Jazeker is daar een manier voor.
Maar eerst even wat anders.
Je hebt nu een groene LED, en die voed je met de 3 volt uit je batterijen, of is het 6 volt met 4 batterijen ?
Het ding moet aangeven dat de voedingsspanning aanwezig is.
Die LED brandt op de foto dan ook dat het een lieve lust is.
En je hebt een rode LED, die is aan de uitgang van de sensor aangesloten.
Deze LEDs krijgen de volledige voedingsspanning te verwerken, en ook alle stroom die ze kunnen wegwerken.
En van zoveel stroom gaan ze kapot.
Dat moet je gewoon echt niet doen.
Een LED heeft een bepaalde brandspanning, voor deze twee mag je aannemen dat dat zo rond de 1,7 volt zit.
De stroom moet je bepreken, want anders gaat de LED dus kapot.
Als je niet weet welke LED je hebt dan kan dat dus een probleem zijn.
Maar ik vermoed dat het standaard exemplaren zijn die niet al te duur waren.
En dat zijn meestal types die op een stroom van 20 mA goed werken.
Daarom is het dus zaak een weerstand per LED te gebruiken.
Die weerstand zal voor je batterijen die samen 3 volt opleveren als volgt te berekenen zijn:
3 volt -1.7 volt ==1.3 volt.
Dat is de spanning die over de weerstand moet vallen.
U=I*R; R=U/I; 1.3 /0.02 == 65.
Das dus een weerstand van 65 Ohm, maar die ga je niet vinden.
Daarom ga je op zoek naar de dichtstbijzijnde hogere standaard waarde, en das 68 Ohm (pretty close).
Voor een 5 volt voeding is dat dan dus 5 - 1.7 == 3.3; 3.3/.02 == 165 Ohm, en dan kom je uit op 180 Ohm.
Omdat een LED ook prima brandt op een iets lagere stroom, zie je hier op de site heel vaak de standaard waarde van 220 Ohm gebruikt worden, das de volgende na 180 Ohm.
Je ziet dat ik hierboven eerst ging uitrekenen hoeveel spanning er over de weerstand zou moeten gaan vallen.
Dat gebeurt ook bij je IR LED.
En die spanning kun je dus meten met een multimeter.
Wanneer je multimeter nu aangeeft dat de volledige spanning van 5 volt over de weerstand valt, dan is de IR LED defect en maakt een volle kortsluiting.
Wanneer je over de weerstand 0 volt meet, dan is de LED ook defect en maakt helemaal geen verbinding meer.
Meet je een hiervan afwijkende spanning, dan kun je uitrekenen met de bovenstaande formule hoeveel stroom er door de weerstand en dus ook de LED gaat.
U == Spanning
I == Stroom
R == Weerstand.
De stroom bereken je dan dus zo: I = U/R
En die R is dus 330 Ohm.
Helaas moet ik je vertellen dat de LED in de sensor mogelijk defect is.
Want je hebt de foto genomen met de spanning aanwezig, de groene LED brandt.
Maar de IR LED brandt niet, die heeft dezelfde kleur als op je eerste plaatje.
Wanneer die wel zou branden, dan zou er een wit licht (een beetje blauwig) zichtbaar moeten zijn en das niet het geval.
Je kunt nog wel even controleren of alle verbindingen goed zijn, bij een breadboard gebeurt het nogal eens dat dat niet zo lekker zit.
Nu de transistor.
Een 2n3904 is een NPN transistor, en zoals ie nu geplaatst is en je tegen de platte kant aan kijkt, dan is de volgorde als volgt:
Emitter , Basis, Collector.
Die transistor krijgt nu de voedingsspanning op de collector.
De Emitter gaat naar de collector van de sensor (die ook een NPN is).
En de Basis gaat nergens heen.
Dat betekent dat de transistor nooit open gestuurd word, want aan de aansluiting daarvan kan niets gebeuren.
Daarom heb ik het vermoeden dat je je vergist hebt toen je mijn verhaal over de sensor hebt gelezen.
Want daarin heb ik dat woord transistor genoemd en ook dat daarvan de Basis niet is aangesloten met een draadje.
Maar daarbij had ik het dus over het zwarte deel van je sensor, en niet dat je er nog ergens eentje vandaan moest toveren.
Het is zonder meer mogelijk dat je iets wil doen met het sensor signaal waarvoor je een extra transistor nodig hebt (die rode LED laten branden bijvoorbeeld), maar zo heb je 'm nu niet bedraad.
Ik heb inmiddels de datasheet (klik !) voor je opgezocht.
Daarin staat vermeld dat de transistor in de sensor maximaal 100 mA kan verwerken.
Dat betekent dat ie dus gemakkelijk zo'n standaard rode LED aankan.
Er staat ook in dat de LED een maximale stroom aankan van 60 mA.
En das dus 3 maal zoveel als een gewoon LEDje.
In dat geval is de brandspanning 1.25 volt, maar mag nooit boven 1.5 volt komen.
Daarmee kun je je weerstand berekenen.
Het plaatje wat ik eerder plaatste, laat zien dat die geldig is voor 5 volt.
Dan krijg je dus de volgende som:
5 volt - 1..25 volt == 3.75 volt.
R=U/I ; 3.75 / 0.06 == 62.5 Ohm
Dan kom je weer op de 68 Ohm weerstand uit.
Daarmee zou de LED dus behoorlijk fel branden, en het mag ook best wat minder.
Ik zou daarom voor een 100 of 120 Ohm weerstand gaan.
Het is best een heel verhaal geworden.
Daarom een samenvatting:
De adviezen die gegeven zijn gelden voor een 5 volt voedingsspanning, tenzij anders vermeld.
Gebruik bij elke LED een weerstand, anders weet je zeker dat ie kapot zal gaan.
De losse transistor heeft hier geen enkele functie.
Op je foto is er geen licht zichtbaar van de sensor, dat zou wel moeten.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.