Hoe met arduino bootloader gebrande atmega168 in schakeling programeren via isp

Dag allemaal,

Ik heb op de Arduino Uno Board een ATMega168 voorzien van een bootloader.( ging prima )
Nu kan ik deze via de arduino IDE Software gewoon voorzien van een Sketch ( werkt ook prima )

nu ik de Sketch klaar heb, heb ik een printplaat gemaakt met daarop de schakeling en de ATMega168 processor en een ISP aansluiting. ( je weet maar nooit of je aanpassingen wil doen in het programma )

Nu is het geval dat ik een aanpassing wil doen in het programma, op welke manier kan ik nu via de ISP die ik op de printplaat heb gemaakt het programma wijzigen.

Hoe sluit ik dat aan?
kan dit gewoon via de Arduino IDE software worden geupload met een andere arduino uno als ISP of ben ik iets anders nodig, of gaat dit op een andere manier.

ik moet hier vaak wat aanpassen, als dit kan met de Arduino IDE Software als programmeer software net als bij de Arduino zou dit een pre zijn.

Kortom, ik ben een beginner op dit ISP gebied, wie kan mij in de goede richting zetten.
Ik lees wel allemaal ISP dingen hoe je met een ISP programmer een bootloader brand in een lege Atmel maar niet omgekeerd hoe je een programma via isp upload naar een standalone arduino bootloader bevattende processor in circuit.

Groetjes

Adriaan

Hoi Adriaan.

De IDE kan via ISP programmeren, maar de bootloader is er nou juist voor omdat dat dan niet meer hoeft.
Die bootloader zorgt ervoor dat tijdens het opstarten, in het Engels booten (vandaar de naam), een signaaltje stuurt waarop geantwoord moet worden.
Als er snel genoeg geantwoord wordt, dan word de code die het laatst geüpload is niet uitgevoerd, maar word de procedure gestart om een nieuwe code te programmeren [edit]via de seriële poort[/edit].
Maar dat wist je natuurlijk allang.

Wanneer je plant om te gaan programmeren via ISP, dan heb je helemaal geen bootloader meer nodig.
Maar wel een ISP programmer.