Is dit mogelijk? Rolluik relay

Hoi,

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt,

Hoi en welkom.

Als je naar je tekening kijkt, zie je op de schakelaar aan de onderkant 2 aansluitingen die er alleen maar zijn om aarde en nul door te verbinden.
Je kunt dat inderdaad ook op een andere manier doen.
Aan de bovenkant van de schakelaar zie je 3 contacten zitten, en je relais heeft ook 3 contacten.
Het is begrijpelijk dat je daarom denkt dat je het op deze manier zou kunnen doen.
Maar helaas, dat is niet zo.
De schakelaar heeft namelijk 3 standen, te weten stop, links en rechts.
Het relais heeft geen stop.
Die staat naar (in dit geval) links of rechts, maar altijd in 1 richting.
Daarom heb je hiervoor dus 2 relais nodig, en ook 2 aansturingen door je Arduino of wat voor bediening dan ook.

De standaard knop heeft normaal een veer zodat hij naar neutraal gaat. Die heb ik eruit gehaald omdat ik geen zin had om hem vast te blijven houden. Dus als ik hem nu omhoog doet gaat hij naar de omhoog stand. Daar blijft hij op totdat hij weer naar beneden moet. Daar blijft hij dan ook op. Volgens mij stopt het rolluik automatisch zodra hij open/dicht is ook als hij nog steeds stroom krijgt.
Kan dit kloppen?

Groetjes en alvast bedankt

Het is waarschijnlijk dat het rolluik automatisch stopt als het aan het eind van zijn bereik komt.
Anders kan iemand die per ongeluk de knop te lang indrukt, de motor kapot maken.
Dus als je het zo wil doen dan kan het wel.

Maar dat was de vraag niet, en je was vergeten te vertellen dat je je schakelaar al ‘gehackt’ had.

Sorry :-[
Maar hij stopt inderdaad als hij omhoog is en de knop nog steedsd naar omhoog staat. Je hoort de motor dan ook niet meer.
Bedankt en ik ga het testen.

Groetjes,

effe een paar opmerkingen over je schakeling:

stroomverbruik.
Je relais gebruikt stroom in 1 stand en niet in de andere stand. Dat wil dus zeggen dat je stroom verbruikt als je rolluik open staat of als hij dicht is. Voor wat betreft stroomverbruik kan je dus best kijken of je rolluik het meest open is of dicht en zorgen dat de stand die het meest voorkomt die is waar de relais geen stroom verbruikt.

Standaard dicht of open
Als de stroom op de aansturing van je relais weg valt gaat je rolluik open of dicht afhankelijk van je keuze (zie hierboven stroomverbruik ).

Als je die twee samen neemt wordt de kostprijs van een extra relais (zoals MAS reeds stelde) heel snel teruggewonnen in comfort en stroom verbruik.

Met vriendelijke groet
Jantje

Met deze schakeling is het niet mogelijk om het rolluik half open/dicht te zetten. Dat kan toch wel eens makkelijk zijn, bijvoorbeeld als het erg zonnig is.

Jantje:
effe een paar opmerkingen over je schakeling:

stroomverbruik.
Je relais gebruikt stroom in 1 stand en niet in de andere stand. Dat wil dus zeggen dat je stroom verbruikt als je rolluik open staat of als hij dicht is. Voor wat betreft stroomverbruik kan je dus best kijken of je rolluik het meest open is of dicht en zorgen dat de stand die het meest voorkomt die is waar de relais geen stroom verbruikt.

Standaard dicht of open
Als de stroom op de aansturing van je relais weg valt gaat je rolluik open of dicht afhankelijk van je keuze (zie hierboven stroomverbruik ).

Als je die twee samen neemt wordt de kostprijs van een extra relais (zoals MAS reeds stelde) heel snel teruggewonnen in comfort en stroom verbruik.

Met vriendelijke groet
Jantje

Hier zal ik dus nog even over nadenken. Dus het is handiger als ik met 2 relaisjes werk? Is de code ingewikkeld dan om te maken? Het rolluik moet ook bediend worden vanaf het internet. Daar heb ik al een code voor

Ik vind het helemaal niet moeilijk om daar een code voor te maken.
Maar het probleem is dat mensen vaak met Arduino beginnen als ze een projectje hebben bedacht.
En dan dus dat projectje meteen als eerste willen maken.
Dan begin je dus met (nagenoeg) nul ervaring aan een project dat levensvatbaar moet worden.

De kans dat dat gaat lukken is dan helaas erg klein.

De code die je al hebt om "het via internet te bedienen", heb je vermoedelijk ergens gevonden.
Dat stukje is echter serieus moeilijker dan een of twee relais bedienen met een druk op een knop (of whatever).

awel dit is dus een crosspost met arduinoforum.nl

Nee.
Want crosspost is het alleen als je het op hetzelfde forum (/domein) doet.

Overigens is dit onderwerp (en vrijwel alles wat hier besproken is) recent ook al eens aan bod geweest.

Mogelijk heeft TopicStarter ergens een voorbeeldprogramma gevonden om een enkel relais te besturen d.m.v. een ESP8266 ofzo, zonder een arduino (of andere processor) aan de ‘rolluik’ zijde. Zo’n programmaatje uitbreiden naar 2 relais is meestal niet zo heel moeilijk.

Het is wel van belang om de beide relais dan zodanig aan te sluiten dat als het ene relais aan gaat dat dan het andere relais (in het geval dat dit aktief is) automatisch afvalt. In een besturing zoals hier is het normaal dat beide relais in rust zijn. Slechts een relais mag aktief worden om het luik omhoog of omlaag te laten rollen. Het is ontoelaatbaar dat de schakeling, b.v. door een communicatie storing of programma-crash, beide relais tegelijk aktief maakt. Dit zou tot (grote) schade aan de motor(en) kunnen leiden of zelfs tot brand.

Dit zal met een klein hardware slimmigheidje wel te voorkomen zijn. (diode’s/transistor of IC).
Maar dan zal T.S. toch eerst meer moeten laten zien van wat hij gaat maken.