Installatie bootloader op UNO lukt niet 100%

Goede dag,

ik zoek hulp bij het installeren van een bootloader in een nieuwe ATMEGA328 chip in een UNO.
Ik heb de procedure van Nick Gammon (http://www.gammon.com.au/bootloader) gevolgd. Deze procedure is beschreven door Kevin Darrah op YouTube (Best Way to Burn Arduino Bootloaders Tutorial! - YouTube

De programmer is een MEGA en ik gebruik de ISP connector naar de UNO. Alles lijkt goed te gaan maar als ik de UNO aan de PC (Windows 10 Pro) koppel, dan 'ziet' Windows de UNO niet, ook de Arduino IDE ziet geen poort om te communiceren en dus kan ik nog niks met de UNO (upload werkt dus niet).
Als ik de MEGA weer als programmeer eenheid en de UNO als te programmeren aansluit en het programma (Atmega_Board_Detector) uitvoer dan is de terugvoer "optiboot_atmega328" als bootloader en 0xFF'en in het programma geheugen.

Enige tips hoe om deze uitdaging aan te pakken?

Alvast bedankt,
Gerard

Hoi entge001, Gerard, welkom op het Nederlandstalige deel.

De bootloader in je ATMEGA328 controller maakt geen verbinding met je PC.
Die controller is verbonden met een USB-serieel converter die ook op je Uno zit.
Dat kunnen verschillende converters zijn, afhankelijk van de versie van je Uno en/of de clone (clones hebben weer andere / goedkopere oplossingen).

Dus wanneer je geen aangesloten apparaat ziet na het verbinden met de USB poort, dan zit je probleem niet in de ATMEGA328.

De huidge (R3) versie van de Uno heeft een ATMEGA16U2 aan boord voor die functie.
Die zit vlak bij de USB aansluiting, en heeft z’n eigen ISP connector zoals je kunt zien op het officiële plaatje:

Het betreft hier dus het vierkante componentje links onder de USB connector en de ISP connector rechts daarvan.

Zoals gezegd, er zijn ook andere oplossingen, sommigen daarvan zijn ook programmeerbaar, maar anderen weer niet.
Je probleem kan dus ook anders zijn dan software.

Hoi Gerard,

Ik zag jouw andere thread, waar je vraagt naar hoe je efficiënt kunt zoeken op het forum in verband met een bootloader probleem.
De antwoorden daar zijn allemaal goed, maar of je daarmee veel verder zult komen weet ik niet.
Want ik vermoed dat je enorm veel hits gaat krijgen.

Ik zie ook dat je 2,5 jaar geleden een probleem had waar je pin 1 (TX) hebt gebruikt en altijd hoog hebt gemaakt, wat je toen wilde oplossen door de bootloader te vervangen.
Maar de bootloader zit dieper in de Arduino en zou de code die je met je sketch hebt gebouwd voor moeten zijn.
Het zou mogelijk kunnen zijn om de TX functie van pin 1 uit te schakelen, maar daarvoor moet je dat gaan uitzoeken en registers gaan wijzigen en dat moet je dan dus zeer bewust doen.

Is dit nog steeds dat probleem van jaren terug dat je nu nog eens een keer aan wil pakken ?

Ik denk nog steeds dat je een ander probleem hebt wanneer je eerste bericht in deze thread helemaal correct je probleem bewoordt.
Zou je kunnen laten weten welke Uno je precies hebt, liefst ook welke USB/serieel converter er op zit ?
Of een scherpe foto er van uploaden.
Indien dat lukt, hoop ik je verder te kunnen helpen maar dan moet ik eerst weten wat je precies hebt (anders kan het probleem veel groter worden).

This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.