Hulp met starten van Arduino - Complete beginner

Om mezelf toch nog eens uit te dagen na mijn saaie alledaagse job heb ik mezelf een Arduino Starter Kit aangeschaft.
Ze zeggen dat het boekje erbij zo handig is. Mijn engels is niet super en ik doe mijn best om het te begrijpen.
Het eerste project met de serie en parallel schakeling is simpel. Maar project 2 (Spaceship Interface) roept toch nogal wat vragen op bij mij.
Zoals hoe programmeer je die code? Wat betekent alles in deze code? Dat staat dus nergens geschreven in dat boekje.....
Ook kan ik nergens echt informatie terugvinden over wanneer bijvoorbeeld een weerstand gebruikt moet worden,...

Ik zou dus graag begrijpen waarom iets zo moet en hoe die code werkt. Zonder alles gewoon na te maken.
Want door gewoon alles na te maken lijk je toch geen vooruitgang te kunnen boeken denk ik?
Ik zal ook nog maar even vermelden dat ik totaal geen kennis van elektronica of programmeren heb.

Alle hulp is dus welkom!!

Groetjes
Sven

Da Sven
Het lijkt me dat je de juiste vragen stelt en de juiste aanpak volgt.
Spijtig genoeg hebben de meesten hier jouw starterkit niet en weten we ook niet wat de "spaceship interface" doet.
We weten ook niet welke electronica er gebruikt wordt.

Met een heel beperkt aantal schakelingen kom je al een heel eind. Ik denk dan aan digitaal in, digitaal uit, analoog in,pull up, pul down, schakelaar,led branden, spannings deler.

Ik denk dat het het makkelijkst is als je de concrete vraag hier in het forum dropt met een schema en de code.

Met vriendelijke groet
Jantje

Hoi Sven, ik heb voor de hardware (weerstanden, elko's, transistoren etc) heel veelbgehad aan het boek 'Electronica echt niet moeilijk' gehad. Daarin wordt uitgelegd hoe, wanneer en waarom te gebruiken.

Ik heb nog effe gegoogeld en gevonden dat "spaceship interface" onderdeel is van de officiele arduino starterkit gemaakt met rs.
Hier wordt het voorbeeldje uitgelegd door massimo in het engels Arduino Video Tutorial 02: Spaceship Interface | RS Components - YouTube
De nederlandse ondertiteling maakt het heel verstaanbaar.

Er worden in deze setup 4 weerstanden gebruikt. Allemaal hebben ze dezelfde bedoeling: de stroom beperken.
De code zelf wordt meegeleverd met de Arduino ide.
In de arduino IDE: ga naar File->examples->10 starterkit->(alle voorbeelden staan hier)
Met vriendelijke groet
Jantje

Op aanraden van iemand op het forum ga ik het anders proberen aan te pakken.
Ik heb mijn Arduino Project boekje (dat samen met de Arduino Starter Kit komt) aan de kant gelegd.
En ik ben begonnen met de basics (bv. Blink LED)
-> https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Blink
Dit lukt nog wel, maar dan gaan ze verder, je kan kiezen om voor een andere basic te gaan zoals bv. DigitalReadSerial of BlinkWithoutDelay.
Maar ik snap er dus echt niks van :-o Ze maken dus die schakelingen, maar ik snap de logica ervan niet, en het programmeren is ook al een ramp :-s Ik voel me dus nogal dom....

Iemand die ter hulp kan schieten?

Svekke84:
Maar ik snap er dus echt niks van :-o Ze maken dus die schakelingen, maar ik snap de logica ervan niet, en het programmeren is ook al een ramp :-s Ik voel me dus nogal dom....

Je hebt al een grote stap gemaakt, je begrijpt dat je nog heel veel te leren hebt voor je de arduino meester bent en deze zelfstandig kan programmeren.

Helaas voor jou bestaan er geen pilletjes of gouden tips die je plotsklaps een dieper inzicht in de arduino materie geven.
Je zult het met vallen en opstaan moeten leren.

Dit is het antwoord dat ik Sven in een andere thread had gegeven.
Omdat het anders een beetje raar overkomt, heb ik dit integraal gekopieerd, dus inclusief de opmerking over het starten van een eigen onderwerp.
Om die andere thread schoon te houden zal ik mijn antwoord daar zometeen wissen.

Hoi Sven, en welkom.

Heb je de Nederlandstalige introductie topic (klik !) al gezien en gelezen ?

