zij hebben er 1 stuk gemaakt en dan de reaktie bij voorstel 5V .....
Ik ben voorzichtiger geworden door ervaring.
Zo'n motor haaft heeft waarschijnlijk een eigen aantuurprint.
Dus daar zit al het een en ander op.
Neem een schakelaar met een pull up weerstand, en hoe dat werkt in je gedachten.
Als je de schakelaar opent, dan zorgt die pull up er voor dat de schakeling weet dat de schakelaar open is.
Als je dan de verbinding aan GND legt door de schakelaar te sluiten, dan wint die GND het van de weerstand, en word het lege nivo herkend.
Nu zit er dus op je print al iets (soortgelijks) als die weerstand.
Wanneer je daar een andere spanning op aansluit dan GND, neem je het risico dat je een deel van de aanwezige elektronica beschadigt, bijvoorbeeld omdat er een te hoge spanning op komt, of omdat er een te hoge stroom kan gaan lopen.
Volgens mij moet je gewoon de draad via een NPN transistor koppelen aan ground. Zet je een signaal op de base van de transistor dan gaat die geleiden en is de connectie verbonden naar de aarding. Als je geen signaal zet op de collector zal de transistor niet geleiden en een heel hoge weerstand geven (gelijk een diode) en lijkt het alsof de draad niet verbonden is met de aarding.
Nen 2N2222 of BC547 zal je wel liggen hebben en is perfect bruikbaar hiervoor.
dus:
draad van de motor aan de collector
signaal van de processor op base (zie opmerking hieronder)
emitter aan ground.
Om de stroom van de processor enigzinds onder controle te houden kan je best een weerstandje zetten tussen de base en de processor. De waarde is niet kritisch. Iets van 4K7 of 10K is goed. De reden is simpel: als de transistor gaat geleiden wordt de signaaldraad van de processor aan de aarding gekoppeld en krijg je een behoorlijke lekstroom. De weestand dijkt dat in.
MAS3:
Hoe wil je de diode en weerstand dan inzetten ?
Eerst en vooral de door bert voorgestelde schakeling werkt perfect :-). Maar ik hoopte om het simpler te kunnen doen.
ik dacht om de weerstand en diode in serie te plaatsen. Als arduino 5V geeft spert de diode de stroom van de arduino naar de motor. (maar ik weet niet of dit als "open" kan omschreven worden)
Als arduino 0V geeft spert de diode niet en kan de stroom naar arduino lopen.
De weerstand is om grote stromen tegen te gaan in geval van.
Het voordeel dat ik zie is dat het rechtuit rechtaan is. arduino-> weerstand -> diode -> motor
Met een npn komt er nog een aarding bij (dus 2 maal extra solderen)
Het sperren genereert geen open verbinding, maar een behoorlijk hoogohmige verbinding (toegegeven dat heeft wel overeenkomsten).
De truuk is dus dat er een signaaltje gemonitord word door de module/stuurprint, en wanneer het nivo van dat signaaltje aan GND komt te liggen gebeurt er iets.
Maar waar dat signaaltje ligt als ie niet een GND zit, is niet bekend.
En ook de stroom die er doorheen gaat als ie wel aan GND ligt is niet bekend.
De stroom kun je wel begrenzen met een weerstand, maar daarmee kan het zijn dat het spanningsnivo niet hard genoeg naar GND getrokken word en je stuursignaal niet altijd even correct word verwerkt.
Je kunt meten welke stroom er gaat lopen als je het draadje aan GND legt, maar je hebt geen garantie dat die dat altijd het geval zal zijn.
De spanning die er op staat kun je ook meten, maar er is een goede kans dat die afhankelijk is van de voedingsspanning van de motor.
En daarmee is het dus de vraag of de Arduino de spanning en/of stroom wel aankan.
Dat je de nivo's niet weet betekent nog niet dat je dit niet direct door de Arduino zelf kunt laten afhandelen, want wie weet komt de spanning nooit boven 5 volt en een paar milliampères.
Met andere woorden: de transistor oplossing is gewoon de veilige weg.
Zelfs als dat verkeerd zou gaan, gaat de transistor kapot maar verder waarschijnlijk niets.