infra rood senzor aansluiten

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum.
Ben net begonnen met het spelen met een arduino. mijn 2 eerste projectjes zijn geslaagt. leds laten knipperen op maat van de muziek. En een ledstrip controler.

Nu wil ik een led schakelen met een Optische Reflectie Sensor infrarood

Maar ik kan niets vinden over hoe je dit doet. kan iemand mij het simpel uit leggen?

Hoi borisklomp, welkom.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Het ding bestaat uit een LED en uit een transistor.
Ik kan met enige moeite op de foto lezen dat het om een TCRT5000 gaat.
dat heb ik ff gegoogled, en dat leverde het volgende plaatje op:
.
Het origineel is wat groot en daarom heb ik het dus kleiner gemaakt.
Maar je kunt er ook op klikken om bij de bron ervan uit te komen en meer informatie te vinden.
De LED is gewoon een LED zoals je die al kent, maar dan eentje die onzichtbaar infrarood licht uitzendt.
De transistor heeft maar 2 draadjes, de collector en de emitter.
De basis ontbreekt als pootje, want die word hier niet zoals gebruikelijk met elektronen aangestuurd, maar met infrarood licht.

Als je naar dat plaatje kijkt, zie je dat er 1 rechte kant is afgebeeld, en 1 schuine kant.
Je onderdeel heeft dat ook als je er van boven op kijkt.
Zo kun je zien dat het lichtere onderdeel de LED is, en dan dus het donkere deel de transistor.
Aan die tekening hier boven zie je dus ook dat rechtsboven de anode, en rechtsonder de kathode zit, links boven de collector en linksonder de emitter van de NPN transistor.
Daarmee heb je in ieder geval de aansluitgegevens al te pakken en met de verdere info uit de tekening moet je er helemaal uit kunnen komen.

De eenvoudigste manier van aansluiten is door de LED altijd te laten werken, en de collector aan te sluiten op een INPUT_PULLUP pin.
De potmeter (RV1) in de tekening hierboven kun je dan dus overslaan.
Zo kun je registreren of er een object voor de sensor zichtbaar is of niet.

De ingewikkelder manier is om de LED op een bepaalde wijze te laten knipperen.
Door dat te doen kun je storingen door ander licht te slim af zijn.
Maar das wel een heel stuk lastiger om te maken qua programma.

dit is wat ik gebouwd heb. Zit dit zo goed in elkaar?

Is het nu ook mogelijk om mijn led aan te sturen zonder arduino? want voor mijn project wil ik meerdere zenzoren gaan gebruiken dat net zo goed moet werken zonder arduino.

Die foto is echt heel veel te groot om op het board te plaatsen.
Volgende keer de foto verkleinen voordat je m plaatst.

Op je breadboard zijn alleen de rode power rails onderbroken in het midden.
Je hebt de zwarte daar ook doorverbonden, maar die zijn van zichzelf al met elkaar verbonden.
Je hebt een transistor gebruikt, welke transistor is dat ?
Wat je er ook mee doet, ik kan me niet voorstellen dat het goed gaat met die transistor.
Want zowel de middelste als de linkse pin (op de foto de rechtse pin, maar daar staat de transistor op z'n kop op), zijn met de rode power rail verbonden.

Aan de transistor in je sensor zit niets aan de collector, alleen de emitter is samen met de kathode van diens LED en aan GND verbonden.
Dus als er iets voor je sensor kom,t, zal er geen signaal te beïnvloeden zijn.

Je kunt de LED altijd laten schijnen, wanneer je 'm met de voeding verbindt via een passende weerstand.
Dan hoef je m dus niet aan te sturen met de Arduino.
Als je de optimale stroom door de LED en de voedingsspanning weet, dan kun je dat dus uitrekenen.
Die optimale stroom kun je uit de datsheet van het onderdeel halen.
Je hebt er nu een weerstand van 330 Ohm voor gebruikt, omdat die in het plaatje staat dat ik hierboven heb geplaatst.