Dat is een grote aanrader voor jou.
Bij de IDE, het programma dat je gebruikt om code voor de Arduino te maken en erheen te sturen, zitten veel voorbeelden.
Die vind je onder Bestand > Voorbeelden wanneer je de IDE in het Nederlands hebt ingesteld.
Ondanks het boekje dat je hebt, ben je al te ver begonnen.
Begin bij basics, en dan van boven naar beneden.
Ik ben zelf begonnen met blink, dat staat ook in de introductiethread.
Daar ben ik een heel weekend mee bezig geweest.
Heb eerst de sketch aangepast zodat er een verschil zat tussen aan en uit tijd, daarna verschillende ritmes.
Dan nog een LED toegevoegd en die in verschillende ritmes laten knipperen.
Daarna nog 4 LEDs toegevoegd en die in een cirkel geplaatst.
Zo kon ik de LEDs linksom of rechtsom draaiend laten oplichten, en later ook nog mooi laten opgloeien.
Met een potmeter kon ik de "draaisnelheid" regelen.
Dat was met heel weinig anders dan de Nano die ik had en de IDE, en ontzettend leerzaam.
Ik raad je aan ook zoiets te doen.
Pak een sketch en stuur die naar je Arduino.
Daar leer je niet zoveel van, maar je ziet wel wat de sketch doet.
Als die werkt, verander de sketch dan en kijk of datdoet wat je ervan verwachtte.
Nu leer je er ineens wel van.
Dat kun je heel vaak doen, en zo krijg je uiteindelijk het programmeer gedeelte van je vraag wel onder controle.

De sketches die horen bij je boekje zitten overigens ook daar bij voorbeelden in je IDE meegeleverd.

Je vraag over de hardware is wat lastiger te beantwoorden.
De weerstand is een basis onderdeel met ontzettend veel toepassingen.
Bij de Arduino is de meest gebruikte toepassing het beperken van stroom.
Je Arduino kan niet zoveel stroom verwerken, en moet daarom beschermd worden zodat er niet teveel stroom kan gaan lopen.
Bij de LEDs in je kit, is een passend aantal weerstanden van 220 of 270 Ohm meegeleverd.
Die moet je dus gebruiken wanneer je een LED direct aan de Arduino wil aansluiten.
Je beschermt daarmee zowel de LED als de Arduino tegen beschadiging.

Als je andere hardware vragen hebt, moet je die hier maar stellen wanneer je die tegen komt.
Start daarvoor wel een eigen onderwerp.
Want het kapen van een ander onderwerp voor jouw vragen is niet zo netjes.

Hoi Sven.

Je vragen tot nog toe zijn een beetje te breed om je van een duidelijk en nuttig antwoord te voorzien.
Je lijkt te verzuipen in de materie en das begrijpelijk.
Daarom heb ik eerder geprobeerd aan te geven dat je misschien wat kleinere stappen kunt nemen.
Om vandaag de blink sketch te doorgronden en meteen dan ook maar de blink without delay aan te pakken, is een beetje te ambitieus.
Je kunt best nog wel even vooruit met alleen maar de delays die je in de blink sketch leert te gebruiken.
Daar stappen we later wel vanaf wanneer je een en ander helemaal in je systeem hebt zitten.

Ik raad je aan om maar eens te gaan kijken of je waardes van de potmeter (de instelbare weerstand) kunt gaan verwerken.
Daarvoor heb je analogRead of analogReadSerial nodig, die je ook vindt bij de voorbeelden.
Om ervan te leren, moet je voor nu wel heel even het gedoe rondom de seriële communicatie even links laten liggen.
Zie dat als een black box, een bouwsteen die je nu eenmaal nodig hebt, maar waarvan je niet hoeft te weten hoe dat precies werkt.
Ook dat zul je later wel weer oppikken.
De sketches vertellen je hoe de potentiometer aangesloten kan worden.

Dit advies geef ik je, omdat dan de volgende stap is dat je met de potmeter iets met blink kunt gaan doen.

Heb je de blink sketch ook al uitgebreid zodat er anders geknipperd word ?
Dat is echt nodig om goed te doorgronden wat er daar gebeurt.
Je bewijst jezelf daarmee dat je dat ook begrijpt, en een beetje spelen daarmee geeft een heel simpel resultaat, maar is echt leuk.

hier staan alle schemas,

de weerstanden zijn nodig om de stroom te regelen, want dat kan een led niet. die gaat aan bij een laag voltage van bijvoorbeeld 2.8 Volt. maar de voedingsspanning is 5 Volt, en dus een weerstand erbij van 220 ohm.
daar gaat 2.2 Volt verloren bij 10 milliampere. en staat er dus netjes 2.8 Over het ledje.

bij de schakelaar zit een 10 kOhm weerstand, want anders zou je kortsluiting krijgen, en nu loopt er dus maar 0.5 milliampere.

er zijn leds die je zo aan de 5 volt kan hangen ,en knipperen ook met 7 kleuren.
dus er zijn snel en langzaam knipperende .
dus dat leds het zelf niet regelen klopt niet :slight_smile:

Waar slaat dat op.
Ben je er op uit om foute informatie te geven en een beginner het bos in te sturen ?

Je weet heel goed dat jouw antwoord fout en verwarrend is, dus houd op met die onzin.

gonnie08:
er zijn leds die je zo aan de 5 volt kan hangen ,en knipperen ook met 7 kleuren.
dus er zijn snel en langzaam knipperende .
dus dat leds het zelf niet regelen klopt niet :slight_smile:

Dat zijn een bijzondere soort van LED's.
Die zijn ofwel voorzien van een interne voorschakelweerstand/stroombron ofwel er zit een soort van taakgerichtte processor in die allerlei trucs kan doen.

