Hoeveel WS2812B leds kan ik aansturen

Goedemiddag allemaal,

Ik heb even een eerste vraag, en een antwoord op deze kan ik slecht vinden.
Ik ben door een vriend gevraagd om wat WS2812B strips aan te sturen, hij had gezien dat ik er mee aan het spelen was.

Nu wil hij 9 a 10 meter met 144 leds per meter versieren. Dat zijn dus 1440 leds.

Maar kan ik dit ook door verbinden en aansturen met arduino?

Ik heb al wel gezocht en ben er al wel achter dat je per led 3 byte aan RAM kwijt bent, dus de nano's en uno's niet toereikend. Maar ik heb ook een mega liggen, deze is toch wel toereikend?

Alvast bedankt voor de tips.

Groet Harm

Als mijn vriend akkoord geeft voor het project zal ik hier op het forum ook posten, het wordt verwacht ik een vrij eenvoudig project(zo begint het altijd en zal wel weer flink uit de klauwen lopen)

1440 neopixels zijn 4320 LEDs (Rood, groen en blauw per pixel)

bij maximum uitsturing verbruikt iedere LED 20 mA (0,02 A)

totaal maximum verbruik wordt dus 0,02 x 4320 = 86,4 Ampere.

Al bij stil gestaan hoe je daar voor gaat zorgen ?

Dat zal niet lukken door enkel aan het uiteinde van de LEDstrip te voeden.

Ja dat had ik ook al berekend, maar er zijn voedingen die 5v 100A kunnen leveren en dan iedere strip aan begin en eind te voeden, eventueel nog in het midden van de strip. Dit is zoals ik het lees allemaal mogelijk. echter vroeg ik me af of ik de datakabel wel gewoon kan door verbinden.

Hier onder de onderdelen die ik denk te kunnen gebruiken.

Lijstje van aliexpress

Groet Harm

De datakabel is geen probleem. Elke led heeft een ingebouwde driver voor de volgende. Paul stoffregen heeft ooit een beeldscherm gemaakts met een stuk of 8 teensies

hangt er allemaal van af wat je ermee wilt doen. zelfs met een uno zou het kunnen als je de data die je stuurt al gaande genereert ipv in het geheugen op te slaan.
Verder moet je ook nog kijken hoe vaak je de hele keten wilt updaten, bij 1000 leds denk ik dat je nog net 30 keer per seconde kan updaten, bij 1500 zal het nog zo’n 20 keer per seconde zijn, is dat genoeg? (anders moet je de keten beginnen opsplitsen).
en voor zo’n keten ga je er wss ook wel niet komen met enkel op’t begin & einde een voeding te zetten. je gaat geen 40A door het begin van die ledstring kunnen krijgen XD.

Het wordt een sfeer verlichting voor een buitenbank.
En ik heb ruimte genoeg om een kastje met elektronica te plaatsen, dus of het een uno is of een mega maakt eigenlijk niet veel uit.
En qua updaten van de leds is 20 keer per seconden meer dan genoeg.
Het idee is dat de leds van 17:00 tot 23:00 branden (misschien met een fade in en out van een paar minuten) En dat hij op een paar dagen per jaar een andere kleur is.
Wel fijn om te horen dat het allemaal wel mogelijk lijkt.

Groet Harm

kijk hier eens: Neopixels revealed

Ene die een keten van 1000+ neopixels met een gewone arduino aanstuurt (met maar een fractie van de arduino ram die nodig is)
Wel om de zoveel meter een voeding natuurlijk omdat je zo’n lange keten echt niet enkel vanuit het begin & einde kan voeden.

Wow, dat is precies wat ik zoek.
Ik ga me even inlezen dit weekend, maar dat ziet er veel belovend uit.
Bedankt voor de tip, was het nog niet tegen gekomen

Ik heb me ingelezen in de aanbevolen link en ook even getest. Ik heb het al wel werkend, maar ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt, maar dat moet ik nog even rustig uitzoek als ik er ook een adapter aan heb hangen. Maar iedereen alvast bedankt de tips en het meedenken.

Groet Harm