[edit]
Die LED van de sensor zal het waarschijnlijk wel doen, dat ziet er goed uit.
Als je dat wil controleren kun je er met je camera (al dan niet van de telefoon) naar kijken.
Die camera kan namelijk het infrarode licht wel zien.
[/edit]

Ik hoop dat hij nu het goede formaat is.

Ik moet nog een beetje inkomen. Mijn vorige projecten waren een stuk makkelijker.
vind het wel erg leuk om allemaal uit te zoeken.

de Transistor die ik gebruik is de Transistor 2N3904

Nogsteeds heb ik niet helemaal wat ik wilde. heb het net ook even op een 5 v adapter gehad maar toen werd de weerstand een beetje heet.

Is er een simpele manier om door te meten of alles nog werkt?

Jazeker is daar een manier voor.
Maar eerst even wat anders.
Je hebt nu een groene LED, en die voed je met de 3 volt uit je batterijen, of is het 6 volt met 4 batterijen ?
Het ding moet aangeven dat de voedingsspanning aanwezig is.
Die LED brandt op de foto dan ook dat het een lieve lust is.
En je hebt een rode LED, die is aan de uitgang van de sensor aangesloten.
Deze LEDs krijgen de volledige voedingsspanning te verwerken, en ook alle stroom die ze kunnen wegwerken.
En van zoveel stroom gaan ze kapot.
Dat moet je gewoon echt niet doen.
Een LED heeft een bepaalde brandspanning, voor deze twee mag je aannemen dat dat zo rond de 1,7 volt zit.
De stroom moet je bepreken, want anders gaat de LED dus kapot.
Als je niet weet welke LED je hebt dan kan dat dus een probleem zijn.
Maar ik vermoed dat het standaard exemplaren zijn die niet al te duur waren.
En dat zijn meestal types die op een stroom van 20 mA goed werken.
Daarom is het dus zaak een weerstand per LED te gebruiken.
Die weerstand zal voor je batterijen die samen 3 volt opleveren als volgt te berekenen zijn:
3 volt -1.7 volt ==1.3 volt.
Dat is de spanning die over de weerstand moet vallen.
U=I*R; R=U/I; 1.3 /0.02 == 65.
Das dus een weerstand van 65 Ohm, maar die ga je niet vinden.
Daarom ga je op zoek naar de dichtstbijzijnde hogere standaard waarde, en das 68 Ohm (pretty close).
Voor een 5 volt voeding is dat dan dus 5 - 1.7 == 3.3; 3.3/.02 == 165 Ohm, en dan kom je uit op 180 Ohm.
Omdat een LED ook prima brandt op een iets lagere stroom, zie je hier op de site heel vaak de standaard waarde van 220 Ohm gebruikt worden, das de volgende na 180 Ohm.

Je ziet dat ik hierboven eerst ging uitrekenen hoeveel spanning er over de weerstand zou moeten gaan vallen.
Dat gebeurt ook bij je IR LED.
En die spanning kun je dus meten met een multimeter.
Wanneer je multimeter nu aangeeft dat de volledige spanning van 5 volt over de weerstand valt, dan is de IR LED defect en maakt een volle kortsluiting.
Wanneer je over de weerstand 0 volt meet, dan is de LED ook defect en maakt helemaal geen verbinding meer.
Meet je een hiervan afwijkende spanning, dan kun je uitrekenen met de bovenstaande formule hoeveel stroom er door de weerstand en dus ook de LED gaat.
U == Spanning
I == Stroom
R == Weerstand.
De stroom bereken je dan dus zo: I = U/R
En die R is dus 330 Ohm.
Helaas moet ik je vertellen dat de LED in de sensor mogelijk defect is.
Want je hebt de foto genomen met de spanning aanwezig, de groene LED brandt.
Maar de IR LED brandt niet, die heeft dezelfde kleur als op je eerste plaatje.
Wanneer die wel zou branden, dan zou er een wit licht (een beetje blauwig) zichtbaar moeten zijn en das niet het geval.
Je kunt nog wel even controleren of alle verbindingen goed zijn, bij een breadboard gebeurt het nogal eens dat dat niet zo lekker zit.