Shooter beschrijft een elementaire LED en die moet je beschermen tegen te hoge spanning en/of stroom.

MAS3:
Je weet heel goed dat jouw antwoord fout en verwarrend is, dus houd op met die onzin.

Dat betwijfel ik.....

ja sorry hoor ik heb ze zelf hier op voorraad kan je zo aan de 5v hangen en knipper
en 7 kleuren.
zitten chipjes in,dus kan het nou wel of niet???
http://www.ebay.com/itm/20pcs-5mm-Diffused-RGB-Rainbow-Slow-Flashing-Flash-Red-Green-Blue-LED-Leds-/281690759829?hash=item419613e295

en er zijn langzaam knipperend
en snel knipperend
en bij die link staat echt 5 volt

en SORRY als ik het verkeerd heb .

Nee het kan niet.

Wat jij daar hebt liggen volgens de link die je geeft, zijn geen LED's die je aan 5 volt kunt hangen.
Als je dat toch doet, dan blaas je ze echt op.
Er zit meer in den een LED, namelijk minstens 3 stuks, maar ook een aantal transistoren, weerstanden en condensatoren, maar dan wel in chip formaat.
Dat past gemakkelijk in die 5 mm behuizing.

Hetzelfde geldt voor andere knipper LEDs en voor de LEDs die verkocht worden om aangesloten te worden op 5 of 12 volt.

SORRY hoor,dat ik zoveel ellende op deze site veroorzaak.
maar hoe kan dat dat ??
ik zet regelmatig 10 van die leds op een breadboardje,en dan staan ze dagen te knipperen,en op 5 volt aan gesloten ,verder niks.
Maar ok als jullie liever hebben dat ik hier niet meer kom,moet je het maar zeggen.

gonnie het is geen aanval hoor, maar helaas in de link die je geeft staat een forward voltage van 3.6 Volt dus 5 is teveel. max current is 30 mA. dus er zou een weerstand nodig zijn van 1.4/0.03 500 ohm met een poort dus ong. 220 ohm.

en ja je hebt gelijk dat er allerlei leds zijn, maar de starter heeft al een probleem als er meer dan 1 ledje nodig is, zie het simpele schema van spaceship.
dus wij gaan niet moeilijk doen.

als blink werkt, dan is de volgende stap blink without delay voor ons, dat is een hele grote trouwens lijkt op zonder zijwieltjes.
volg vooral het boek, dat is best logisch hoor, en ja het heeft wel meer electronica dan programeren in de IDE.

Gonnie08,

Ik heb helemaal niet liever dat je hier niet meer komt, integendeel.
Ook jij kunt door hier nog steeds te komen nog heel veel leren.
Ik kom hier ook alleen uit eigen belang, namelijk om te leren.
Dat doe ik door te lezen wat anderen schrijven, en door anderen te antwoorden op hun vragen.
Ook ik maak nog wel eens een fout of vergissing in mijn antwoorden.
Maar ik ga niet zomaar wat roepen.

Ik heb het afgelopen kwartier op die E-bay link zitten turen waar je die 5 volt vandaan hebt.
Maar ik kon m niet vinden.
Dit zijn de specificaties die er over die RGB knipper LEDS gegeven zijn:

seller:
Multi Flash, Flash rate about 3-5 seconds.
Size (mm): 5mm
Lens Colour: Milk-White
Forward Voltage (V): < = 3.6
Reverse Current (uA): < = 30
Luminous Intensity Typ Iv (mcd): 6000 - 7000
Life Rating: 100,000 Hours
Viewing Angle: 160 ~ 180 Degree
Max Continuous Forward Current IFM = 30 mA
Reverse Voltage: 5 ~ 6 V

Daar staat dus wel 5 volt gemeld, maar dat is de reverse voltage van 5 tot 6 volt.
Dit betekent dat als je boven de 5 volt verkeerd om aansluit, dat je dan ook je LED opblaast.
De forward voltage, waar het hier om gaat, is kleiner of gelijk aan 3.6 volt.
En de maximale forward stroom is 30 mA, daar moet je dus absoluut onder blijven anders is het ding ook geen lang leven beschoren.
Als je 'm toch verkeerd om aansluit en de stroom dan minder als 0.00003 (30 micro) Ampere blijft, zou het kunnen zijn dat ie het overleeft.

Als jij vragen hebt over hoe dat met die LEDs dan kan die hier nog niet beantwoord zijn, kun je daarover je eigen thread starten wat mij betreft.

Zullen we nu weer verder gaan en Svekke84 zijn ontdekkingen in deze wondere wereld weer gaan begeleiden ?

ok bedankt,dus toch maar een weerstandje gebruiken.
weer wat geleerd :slight_smile:

wat betreft leds. Ik heb heel veel geleerd van deze site (in het Nederlands) Alles over leds

Met vriendelijke groet
jantje