Hallo allemaal,
ik ben (vrij) nieuw op het gebied van Arduino, maar ben wel van plan om veel te leren over de Arduino. Ik heb erg veel lessen gevolgd van Paul McWhorter op Youtube en de meeste lessen kan ik goed begrijpen en nabouwen.
Nu waarvoor ik hier ben gekomen, ik begin simpel:
Is het mogelijk om met een Arduino op voorgeprogrammeerde tijden bepaalde acties te sturen?
Denk aan het volgende: iedere zaterdagochtend vanaf 10.00 tot 12.00 uur moet er een uitgang worden geschakeld.
Indien dit mogelijk is, kan dan ook de volgende stap? in plaats van een uitgang sturen, wil ik een serieel signaal (RS232) versturen naar een extern apparaat.
Ik denk dat het wel kan, maar wil het zeker weten voordat ik aan dit project begin.
Mocht het niet met een Arduino kunnen, dan denk ik aan een RaspberryPi, maar daar zie ik veel meer tegenop.
Uiteraard kan dit. Maar niet zomaar. Je Arduino heeft geen besef wat een datum is. Zelfs als je die er in zou programmeren, dan is die dat de eerst volgende reset weer kwijt. Je zal dan moeten gebruik maken van een RTC (real time clock) zoals een DS3231 of DS1307. Deze laatste is minder nauwkeurig als de eerste. Beiden hebben wel een 3V batterij nodig zoals een CR3202 of CR1220 om hun tijd te behouden. Er zijn ook wat toetsen nodig en een scherm om de datum en tijd in te geven en de alarmen te zetten. Voor de nodige alarmen zijn libraries te vinden. Voor het gebruik van een RTC idem.
Een ESP8266 of ESP32 is een mogelijk alternatief. Als deze op je WiFi netwerk kan connecteren kan die zelf de DNS tijd ophalen. Ook hier zijn de nodige libraries voor te vinden.
Noch Arduino, noch ESP hebben RS232 aan boord. Ze hebben wel een UART aan boord maar deze voldoet niet aan de RS232 norm. Voor RS232 is een 0 +12V (space) en een 1 is -12V (mark). Je hebt hiervoor een MAX232 IC nodig. Je moet dan ook weten wat de ontvanger verlangt.
Hallo, en dank voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb inmiddels ook de website van wokwi "ontdekt" en daar wordt een klok beschreven met een ESP32. Ik denk dat ik daarmee ga beginnen.
Stomme vraag: is zo'n ESP32 een board wat de Arduino vervangt, waar ik dus de hele programmering inzet (mijn sketch + klok), of is dit een add-on voor de Arduino? Daar kom ik nog niet helemaal uit.
Als je wat zoekt zal je vele voorbeelden voor klokken vinden met beide ESP.
Een ESP kan je vinden als basic bordje je dient dan een print te tekenen waar je alles zelf voorziet en waar de ESP op komt. Er bestaan ESP waar je een WiFi antenne kan op aansluiten en zonder deze aansluiting. Je hebt ook bordjes waar de ESP al op staat met de basis componenten. 5V=>3,3V omzetter, USB aansluiting en bootloader in de ESP.
Met de ESP doe je dus hetzelfde als met een Arduino. Wel even opletten met het pin gebruik. Daar is de ESP wat minder flexibel als de Arduino.
Ook opletten dat de ESP 3,3V is. Wil je iets van 5V aansluiten op een ingang, dan moet je een converter gebruiken. Ook daar is veel over te vinden. Anders vraag het.
Wil je UART communicatie, gebruik dan bij voorkeur Serial2. Serial blijft dan vrij voor debugging in de IDE monitor.
Vergeet ook niet de arduino core voor ESP32 en/of ESP8266 te installeren in de IDE.
Wat de klok betreft. Als je de juiste instelling maakt van de NTP server, dan is er automatische zomer/winter overgang. Kom je er niet uit, vraag het dan.
Ja, een ESP32 is net als een Arduino een micro controller boardje en kan dus de Arduino vervangen. Dit ter verduidelijking van het antwoord van beekeeper.
Dank weer voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga een schema maken met wat ik uiteindelijk wil, en kom erop terug.
En als ik vragen heb weet ik je zeker te vinden.