Nu de transistor.
Een 2n3904 is een NPN transistor, en zoals ie nu geplaatst is en je tegen de platte kant aan kijkt, dan is de volgorde als volgt:
Emitter , Basis, Collector.
Die transistor krijgt nu de voedingsspanning op de collector.
De Emitter gaat naar de collector van de sensor (die ook een NPN is).
En de Basis gaat nergens heen.
Dat betekent dat de transistor nooit open gestuurd word, want aan de aansluiting daarvan kan niets gebeuren.
Daarom heb ik het vermoeden dat je je vergist hebt toen je mijn verhaal over de sensor hebt gelezen.
Want daarin heb ik dat woord transistor genoemd en ook dat daarvan de Basis niet is aangesloten met een draadje.
Maar daarbij had ik het dus over het zwarte deel van je sensor, en niet dat je er nog ergens eentje vandaan moest toveren.
Het is zonder meer mogelijk dat je iets wil doen met het sensor signaal waarvoor je een extra transistor nodig hebt (die rode LED laten branden bijvoorbeeld), maar zo heb je 'm nu niet bedraad.

Ik heb inmiddels de datasheet (klik !) voor je opgezocht.
Daarin staat vermeld dat de transistor in de sensor maximaal 100 mA kan verwerken.
Dat betekent dat ie dus gemakkelijk zo'n standaard rode LED aankan.

Er staat ook in dat de LED een maximale stroom aankan van 60 mA.
En das dus 3 maal zoveel als een gewoon LEDje.
In dat geval is de brandspanning 1.25 volt, maar mag nooit boven 1.5 volt komen.
Daarmee kun je je weerstand berekenen.
Het plaatje wat ik eerder plaatste, laat zien dat die geldig is voor 5 volt.
Dan krijg je dus de volgende som:
5 volt - 1..25 volt == 3.75 volt.
R=U/I ; 3.75 / 0.06 == 62.5 Ohm
Dan kom je weer op de 68 Ohm weerstand uit.
Daarmee zou de LED dus behoorlijk fel branden, en het mag ook best wat minder.
Ik zou daarom voor een 100 of 120 Ohm weerstand gaan.

Het is best een heel verhaal geworden.
Daarom een samenvatting:

De adviezen die gegeven zijn gelden voor een 5 volt voedingsspanning, tenzij anders vermeld.
Gebruik bij elke LED een weerstand, anders weet je zeker dat ie kapot zal gaan.
De losse transistor heeft hier geen enkele functie.
Op je foto is er geen licht zichtbaar van de sensor, dat zou wel moeten.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Ik ga weer even lekker verder knutselen. Het aparte is dat ik met de achter camera van mijn iphone het ledje niet kan zien branden. Maar met de front camera zeer zeker wel.

de rest ga ik even proberen door te meten. Ik heb voor de zekerheid ook nog een paar extra senzors bestel. Ik ken mijzelf ik blaas vast wel weer iets er uit. (mijn computer voeding heeft het ook wel eens beter gedaan) :stuck_out_tongue:

Dankjewel!

wat heeft dit met arduino te maken ?? :astonished:

Arduino is niet alleen maar programmeren, het is ook leren omgaan met elektronica.
Deze thread is hier perfect op zijn plaats.

Buiten dat heeft OP ook aangegeven dat ie dit met een Arduino aan het verwerken was, maar niet met de sensor wist om te gaan.

ok ,, :astonished:

beetje simpel , maar OK :smiley:

Het word tijd dat jij een beetje respect voor anderen en hun vragen gaat tonen.

Voordat ik met de arduino zal kunnen gaan werken moet ik toch echt eerst weten hoe deze senzor werkt.

Mijn plan ik om een paaltje te maken met ledstrips en senzoren.
ik wil dat als je je hand bij de senzor houd de ledstrip in een bepaald efect gaat knipperen, Of faden een aantal verschillende dingen. geschakeld via een mosfet.

Dat laatste heb ik al voor elkaar. Knipperen erg leuk. Ik ben nu aan het wachten tot mijn nieuwe senzoren binnen zijn. Want helaas heb ik die van mij laten door branden.