Ik zou graag mijn stappenmotor zijn stappen controleren met een encoder

ik heb een stappenmotor nema 17 en soms slaat deze stappen over. dus ik zou met een encoder de stappen willen na tellen om dat deze geen stappen kunnen overslaan. zou iemand mij kunnen helpen met een code te schrijven of mij uitleggen hoe dit moet of waar ik dit vind.

Hoi Qwinten,
als we hetzelfde verstaan onder een encoder, gaat jouw vlieger niet op.

Een encoder zoals ik bedoel, is een soort samengestelde potmeter en schakelaar die oneindig rond kan gaan.
daarbij maakt de "loper" met elk klikje steeds contact met 2 schakelpuntjes. Als je de schakelpuntjes uitleest, kan ze zien in welke richting aan de knop is gedraaid. Ook een encoder kan stapjes overslaan als je er maar snel genoeg aan de knop draait en er is nog een klein probleempje.....
Een schakelaartje maakt niet altijd direct contact maar stuitert soms een beetje, denderen wordt dat genoemd. Nu is het heel lastig voor een computertje om te weten of elk pulsje een schakelmomentje is of dat het toch een stuitering was.
Overigens: een schakelaartje is geen meet instrument en dus is een encoder waarschijnlijk niet de beste keus om erachter te komen of je stappen motor een stap heeft overgeslagen.

Mag ik vragen waarom je denkt dat de motor een of meerdere stappen overslaat?
Welke stappendriver gebruik je met de stepper?
Waarmee stuur je de stepperdriver aan?
Welke voeding gebruik je voor je stepper?

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.