Hoe sla je een programma op vóór dat je library update doet?

Ik gebruik mijn Arduino Mega voor het bedienen van de wissels voor mijn modelspoorbaan.
Ik heb hiervoor een programma geschreven, maar ik blijk daarbij een verouderde library van het modeltrein-besturingssysteem Xpressnet gebruikt te hebben. Dit levert soms wat problemen op. Ik wil de nieuwe library installeren, maar weet niet of die met mijn geschreven programma goed werkt.
Ik wil dus de huidige versie gecompileerd met oude library behouden voor dat de nieuwe library installeer en mijn met de nieuwe library gecompileerde programma op de Arduino zet.

Mijn vraag is hoe pak ik dit aan?

vr gr Kees Sap.

Hoi Kees, welkom !

Gebruik je de IDE software die je gedownload hebt, of gebruik je het online ontwikkel programma.
Met die laatste heb ik geen ervaring, en kan je er daarom niets over vertellen.
Maar als je de IDE hebt, dan kun je heel eenvoudig je sketch opslaan.
Als het goed is, vraagt de IDe namelijk, wanneer je m afsluit, of die sketch bewaard moet worden.
Wanneer ik een sketch aan het bouwen ben, sla ik telkens de sketch op zodat ik heel eenvoudig terug kan naar de laatste versie die nog wel goed werkte.
Dat kun je doen door naar bestand en dan sla op als (ik denk dat het zo heet in de NL versie want ik gebruik de Engelse taal in de IDE).
Dan geef ik het bestand een naam zoals Testsketch 0.1.ide of Testsketch 0.2.ide.

In mijn zoektocht naar Xpressnet library (want dat ken ik nog niet), kom ik jou ook weer tegen op een spoor site.
Je bent er al een tijdje mee bezig zo te zien.
Kom je op die site niet meer verder ?
De nieuwe library die je wil gaan gebruiken is dat een update, of een andere library ?
Want als het een andere library is met een andere naam dus, kun je ze gewoon naast elkaar in je IDE installeren en alleen degene in je sketch gebruiken die je hebben wil.

Ik gebruik hieronder de Engelse namen; als je IDE in het nederlands is moet je even vertalen :wink:

Ga naar File -> Preferences, tab settings.
Je vindt daar de sketchbook location; in mijn geval de directory C:\Users\sterretje\Documents\Arduino.

De meeste mensen slaan hun sketch in die directory op.
Maak een backup van de sketch directory (die je sketch bevat) in de sketch location.
2)
De bovenstaande sketch location bevat ook een Libraries directory. In die directory zou je een directory voor Xpressnet moeten vinden.
Maak een backup van de Xpressnet directory die je vindt.
Maak ook een backup van enige andere (derde partij) bibliotheek die je in je programma gebruikt.

Laat even weten of je alles kunt vinden. Er zijn ander plekken waar de Libraries kunnen zitten op je PC.

Het kan belangrijk zijn om te weten welke IDE versie je gebruikt.

geef de library een andere naam bijv wisselversion200412 de nieuwe library heet bijvoorbeeld wisseversion200513 (vandaag)
dan hoef je alleen maar de include te verandren en opnieuw compileren. versie beheer is best belangrijk trouwens. er zijn nog meer manieren zoals directorie veranderen etc.

shooter:
geef de library een andere naam bijv wisselversion200412 de nieuwe library heet bijvoorbeeld wisseversion200513 (vandaag)
dan hoef je alleen maar de include te verandren en opnieuw compileren. versie beheer is best belangrijk trouwens. er zijn nog meer manieren zoals directorie veranderen etc.

Wat bedoel je precies?

Directory naam veranderen? Ik vermoed dat dat niet echt goed zal werken tenzij je ook de naam van de include file verandert. Voor zover ik weet (niet getest) zal dat resulteren in 'multiple libraries found'.

dat moet je dus zowel in de include doen, als ook in de library naam, en je krijgt alleen maar multiple als dezelfde naam vaker gebruikt wordt.