Hoge spanning en stroom meten

Sorry, ik zag iets over het hoofd:

Ik zie net dat er ook hele andere weerstanden zijn, "modernere" :)

http://uk.farnell.com/te-connectivity-amp/8-1879061-0/resistor-0402-20kr-0-1/dp/1863394

De weerstand waar de link naar gaat, heeft een "rating" van 25V.

Dus als je eenvoudige spanningsdeler wilt maken voor een spanning tot ongeveer 400 Volt, neem dan de "ouderwetse" weerstanden, van 1/2 watt en met aansluitdraden.

Zoek op google eens naar een LV25 van LEM om je spanning te meten. En een HO 10-P van LEM om je stroom te meten.

8) P.

Ik weet niet precies wat ie nu eigenlijk wil. Maar wil je het een beetje degelijk: - Hallsensor voor de stroom met ADC(I2C of SPI) - ADC (I2C opf SPI) die met een knap setje weerstanden (0.1%) een mooi weerstandsdeler heeft voor de spanning - Beide kunnen vervolgens via opto koppelaars (wel snelle nemen niet de el cheapo's) naar de Arduino toe. - de voeding kun je eventueel via een isolated DC-DC convertertje gebruiken Heb je een volledige gesoleerde meetsensor met minimaal 1KV - 3KV galvanische scheiding.

Goeden avond.

Ik wil ook een opzet maken een meetbord voor de Andruino voor het meten van stroom en de spanning van mijn zonnepanelen.

Ik heb 6 zonnepanelen van 44 volt bij 220watt waarmee ik 24 volt tractieaccu oplaad met een MPPT laadregelaar.

Ik heb al sinds April vorig jaar mijn Ardruino in huis en enkele experimenten gedaan uit de cursus. heel leuk maar ik wil de Ardruino in gaan zetten voor een serieuze taak.

Ampère meten dat heb ik al gevonden op youtube https://www.youtube.com/watch?v=3LCSgPrZK6M

Ik heb aan 30 Amp een Hall sensor niet genoeg en heb inmiddels deze besteld.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAAahUKEwjn9MOvh9nHAhWIbRQKHXVZAno&url=http%3A%2F%2Fwww.allegromicro.com%2F~%2FMedia%2FFiles%2FDatasheets%2FACS758-Datasheet.ashx&usg=AFQjCNFW4SBBLOWWPnqUI3P5kC3H18v7hQ&sig2=mZP5y2dhvkeaQOMjoBqa8Q&bvm=bv.101800829,d.ZGU&cad=rja

Ik zoek nog een veilige manier om volt te meten dat betekend galvanisch gescheiden.

Als iemand tips heeft of een link dan zie ik dit heel graag.

Alvast hartelijk bedankt

Lex

Meest simpele is een I2C ADC gebruiken en die een spanning laten meten (gewoon met weerstand deler). De pinnen worden door SNELLE optische koppelaars met de Arduino verbonden. De voeding van de ADC evt, met een eenvoudige 5V-5V galvanisch gescheiden schakelende voeding. Tutti. Heb dit al eens gedaan en het werkte als een tierelier. Goedkope opto's zijn meestal de traag voor I2C.

Bedankt.

Ik heb vroeger wel iets met elektronica gedaan, veelal bouwpakketten, ook met het programmeren met de Arduino heb ik nog niet bijzonder veel ervaring.

Ben dus een beginner. Met een beetje hulp en mijn eigen inzet moet het gaan lukken.

Dergelijke projecten kunnen bijzonder leerzaam zijn voor andere Adruino gebruikers worden gebruikers die hetzelfde willen gaan doen.

U had het over 12C AADC

even gezocht en gevonden.

Link 12C AADC

Meest simpele is een I2C ADC gebruiken en die een spanning laten meten (gewoon met weerstand deler). De pinnen worden door SNELLE optische koppelaars met de Arduino verbonden. De voeding van de ADC evt, met een eenvoudige 5V-5V galvanisch gescheiden schakelende voeding.

Jammer genoeg is dit een SMD chip.

Ik heb niet de apparatuur en de kennis om dit te kunnen solderen. Is er geen alternatief in een DIP IC uitvoering gewoon met pinnen die ik kan solderen.

Of bestaan er adapters die ik op de print soldeer en waar ik deze SMD chip in stop?

Heeft u ook een schema? En hoe programmeer je zo iets.

Een heel hoop vragen.

Lex

Alvast hartelijke dank tot zo ver.

Meest eenvoudig is een ATTiny gebruiken. Die als slave programmeren en je hebt een ADC EN I2C EN je blijft in dezelfde familie

Bedankt voor de info.

Ik ga me er langzaam in verdiepen en er een studie van maken.

Het is ingewikkelder dan ik dacht. Spanning meten door middel van twee weerstanden dat is niet zo ingewikkeld zie de youtube film.

https://www.youtube.com/watch?v=nexV5IFzDA0

Galvanisch gescheiden volt meten is blijkbaar niet zo simpel. Zoon ATTiny chip moet ook geprogrammeerd worden.

Hoe moet ik dat doen en wat voor data moet daarin geprogrammeerd worden?

Hartelijke dank

Lex

De Attiny code kan gewoon geschreven worden als de Arduino in de IDE. Google eens op "I2C master slave Arduino" en "I2C ATTINY" . dan kom je genoeg tegen.

Wat gaat oude theorie snel verloren. een precieze voltmeter is goed te bouwen met een paar zenerdiodes die pas beginnen te meten bij bijvoorbeeld 200 volt. die spanning naat een 555 leiden en de uitgang daarvan via een optocoupler naar een digitale ingang van de arduino. dan krijg je pulsjes afhankelijk van het voltage dat aangeboden wordt.

gebruik NOOIT een centrale voeding want die koppelt allerlei dingen aan elkaar en dat is nou net niet de bedoeling.

amperes meten of op dezelfde manier met een 555 (die kan prima mVolts comparen. dus een kleine weerstand is al geneoeg. als je een shunt van 5 Volt wilt hebben dan moet je een weerstand gebruiken van 100 WATT en dat is een hoop verlies, afhankelijk van de totale spanning varierend van 20% of zelfs meer tot aan 1% voor 500 Volt systemen (dus andere manier.. Let op dat je een scheiding houd tussen het dak en de rest. De panelen moeten niet geaard worden maar er is wel een aanbeveling om te doen. (als de bliksem in de buurt is lopen de spanningen flink op. I2C hoeft niet snel hoor, ik heb zelfs een relaisschakeling gemaakt ooit, die deed ook I2C met 1 Hz. (dat was afgekeken van een philips temperatuurmeetsysteem, met als uitgang een echte teletype.)