Hoe met arduino bootloader gebrande atmega168 in schakeling programeren via isp

Dag allemaal,

Ik heb op de Arduino Uno Board een ATMega168 voorzien van een bootloader.( ging prima )
Nu kan ik deze via de arduino IDE Software gewoon voorzien van een Sketch ( werkt ook prima )

nu ik de Sketch klaar heb, heb ik een printplaat gemaakt met daarop de schakeling en de ATMega168 processor en een ISP aansluiting. ( je weet maar nooit of je aanpassingen wil doen in het programma )

Nu is het geval dat ik een aanpassing wil doen in het programma, op welke manier kan ik nu via de ISP die ik op de printplaat heb gemaakt het programma wijzigen.

Hoe sluit ik dat aan?
kan dit gewoon via de Arduino IDE software worden geupload met een andere arduino uno als ISP of ben ik iets anders nodig, of gaat dit op een andere manier.

ik moet hier vaak wat aanpassen, als dit kan met de Arduino IDE Software als programmeer software net als bij de Arduino zou dit een pre zijn.

Kortom, ik ben een beginner op dit ISP gebied, wie kan mij in de goede richting zetten.
Ik lees wel allemaal ISP dingen hoe je met een ISP programmer een bootloader brand in een lege Atmel maar niet omgekeerd hoe je een programma via isp upload naar een standalone arduino bootloader bevattende processor in circuit.

Groetjes

Adriaan

Hoi Adriaan.

De IDE kan via ISP programmeren, maar de bootloader is er nou juist voor omdat dat dan niet meer hoeft.
Die bootloader zorgt ervoor dat tijdens het opstarten, in het Engels booten (vandaar de naam), een signaaltje stuurt waarop geantwoord moet worden.
Als er snel genoeg geantwoord wordt, dan word de code die het laatst geüpload is niet uitgevoerd, maar word de procedure gestart om een nieuwe code te programmeren [edit]via de seriële poort[/edit].
Maar dat wist je natuurlijk allang.

Wanneer je plant om te gaan programmeren via ISP, dan heb je helemaal geen bootloader meer nodig.
Maar wel een ISP programmer.
Je Arduino kan dat zijn, maar je kunt ook voor een grijpstuiver een kant en klaar dingetje uit China laten komen.
Wel snel bestellen dan trouwens, anders kom je in de kerstdrukte terecht en zou je wel eens lang kunnen moeten wachten.

Je kunt eens kijken naar de "Arduino as ISP" tutorial (klik !).
Voordeel is natuurlijk dat je dat spul al in huis hebt en het je geen extra geld kost (mogelijk moet je daarvoor wel je Arduino tijdelijk missen in de taak die het nu heeft).

Dag Mas

Als ik deze koop http://www.ebay.com/itm/USB-ISP-USBISP-USBASP-ASP-Programmer-for-51-ATMEL-AVR-WIN7-64-Random-Color-/321661683093?hash=item4ae487c595:g:8g4AAOSwDlxU3GDL
Of iets dergelijks, dan hoef ik dus geen bootloader te branden.

Op welke manier gaat dan het isp programmeren?

Kies ik dan in de arduino IDE, arduino as ISP en dan simpelweg de sketch uploaden?

Groetjes Adriaan

Ik gebruik progisp1.7.2. Via een ISP header die ik standaard op mijn PCB’s zet. Bij de Arduino IDE is het wat lastig de juiste folder te vinden voor de HEX file. Ik gebruik zelf de Eclipse-Arduino plugin van Jantje en dan heb ik gelijk toegang tot de HEX file (en nog een hele batterij andere toeters en bellen :grin:)
Ook heb je nog een verloop stekkertje nodig om van 10 naar 6 pinnen te gaan.

Hoi Adriaan.

Als je een andere programmer dan de Arduino as ISP wil gebruiken, dan kun je dus niet op deze manier gaan programmeren.
Die aanpak is specifiek bedoeld voor deze manier van programmeren.
Ik weet niet of dat product stiekem is gebouwd met een Arduino en die sketch, maar acht het niet erg waarschijnlijk.

Nico heeft je inmiddels al laten weten dat er meer mogelijkheden zijn om met een externe programmer te programmeren.

Ik heb zelf een heel uitgebreide programmer die de chips (heel veel verschillende) rechtstreeks kan programmeren, maar die ook als ISP kan worden gebruikt middels wat verloop kabeltjes.
Bij die programmer hoort een specifiek PC-programma die op maat voor het ding is, software en programmer firmware horen telkens bij elkaar.

Dag,

bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat ik een stapje verder kan.

Ik gebruik als IDE op dit moment Programino (www.programino.com) deze heeft ook de optie Grab Hex.

ik ga even wachten dat mijn ISP programmer binnen is en ga dit dan proberen.

Dank voor de opties.

Groetjes Adriaan

Ik mag hopen dat je er geen geld aan uitgeeft...... Dan ben je wel heel stom bezig. Dan kan je net zo goed de Arduino-Eclipse nemen van Jantje... Heb je gelijk wat meer support als je er niet uitkomt en stort je het bedrag op zijn rekening.... komt ie ook weer een beetje de winter door.

Effe wat gelezen over die programmino.
Die gebruikt de command line interface van Arduino => gelimiteerde functionaliteit.
Het kan een opstapje zijn voor mensen die (op windows werken en) een echte ide nog te overweldigend vinden.
Maar de Arduino eclipse plugin named sloeber is veel functionaliteiten rijker.
Alles wat hier IDE for Arduino - PROGRAMINO Software for Arduino™ staat heeft eclipse ook behalve de LCD designer en de "mijn borden"
Mijn borden is ten andere iets dat ik al een tijdje overweeg om mee te beginnen.
Dat strookt ook met de Targets waar dough shaefer (de cdt team lead) mee bezig is.

@nicoverduin
Inderdaad ook ik moet de winter door. En voor wat ik gehoord heb zal het een moeilijke winter worden voor mij.

Jantje:
@nicoverduin
Inderdaad ook ik moet de winter door. En voor wat ik gehoord heb zal het een moeilijke winter worden voor mij.

Ik ben blij dat ik daar vanaf ben..... Inmiddels met pre-pensioen gegaan....

nicoverduin:
Ik ben blij dat ik daar vanaf ben..... Inmiddels met pre-pensioen gegaan....

Daar ben ik met men 49 jaar net te jong voor :frowning: