Ik heb een vraagje inverband met een project dat ik ben begonnnen.
Het ombouwen van een manueel gas vuur naar een automatisch.
Dit doormiddel van een arduino uno. De gasklep en ventilator worden electrisch bediend door een solid state relais. Dit gaat prima. Er zijn ook twee knoppen voor zien met ingebouwde led met keuze van automatisch/manueel en starten/stoppen van het vuur in manueel. Vroeger gebruikte ik een 'kantal' draad die d.m.v. Warmte de gas kon ontsteken. Helaas was dit niet van lange duur door de warmte smelte de isolatie weg en kwam de draad ook los. Nu ben ik bezig met een hoogspannings modulle op 12v. dit gestuurd door een n-channel mosfet. Bij het opstarten slaagt de arduino helemaal tilt! En nu leest hij zelfs geen knoppen meer uit. Wat kan ik doen om toch te kunnen opstarten via hoogspanning zonder iet kapot de maken. Code is heel simpel. en deze werkte (getest met standaard leds). Maar de hoogspannin zorgt echt voor een probleem. Iemand een idee? Alvast supper hard bedankt voor het meedenken
Ten eerste wil ik je er op wijzen dat een Arduino niet bedoeld is om ontbrandingen te controleren en dat je voor je er echt iets mee gaat doen, je er 1.000.000 % zeker van moet zijn dat je er alles aan hebt gedaan om te voorkomen dat er zeer ernstige ongelukken ontstaan.
Zulke modules maken hele hoge spanningen bij een behoorlijke frequentie, zodat er een mooie vonkenboog ontstaat.
Dat is een gigantische stoormachine, die je daarom op meerdere wijzen zo ver mogelijk van andere elektronica (zoals je Arduino) moet houden.
Dus zorg er voor dat het ding z'n eigen voeding heeft, en dat je die met bijvoorbeeld een relais (dat je juist moet aansturen) word bediend.
In dit geval zou ik ook de GND van de module en de Arduino apart houden, en dubbelpolig schakelen.
Verder kun je alle langere leidingen aan de Arduino voorzien van een condensator, die eventueel ontvangen stoorpulsen (een langere leiding is gelijk aan een antenne) weg filtert voor ze je Arduino in gaan.
Als je de module en de Arduino / overige elektronica door verschillende metalen compartimenten scheidt, is de kans veel groter dat je stoorpulsen onderdrukt.
zorg eerst dat de voedingen helemaal los van elkaar zijn, dur met een optocoupler ertussen is al een heel problemen voorkomen.
zet op de 5 volt een flinke condensator om de arduino te blijven voeden.
hou de aardes los van elkaar en zet eens je arduino vlkabij de ontsteker, dan kun je zien wat de minimale afstand is. en ja helaas zonder een goede afscherming wordt het echt een probleem, want de hoogspannig is veel hoger dan de 5 Volt van een arduino.
Ik ga dit zo snel mogelijk eens testen. Momenteel heb ik het nu 'analoog' gemaakt. Dit met het koude weer hier in België. Hier bij gewoon 3 drukknoppen: gas, ventilator, ontsteking. Hierbij heb ik wel ontdekt dat als ik de ontsteking start zonder dat de gas word open gezet (Dit via een solid state relais). Dat deze spontaan de gas met stukjes open zet. Ik vrees zo als sommige hier al hebben gezegd dat ik alles uit het toestel zal moeten halen en in een externe box zal moeten plaatsen. De ontstekings module nog wel in het toestel zelf. Ik ga dit in de toekomst uit testen en hou jullie zeker op de hoogte.