Intel Galileo

Hoi,

Ongetwijfeld heeft er al iemand ervaring met het Intel Galileo bordje. Is dit een meevaller of toch eerder een tegenvaller?

Blijft het programmeren hetzelfde of toch anders?

Graag jullie ervaring :slight_smile:

Bart

Je leest/hoort er niet zoveel van en gezien de prijs.... zou je jezelf kunnen afvragen of die het geld wel waard is. Ik had altijd het gevoel dat Intel inzag dat ze een best interessante marge zouden missen aan Atmel door de enorme explosieve groei van de Arduino.
Als je nog persé de Arduino shields wil gebruiken maar meer capaciteit zou dit bijvoorbeeld een alternatief kunnen zijn:

kost 17 euro bij conrad. en dan heb je een 32 bitter, zat geheugen en een heleboel meer. Inmiddels heb ik voor de Eclipse liefhebbers met de Jantje plugin de board en compiler definities gereed. Alternatief is de online MBED compiler (zie mbed.org) wat toch ook wel een hoog "Arduino" gehalte heeft.

Ik vraag me eerlijk gezegd af of er wel veel mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Als je bijv. "galileo" als zoekterm invult op het forum, dan levert het net zo'n 900 resultaten op, terwijl het bord al een tijdje bestaat.

Net wat goedkoper en met veel meer distro's/support, denk ik dat velen liever voor een Raspberry Pi gaan.

Ook niets mis mee. Ik vind alleen het nadeel dat je dan gelijk weer naar een beeldscherm moet. Ik neig met zo'n ding gelijk richting de linux distributies en dan heeft het niet echt het hardware karakter wat de Arduino's toch in meer of minder mate hebben. En als ik dan naar Linux wil dan maar gelijk een fatsoenlijk bord. Kosten tegenwoordig ook niet zoveel meer tenslotte.

Beste arduino -freaks

Gezien de wanhoop van vele arduino liefhebbers hier een tip:
op de webside van APRESS ( een webwinkel voor computerboeken) is een e-boek te vinden over
Intel Galileo en intel Galileo gen2 . Het is geschreven door een van de ontwikkelaars van het bord.
De ondertitel luidt: API features and Arduino Projects.
Het boek is ongeveer 650 blz! en staat barstensvol gedetailleerde informatie.
Alhoewel het papieren boek wordt verkocht in de winkel voor een stevige prijs, kan het GRATIS worden gedownload. Ik heb dat gedaan en het is de moeite waard. Dank zij nieuwe API's voor de speciale Arduino IDE zijn veel snelheidsproblemen opgelost. Het boek staat ook vol met Arduino projecten, die volledig zijn uitgewerkt, zowel hardware als software.

op bovenstaande link ben je direct waar je moet zijn.
veel plezier.

Best leuk boek. Zouden zo moeten maken voor de Arduino.... scheelt een hoop vragen. Waar ik zelf een beetje mee zit is:

Als ik de stap maak naar 32 bits systemen, waarom zou ik zo krampachtig blijven vasthouden aan de Arduino. Gemak? Absoluut!!
Maar ga je dan de kern niet uit de weg..... Ga je de stap maken naar Cortex processoren en C/C++ dan kom je in een standaard dialect terecht waardoor het een stuk minder uitmaakt op welk bordje je zit te freubelen. Blijf je krampachtig vasthouden aan de Arduino architectuur, beperk je jezelf er niet mee?

En als ik echt meer in die 32K moet proppen kan ik altijd nog terugvallen op AVR assembly. Gewoon voor de gein een programma'tje wat ik recent op het forum tegenkwam voor blink. Maar dan in Assembly :grin: toch een hele 50 bytes groot itt iets van 1.1K in C.

;************************************
; written by: 1o_o7
; date: <2014|10|29>
; version: 1.0
; file saved as: blink.asm
; for AVR: atmega328p
; clock frequency: 16MHz (optional)
;************************************

; Program funcion:---------------------
; counts off seconds by blinking an LED
;
; PD4 ---> LED ---> R(330 ohm) ---> GND
;
;--------------------------------------

.nolist
.include "./m328Pdef.inc"
.list
;==============
; Declarations:

.def temp        = r16
.def overflows    = r17

.org 0x0000              ; memory (PC) location of reset handler
rjmp Reset               ; jmp costs 2 cpu cycles and rjmp costs only 1
                         ; so unless you need to jump more than 8k bytes
                         ; you only need rjmp. Some microcontrollers therefore only
                         ; have rjmp and not jmp
.org 0x0020              ; memory location of Timer0 overflow handler
rjmp overflow_handler    ; go here if a timer0 overflow interrupt occurs

;============

Reset:
   ldi temp,  0b00000101
   out TCCR0B, temp      ; set the Clock Selector Bits CS00, CS01, CS02 to 101
                         ; this puts Timer Counter0, TCNT0 in to FCPU/1024 mode
                         ; so it ticks at the CPU freq/1024
   ldi temp, 0b00000001
   sts TIMSK0, temp      ; set the Timer Overflow Interrupt Enable (TOIE0) bit
                         ; of the Timer Interrupt Mask Register (TIMSK0)

sei                   ; enable global interrupts -- equivalent to "sbi SREG, I"

clr temp
   out TCNT0, temp       ; initialize the Timer/Counter to 0

sbi DDRB, 5           ; set PD5 to output

;======================
; Main body of program:

blink:
   sbi PORTB, 5          ; turn on LED on PD5
   rcall delay           ; delay will be 1/2 second
   cbi PORTB, 5          ; turn off LED on PD5
   rcall delay           ; delay will be 1/2 second
   rjmp blink            ; loop back to the start

delay:
   clr overflows         ; set overflows to 0
sec_count:
   cpi overflows,30         ; compare number of overflows and 30
   brne sec_count        ; branch to back to sec_count if not equal
   ret                   ; if 30 overflows have occured return to blink

overflow_handler:
   inc overflows         ; add 1 to the overflows variable
   cpi overflows, 61     ; compare with 61
   brne PC+2             ; Program Counter + 2 (skip next line) if not equal
   clr overflows         ; if 61 overflows occured reset the counter to zero
   reti                  ; return from interrupt

Achhhhhh the good old days...... :grin:

het kostte even moeite maar ja ik heb het boek nu ook, ik denk dat het een foutje is van apress om deze gratis te maken.

het kan nog kleiner door de output alleen om te keren. dat scheelt twee regels, um even tellen hoeveel bytes (8?)

shooter:
het kan nog kleiner door de output alleen om te keren. dat scheelt twee regels, um even tellen hoeveel bytes (8?)

Zou zo maar eens kunnen :grin: